ירקות
ירקות פלאש 90

לכימיקלים יש השפעה סביבתית מכרעת על מחלות קשות, ובמיוחד על סרטן. בשנות הארבעים לנשים היה סיכון של 1:22 לחלות בסרטן השד, בשנות השישים הסיכון היה 1:14, והיום הסיכון הוא של 1:7.

אי אפשר להסביר שינויים אלו בגנטיקה בלבד, וליתר דיוק, אי אפשר להסביר שינויים מהירים כאלה מבחינות גנטיות. בחיי היום-יום שלנו אנו חשופים לאלפי כימיקלים. הם נמצאים במזון שאנו אוכלים, באריזות העוטפות את מזוננו, בריסוס ובהדברה שנמצאים על המזון שלנו, בדטרגנטים שאנו משתמשים לרחוץ את עצמנו ואת הסביבה שלנו.

כימיקלים אלו, שידועים ביכולתם לפגוע בבעלי חיים ובאנשים, ידועים כמשבשים את המערכת האנדוקרינית (מערכת הבלוטות בגוף: בלוטת התריס, יותרת הכבד, בלוטות המין וכדומה). כימיקלים אלו חודרים לגוף ומחקים את פעולת ההורמונים בגוף.

הם נקשרים לקולטנים בגוף וגורמים לתופעות שונות שמתגלות בממדים גדולים בימינו. אנחנו נחשפים לכשמונים אלף עד מאה אלף כימיקלים, ורק שני אחוזים מהם נבדקו באמת.

אפילו בבקבוקי תינוקות

חלק מהדאגה של האנשים ביחס לאיכות המזון שהם צורכים נובעת מהשפעותיו ההורמונאליות. חיות רבות מקבלות הורמוני גדילה שמשפיעים על כמות הבשר שהן מייצרות ומקטינים את כמות המזון שהן דורשות. אנחנו לא יודעים מה היא השפעתם של ההורמונים הללו על גופנו. אנחנו כן יודעים שההורמונים נשארים בבשר, בתוך השומן.

אך גם לחומרים כימיים שמשמשים לניקוי ורחיצה - סבונים, שמפו, קרמים וחומרי ניקוי - יש פעילות אסטרוגנית. למוצרי פלסטיק שעשויים מסוגים שונים של כימיקלים יש פונקציות משבשות פעילות אנדוקרינית.

חומר נוסף שנחקר רבות בשנים האחרונות הוא BPA – חומר שנמצא בבקבוקי פלסטיק. הוא נועד לחזק פלסטיק ונחשב עמיד מאוד, ולכן קיים במוצרי פלסטיק כגון ניילון נצמד ובכלי פלסטיק כגון טאפרוור. BPA נמצא בדגימות אוויר, מים ואבק. רמות ה- BPA שנמדדו בדם ובשתן, בשליה ובדם הטבורי הוכחו בתנאי מעבדה בבעלי חיים כבעלי השפעה מזיקה.

מוצר מדאיג נוסף הוא בקבוקי השתייה של תינוקות, שמכילים גם את ה-BPA. דווקא כדי להגן על התינוק מזיהומים ולכלוך, נשטוף את הבקבוק עם מברשת מיוחדת ונרחץ במדיח, ובעצם הפעולה הזו היא הגורמת לחשיפה של ה-BPA שבקבוק. רוב האריזות של אבקת החלב לתינוקות (פורמולה) מרופדות בחומר בידוד המכיל BPA.

וכך האוכלוסייה הפגיעה ביותר נחשפת לכמויות עצומות של כימיקלים במזון שהיא צורכת.

מעט חשיפה, הרבה בריאות

במקום לתת רשימה אינסופית של דברים שמהם יש להימנע, הרבה יותר קל להתמקד במה שאפשר לעשות כדי לנהל אורח חיים בריא ולמזער את החשיפה ככל האפשר. כדי להפחית את הסיכון הכימי ולפתוח דף חדש לחיים בריאים יותר, חשוב להתחיל בצעדים החיוביים האלו:

אוכל אורגני. אכילה וקנייה של תוצרת אורגנית תקטין את החשיפה לחומרי הדברה ודשן.

דגים ללא מתכות. אכילת דגים שנבדקו שאינם מכילים מתכות כבדות כדוגמת כספית. ככל שהדג גדול יותר, כך הוא מכיל יותר כספית מכיוון שהוא חי יותר שנים, אכל יותר דגים שהכילו כספית ואגר יותר כספית ברקמות שלו. לכן דגים קטנים עדיפים, למשל סרדינים.

אוכל טרי. אכילת מזונות גולמיים, טריים, וכמה שפחות מזונות מעובדים וארוזים. יש להימנע מלאכול תוספי מזון מלאכותיים כולל ממתיקים מלאכותיים מסוכנים, צבעי מאכל ומונוסודיום גלוטמט.

אחסון נכון. לשמור מזון ומשקאות בכלי זכוכית ולא בכלי פלסטיק ולהימנע כמה שניתן משימוש בניילון נצמד ובקופסאות שימורים. כדאי להשתמש בסירי זכוכית לבישול.

לבדוק את הברזים. רצוי לבדוק את מי הברזים ולהתקין מסנן מים המתאים לכל הברזים, גם במקלחות.

מוצרי ניקוי וטיפוח טבעיים. מומלץ להשתמש במוצרי ניקוי טבעיים לבית שלך ולהשתמש במותגי טואלטיקה טבעיים כגון שמפו, משחת שיניים, דאודורנטים ומוצרי קוסמטיקה. רצוי להימנע משימוש במטהרי אוויר מלאכותיים, מטליות רכות למכונת ייבוש, מרככים או ריחות סינטטיים אחרים.

הגבלת תרופות. רצוי להגביל את השימוש בתרופות כימיות. הן מכילות כמויות כימיקלים גדולות שמשאירות שאריות ומצטברות בגוף לאורך זמן.

זיהום סביבתי הוא בעיה חמורה, אך רוב הפתרונות לבעיה זו הם ארוכי טווח. המחיר של לא לעשות יגבה מחיינו עלויות בריאותיות, כלכליות וסביבתיות עצומות לאורך זמן. 

הצטרפו עכשיו למנויי מגזין הנוער "עולם קטן"

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו