אז מה בעצם היה סוד הקסם של ר' שלמה? בשביל לענות על השאלה הזאת נפגשנו עם הרב משולם ברנדווין, מקורבו המסור של הרב קרליבך בשבע השנים שקדמו לפטירתו, ועם הזמר חזקי סופר, שניהם תלמידיו של הרב ומפיצים את תורתו.

שניהם ביחד וכל אחד לחוד, מופיעים בהתוועדויות, אירועים והתכנסויות (וגם בתפילות!) ובהם הם מנגנים, מספרים ומשוחחים עם החבר'ה שמגיעים.

איך אתם מסבירים את ההתעוררות הגדולה שיש היום לתורתו של הרב קרליבך?

סופר: "אין ספק שהעולם היום הוא הרבה יותר רוחני, הרבה יותר מתוקן. עברנו שלב. כבר הבנו שאנחנו צריכים להבין הכול, לדעת בשכל, אבל האמת היא שזה לא מה שנותן אור לנשמה. ר' שלמה היה אומר שאתה יכול לפגוש אפילו אדם ששומר תורה ומצוות, ושהוא שקדן עצום בגמרא, אבל נשמתו עדיין מתגעגעת לחיבור פנימי. אנחנו רואים את זה בכל העולם בשנים האחרונות: יש דרישה וחיפוש אחר עומק, פנימיות ורוחניות. היום כשאדם מתפלל הוא מחפש את המתיקות בתפילה, את החיבור".

אתם פוגשים אנשים שמגיעים, חוזרים בתשובה והופכים לחסידים או שכולם פשוט נהנים מהחוויה המרוממת וממשיכים בחייהם?

ברנדווין: "כמובן שיש יותר אנשים שממשיכים בחייהם, אבל אנחנו מאמינים שמשהו נדלק ואי אפשר לדעת איך השפעת על הבנאדם. החוויה הזאת היתה המסר של ר' שלמה לעולם - עד כמה האדם מזדהה ומרגיש בעמקות את מעשה המצוות, את רוממות הרוח שבלימוד. ר' שלמה לא היה מחזיר בתשובה סטנדרטי, זה לא היה המסלול שלו. מבחינתו תמיד יש לאן להתקדם, וכל אדם צריך לחזור בתשובה, מהחרדי הכי גדול ועד אחרון ההיפעלעך".

סופר: "אנחנו עושים את שלנו ומשתדלים להביא את אורו לאחרים עד כמה שאפשר. המפגשים הכי עמוקים הם המפגשים המצומצמים והאינטימיים, כשאנחנו יושבים יחד ומדברים באמת מעומק הלב. איך ר' שלמה אמר? היום חבר טוב יכול לעשות הרבה יותר מרב'ה גדול".

סופר מספר על חבר'ה שמגיעים להתכנסויות, מתרגשים, נפתחים, לומדים תורה וחסידות ומספרים על הקשר שלהם עם ר' שלמה. ביניהם נמצאים גם כאלה שלא מצאו טעם בחייהם הדתיים, ולאחר שנחשפו לרב קרליבך, חזרו - ובגדול.

מה גורם לאנשים להתחבר כל כך?

"התשובה לכך נעוצה באחד המשפטים הכי מוכרים של ר' שלמה, והוא שכל מה שילד צריך, זה מבוגר אחד שיאמין בו. אנחנו כל הזמן פוגשים את המשפט הזה ורואים עד כמה אנשים מתחברים אליו, וזה מעניין מאוד. בכל אחד מאתנו יש את הנקודה שבה הוא ילד. כל אחד מאתנו מחפש את המבוגר הזה שיאמין בו, שיגלה בו את מה שהוא".

"ר' שלמה פשוט האמין בכל מי שהוא פגש. אנשים מרגישים את זה עד היום, את האהבה שלו, את האמון"

איך אתה זוכר את ר' שלמה?

הרב ברנדווין: "בעיני רוחי אני רואה אותו יושב ליד השולחן עם ספר פתוח, מתנדנד ולומד; גם כשהיה טס, היה לוקח אתו את הגיטרה, ושלוש מזוודות של ספרים. צריך לזכור שר' שלמה למד בבית מדרש ליטאי והיתה לו אהבת תורה גדולה מאוד וגאונות נדירה. מי שלא ראה את ר' שלמה מתגעגע לבית המדרש, לא ראה געגועים מימיו".

בעצם הרב קרליבך היה איש של שלום, אהבה וזכויות אדם. איך הוא התייחס לסכסוך עם הערבים? הרי הוא אהב מאוד את ארץ ישראל.

סופר: "לר' שלמה היה אמון גדול בבני אדם. עם זאת, מבחינה מעשית, ר' שלמה היה חד כתער והתבטא בלשון חריפה בכל מה שהיה קשור למתיישבים ולארץ ישראל. היתה לו כלפיהם אהבה אדירה, בלתי נתפסת, והוא גם היה מגיע הרבה ליישובים כדי לנגן ולחזק. פעם אחת התבטא שבעבר הוא חשב כי מי ששומר על הארץ אלו החיילים הקדושים, אבל היום הוא יודע שהמתנחלים הקדושים הם אלה ששומרים עליה ומוסרים נפש בשבילה".

רוצים לקרוא את המשך הכתבה? 

רכשו עכשיו מנוי למגזין עולם קטן