מה מתחת למתחם קבר דוד?
מה מתחת למתחם קבר דוד?צילום: יונתן סנדלר. פלאש 90

בעקבות הדיון שהתקיים השבוע בועדת הפנים של הכנסת אודות המתיחות סביב קבר דוד מול גורמים נוצרים, שיגר פעיל ועד נאמני דוד המלך, יעקב סביליה, מכתב ליו"ר הועדה ובו הוא מגולל את מסכת האירועים האחרונה המעידה על האצה בניסיונות הגוברים לכרסום באחיזה היהודית במקום לעומת התחזקות הנוכחות הנוצרית במתחם ובסביבותיו.

בראיון ליומן ערוץ 7 קובע סביליה כי מנתונים ועדויות שהגיעו לידיו עולה כי גורמים בכירים הנוגעים לענף התיירות מקדמים את שחיקת רגליהם של היהודים במקום על מנת להביא בכך לעידוד וחיזוק התיירות הנוצרים במקום. כך לדבריו גם מגורמים משטרתיים הרואים בנוכחות היהודית בעיה שניתן לפתור אותה בסילוק הנוכחות היהודית במקום.

סביליה פותח את דבריו בדברי שבח לחברת הכנסת רגב שמתוקף תפקידה כיו"ר ועדת הפנים של הכנסת עומדת על הצורך בשמירת המקומות הקדושים לעם היהודי ובכללם הר הבית וקבר דוד, ומתוקף כך תובעת תשובות ברורות מהגורמים האחראים לסוגיות השונות.

"בהר ציון מתנהלת מלחמה שעליה הכריז הוותיקן ולצערנו הרב יש כמה אנשים במוקדי שררה ומנצלים זאת כגנבים בלילה", אומר סביליה ומציין כי מזה חמש מאות שנה לא היו במקום מיסות נוצריות והנה בעת האחרונה חודש מנהג המיסות גם אם בהיקף קטן.

באשר לקדושתו של המקום, קדושה שהתברר בדיון בוועדה כי אינה מוגדרת בחוק, הוא אומר ומזכיר כי "זה חדר שעל פי המסורת נבנה על ידי דוד המלך. הוא משמש כבית כנסת וחלים עליו כל דיני קדושת בית הכנסת ובית מדרש. לומדים שם בחורי ישיבות. כשנעשים טקסים בחדר שלמעלה היהודים שלמטה לא יכולים להתפלל. לכן אנחנו נלחמים על כך".

סביליה מספר כי "בערב פרשת חיי שרה הגעתי למקום ושמעתי שירים וניגונים נוצריים מלמעלה כשאנחנו היינו בעיצומה של קבלת שבת. זה מחריש אוזניים ומעיד שחזרו למה שהיה קודם לחידוד הנהלים על ידי שר הפנים הקודם, גדעון סער". סביליה פנה אל השומר המוצב במקום וזה אישר לו שלמקום הגיעה קבוצה אריתראית וסודנית של נוצרים המגיעים למקום "בעזות וללא כיפות וקיימו טקס של עבודה זרה לפני כחודש והפליאו מכות נמרצות בשומר שהיה שם. הקב"ט של משרד הפנים פנה למשרד הדתות וביקש שלט שיקבע את הנהלים שאסור לקיים טקסים כאלה ואז הוא יוכל לאכוף את הנוהל. אמרו לו שזה לא מקום שמוגדר קדוש בחוק ולכן ממשיכים עם השירה... זה מתרחב גם לחצרות שסביב הקבר. לפני כמה ימים על גג הבניין, מעל חדר הסעודה האחרונה התאספה קבוצה גדולה של צליינים שניהלו טקס של עבודה זרה. שומעים את זה בכל מקום ואי אפשר להתפלל או ללמוד תורה. יש כאן מגמה של השתלטות נוצרית על הר ציון".

עוד על הנוכחות הנוצרית במקום מספר סביליה כי מדי יום ביומו מגיעים למקום 200-250 אוטובוסים של צליינים. לדבריו "הם מגיעים קבוצה אחר קבוצה. זה מדהים. מתוך הכנסיות אנחנו מקבלים דיווח שהכנסיות שמסביב ריקות. הם לא מגיעים אליהן אלא רק לחדר הסעודה האחרונה (שיש עליו ספק גדול כי הוא הוקם רק לפני 700 שנה) ואחר כך אל ציון הקבר. יש להם מגמה להפוך את המקום לבעל גוון נוצרי".

