חדר לידה. אילוסטרציה
חדר לידה. אילוסטרציהפלאש 90

וועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של ח"כ ד"ר עליזה לביא, המתמודדת עם התופעה של לידת ולד מת, הנקראת גם "לידה שקטה".

על פי הצעת החוק, תשונה הגדרת המונח לידה בחוק חוק הביטוח הלאומי, התשנ"ה–1995, מהשבוע ה-26 להריון לשבוע ה-22, כך שההגדרה הקבועה בחוק תתאם את הגדרת הממסד הרפואי.

ההגדרה של לידה מבחינה רפואית היא יציאת העובר מרחם אימו בשבוע ה-22, על כן הצעת החוק באה למנוע את ההבחנה השרירותית הקיימת בין נשים שחוו את התופעה בין השבועות ה-22-25 להריון, לבין נשים שחוו אותה בשבוע ה-26 ואילך, ותאפשר להן את אותן הזכויות לפי חוק הביטוח הלאומי.

הצעת חוק זו היא פרי יוזמה של שדולת הנשים בישראל, בעקבות פניות ציבור בנושא, ונכתבה בשיתוף איגוד המיילדות והגניקולוגיה של ההסתדרות הרפואית בישראל.

לדברי יוזמת החוק ח"כ לביא "המקרה של 'לידה שקטה' הוא מורכב וקשה הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית. הטראומה שעוברת היולדת בשבוע ה22 להריונה, זהה לקושי שעוברת היולדת בשבוע ה-26. מדובר על בין 10%-20% של מקרים מסוג זה בשנה. לנשים במצב זה יש לאפשר לכלול ולקבל את המענה המגיע להן מהביטוח הלאומי".

"תיקון החוק ימנע עוול מיותר וסבל לנשים ולמשפחותיהן. אלו מקרים שעד כה נפלו בין הכיסאות. ונשים נאלצו לחזור לשגרת החיים באופן מלא, מיד לאחר חוויה קשה מטלטלת זו".