מסתבר שגם אל בית הספר לקצינים של צה"ל חודרת אווירת המלחמה בחובשי הכיפה בשדרת הפיקוד הצה"לית, כך על פי פרסומים שיצאו השבוע בכלי התקשורת.

אל"מ אבי גיל, מפקד הבסיס, הורה באחרונה לבטל את הפלוגה הנפרדת שיועדה בעבר לצוערים גברים בלבד, והחליט כי מעתה ההפרדה המגדרית תישמר במחלקה אחת בלבד, כך על פי דיווח ב'ידיעות אחרונות'. בנוסף לכך, הוחלט בבה"ד 1 להפחית את מספר הרבנים שיזומנו להרצות בפני הצוערים ולהעלות את מספרם של המרצים החילונים. גם הבריכה שהייתה סגורה בשבתות נפתחה בהוראת המפקד. אל כל אלה התווסף הדיווח על סיור שהתקיים לצוערי הקורס בחברון, בניצוחם של אנשי ארגון השמאל הקיצוני 'שוברים שתיקה'.

באשר להחלטה לסגור את פלוגת ההפרדה המגדרית ולהסתפק במחלקה בלבד, כתב השבוע הרב נתנאל אלישיב, ר"מ במכינת 'בני דוד' שבעלי, כי מדובר בהפרה בוטה של הנהלים שנקבעו בפקודת השילוב הראוי של צה"ל. הרב אלישיב מזכיר כי מדובר ב"פקודה שאמורה לחייב את כל הצבא, ובוודאי את בה"ד 1, המקום שאמור להיות הדוגמה והמופת לקיום פקודות. אולם מפקד בה"ד 1, אל"מ אבי גיל, הפר את רוח הפקודה הזאת כשקבע שדי בכך שיהיה "צוות מגדרי", דבר כמעט חסר משמעות וערך לאור העובדה שרוב הפעילות בבה"ד היא דו-צוותית או פלוגתית.

דיווחים אלה מצטרפים אל אירועים שעליהם דיווחנו בעבר, אודות הדחתו של צוער שביקש שלא להשתתף בשיחה בנושא היהודים המשיחיים, וטען שמדובר במיסיון נוצרי לכל דבר. כך גם חיובו של צוער דתי לתרגל תרגול גופני עם חיילת. במקרים אלו טען הצבא שההדחה בוצעה על רקע התנהגותו של החייל, אולם לידי הרב אלישיב הגיע מסמך פנימי שממנו הוברר כי סיבת ההדחה אינה נוגעת לבעיות התנהגות ומשמעת כלשהן.

צה"ל: "חושפים את הצוערים למקסימום דעות"

בעמוד הפייסבוק שלו כתב הרב אלישיב כי "מפקד בה"ד 1 מתגאה במסמך שחיבר ('אמנת הצוער'), בו נכתב ש'במהלך הכשרתך תפגוש צוערים בעלי אמונות, דתות, ורגישויות שונות בהתאם לסביבה שבה גדלו ולייחודם כפרטים, אנו מצפים ממך להיות מאוזן ומאזן'. כל זאת, כמובן, בתנאי שלא מדובר בצוערים בעלי 'אמונות, דתות ורגישויות' מסוג מסוים. כשהם מבקשים לעמוד על זכויותיהם, עליך לתייג אותם כקיצוניים ובמקרה הצורך להדיח אותם. אחר כך אפשר לחגוג על זה במשך זמן רב, לספר על זה לכל הצוערים הבאים ולקבל כתבות אוהדות בעיתונות".

בצה"ל מגיבים לטענות סביב ההתרחשויות בבה"ד 1, וקובעים כי מדובר בהתנהלות התואמת לחלוטין את ההנחיות ואת ההכלה של מגוון האוכלוסייה. על ההחלטה לבטל את הפלוגה המגדרית ולהסתפק במחלקה, אומרים בצה"ל כי הפקודה מחייבת הפרדה מגדרית ברמת הצוות ולא הפלוגה, אך ברבות השנים הלך היקף ההפרדה המגדרית והתרחב עד לכדי היקף של פלוגה. דווקא "הפלוגה הנפרדת הייתה משהו שאינו תואם את פקודות הצבא", ומאחר שבהכנה לקורס הקצינים (שאינו קרבי) ממילא מדובר בחלוקה שאינה נפרדת בין גברים לנשים, הגיעו מפקדי הבסיס למסקנה כי אין סיבה להשאיר את המבנה הנוכחי אלא להסתפק בהפרדה צוותית. "המבנה של צוות נפרד מאפשר את כל מה שנצרך מבחינת ההלכה", אומרים בצבא.

באשר לבריכה שנפתחה בשבת, מדגישים בצה"ל כי בעיית חילול השבת הנובע מהפעלת מכשור חשמלי נפתרה באישורה של הרבנות הצבאית, תוך כדי "מציאת פשרה בין דרישות הרפואה לדרישות הרבנות". בצה"ל מדגישים כי הבריכה שומרת על הפרדה מגדרית בין חיילים וחיילות.

את טענת ההפחתה במספר המרצים הרבנים לעומת הוספת מרצים בני מגזרים אחרים, מבטלים בצה"ל וקובעים כי "אצלנו לא סופרים כיפות ואין שום מאמץ מיוחד להגיע ליחס שווה של מרצים דתיים ולא דתיים. היעד הוא לגוון את התכנים כדי שהצוערים ייחשפו למקסימום דעות".

תשובה ברוח זו אנחנו מקבלים מהצבא גם בסוגיית ההדרכה שקיבלו צוערים שביקרו בחברון על ידי אנשי 'שוברים שתיקה'. "אם יש ביקור במערת המכפלה אז בוודאי שמדברים על המורשת והקשר היהודי למקום, אבל במקביל צריך להביא גם את הצד השני, להכיר עמדות שונות. הרי גם הקצין יצטרך להתמודד כקצין במגוון דעות שאיתן ייפגש במהלך השירות".