"אני מוריד את הכובע בפני הרב רבינוביץ ועוזרו ששיפצו את המקום באופן שלא היה בעבר, אבל מתוך אהבה אני אומר להם שבזמן האחרון יש לנו הרגשה שמשרד התיירות לוחץ כדי למזער נוכחות יהודית ולחזק את התיירות במקום. אמרו את זה במפורש לכוללים שנמצאים שם, אמרו להם שאתם מפריעים לתיירות הנוצרית. היו ספסלים חדשים ששמו אותם והם נעלמו, כשבאים ללמוד אין סטנדרים, נותנים תחושה של דייר סוג ב'. צריך לזכור שאלפיים שנה לא נתנו ליהודים להיכנס לשם".

הושקעו מיליונים במקום אבל התאורה מצד מזרח הפסיקה לפעול ואנשים מבוגרים שמגיעים נכשלים ונופלים. הרבה אנשים הציעו לשים קולרים של מים קרים להרוות צימאונם של הבמקרים בקיץ. יש אנשים שמוכנים לתרום, אבל אין מי שיהיה מוכן לקבל את התרומות הללו. השירותים שבחסות העירייה במצב מביש גם כלפי התיירים שמגיעים מהעולם ורואים את המציאות הזו".

בדבריו הזכיר סביליה גם את עדותו של הרב ברגר שסיפר בערוץ 7 על התקיפה האלימה שחוו הוא ומתפללים נוספים ביום הטבח בהר נוף מפורעים נוצרים השייכים לכנסייה היוונית אורתודוקסית. "הם מנסים בכל דרך להשתלט על מגרש של 12 דונם. זה שטח שבו היינו, היהודים, מקיימים לפני מלחמת ששת הימים טקסים ממלכתיים כמו מעמד הקהל. היוונים אורתודוקסים השתלטו על מבנה ארכיאולוגי,

''הם בנו גדר באופן בלתי חוקי שמונע את המעבר להר, הם בנו מגרש כדורסל ובכיר בעירייה עזר להם לבטל צו הריסה שהיה נגדו. בקשרים שיש להם בעירייה ובמשטרה הם מדירים את רגלינו משטח שבו היו ילדים מקימים מדורות ל"ג בעומר וכעת אסור לנו להיכנס לשם".

סביליה מוסיף ומספר כי לפני כשנה היה הוא עצמו נתון למתקפת איומים אלימה של אנשי הכנסייה שאיימו עליו במוטות ואבנים בדרישה שיעזוב את המקום. לדבריו הוא לא התלונן על כך במשטרה כי מהיכרותו את המציאות הוא יודע שמי שמתלונן במשטרה מסומן מיד כבעייתי.

על התנהלות המשטרה הוא מוסיף ומציין כי לרב יוסף ברגר שכאמור הוכה בידי הנוצרים שהגיעו למתחם  הקבר נאמר שהתיק נסגר מחוסר עניין לציבור.

"אתה מרגיש כאילו הרשויות מסייעות לנוצרים להדיר אותנו במקום הזה. אין לנו עניין לפגוע בתיירות ויש לנו גם אחריות כלפי יהודים בכל העולם, אבל התחושה היא שתקציבים לא חסרים אבל צריך לעורר את העם להגיע למקום ולהציל אותו. זו הדרך היחידה להציל את המקום. כמו שבהר הבית זכויות תפילה מוסלמית הפכו לריבונות, כך רוצים לעשות גם כאן".

בהמשך דבריו מספר סביליה כי בעקבות חשיפת הכוונה להקמת קמפוס נוצרי במתחם הסמוך לקבר דוד, מתחם שאמור היה להשתרע על פני 1100 מטרים ולהתנשא לגובה של 14 מטרים, תכנית שהייתה על סף אישור בועדת התכנון של העירייה, ביקר במקום ראש העירייה ניר ברקת. במהלך הביקור שהתקיים לאחר שאריה קינג חשף את הדברים, כאשר הגיעו לשדה "הייתה שם אישיות בכירה במערכת הביטחונית, אדם שאחראי על האזור, שפרס תצלום אוויר ואמר לראש העיר שהנה יש כאן כנסייה כזו וכאן כנסייה כזו ולמעשה יש שליטה נוצרית על 60 אחוזים, אז בוא נפנה את ישיבת התפוצות כי זה מפריע לנו. זה ימנע את החיכוכים פה".

סביליה מספר כי הגורם שדיווח לו על המעמד המקומם סיפר שראש העיר שתק בתגובה לדברים. "היה צריך להתקומם על הדבר".

באשר להתחזקות הנוכחות הנוצרית במקום מוסיף סביליה ומספר כי חבר שלומד להיות מורה דרך דיווח לו כי הלימודים שם ממוקדים בנושאי נצרות, ולמעשה שבעים עד שמונים אחוזים מהחומר הנלמד הוא חומר נוצרי. זאת מתוך מגמה להעמיק את התיירות הנוצרית למקום.

כאמור, את עיקרי הדברים העביר סביליה לחברת הכנסת רגב בתקווה לפעולה מהירה לבירור נתוני האמת ולבלימת המגמה הנמשכת במתחם קבר דוד.