למה אתה נאמן?
למה אתה נאמן?צילום: פנימה

ב'מעשה מבעל תפילה' מתאר רבנו חבורה של אנשים מיוחדים, אנשיו של הבעל תפילה.

ההתחדשות שהם זוכים לה היא כה גדולה, עד ש"אצל אלו האנשים שקירבם להשם יתברך, היה תענית או סיגוף גדול יקר יותר מכל התענוגים שבעולם". אפילו דברים שלכל הדעות הם מקור לצער וייסורים, כגון סיגופים ותעניות, הסבו להם עונג. הם פשוט נמצאו בדבקות תמידית.


בעיון באורח חייהם של בני אותה חבורה מתחדשתאנו מוצאים פרט אחד, שהוא אולי המשמעותי ביותר בעניין ההתחדשות. כולם גרו "מחוץ ליישוב". חבורות אחרות, לעומת זאת, בחרו כל אחת לפי עניינה מקום שמתאים להן והקימו שם יישוב.

אם רבי נחמן היה כותב שהם גרים מחוץ לעיר היינו מבינים שהם גרים בכפר, ליד הנהר או משהו כזה. אבל כאשר הוא אומר שהם גרים מחוץ ליישוב משהו כאן לא ברור. הרי גם אם שלושה אנשים יגורו על שפת הנהר זה יהיה יישוב, כלומר מקום מיושב בבני אדם. יישוב קטן, אמנם, אבל יישוב. איך אפשר בכלל לגור מחוץ ליישוב, אם כל מקום שאתה מתיישב בו מיד ראוי להיקרא יישוב? גם אי אפשר לומר שהם היו כל הזמן בנדודים ולא התיישבו בשום מקום, שהרי גרו מחוץ ליישוב. אז איפה הם בעצם גרים?

מה, בעצם, הופך מקום ליישוב? אם כמה אנשים עושים מדורה באיזה הר ונמצאים שם שבוע זה עוד לא יישוב. יישוב הוא מקום שגרים בו באופן קבוע, ויש לו את החוקים והכללים שלו. יש לבוש וצורת התנהגות מקובלת ובלתי מקובלת, כפי שידוע לנו מכל מקומות יישוב בני האדם, וכפי שגם רבנו מתאר את האופי המיוחד של שאר הקבוצות, שהתבטא במנהגים מיוחדים לכל קבוצה ומן הסתם גם בלבוש שונה לכל קבוצה. לכל יישוב יש תנאי קבלה. אם אורח החיים שלך מתאים לאורח החיים של היישוב אתה מתקבל, ואם לא - לא.

יישוב, לפי ההגדרה הזו, הוא מקום שבו מתקיימת מערכת חוקים אנושית. יש מוסכמות. כך כולם נוהגים וכך גם אתה צריך לנהוג, אחרת אין לך מקום אצלנו. "מחוץ ליישוב", אם כן, פירושו שאתה חי לפי חוקים עליונים, אלוקיים. מה שמנחה אותך זה רק האמת, רק מה שנבחן והוכר כחוקי שמים, כחוקי הלב, ולא שום דבר אחר. נאמנותך לשמים קודמת וגוברת על נאמנותך לחוקים חברתיים מסוימים, לנימוסים ולמנהגים אנושיים.

אדם כזה, שגר מחוץ ליישוב, גם כאשר הוא נוהג כמו כולם, הוא נוהג כך בגלל שההכרה הפנימית שלו מחייבת לנהוג כך, ולא מפני שכך נוהגים אחרים.

וכך מספר לנו רבי נתן מה ששמע מפי רבנו בעניין זה: "אחד היה מדבר עמו והיה משבח את איש אחד, שמתנהג ביושר, ואמר עליו בלשון אשכנז שהאיש הזה הוא אורנטליך (אדם ישר). ענה הוא זיכרונו לברכה ואמר שעל איש ישראלי אין שייך לומר אורנטליך. כי אומות העולם יש להם הנהגות נימוסיות, מה שהשכל והיושר מחייב, שזה נקרא אורנטלי", אבל ישראל עם קדוש, אפילו אלו המצוות שהם מצד דרך ארץ, מה שהיושר והשכל מחייב, אפילו אלו המצוות אין עושין מחמת דרך ארץ, מצד חיוב השכל והיושר, רק מגזירת הבורא יתברך שמו, שציווה עלינו בתורתו לעשות כך.

וזה שאמר דוד המלך, עליו השלום 'דרך מצוותיך ארוץ'. היינו שאפילו המצוות וההנהגות שנראים דרך, דהיינו שהם מדרך הארץ, שמצד הדרך ארץ והיושר מחויבים לנהוג כך, כגון לבלי לגזול את חברו וכיוצא בזה, ואמר דוד המלך עליו השלום, שאפילו אלו מצוות שהם בחינת דרך - 'מצוותיך ארוץ', היינו שאינו מקיים מצד דרך ארץ כי אם מחמת מצוות התורה הקדושה. וזהו 'דרך מצוותיך ארוץ', שאפילו המצוות שהם בחינת דרך, שהם מצד דרך ארץ, אף על פי כן 'מצוותיך ארוץ', שאיני מקיימם חס ושלום מצד נימוסיות ודרך ארץ, כי אם 'מצוותיך ארוץ', שאני רץ לקיים מצוותיך שגזרת עלינו בתורה" (שיחות הר"ן קט"ז).

אפילו ההלכה, כבר בפתיחת השולחן ערוך טורחת לציין בפני כל יהודי שמה שצריך לנהל אותו הוא האמת ולא דעות הזולת: "ולא יתבייש מפני בני אדם המלעיגים עליו בעבודת השם יתברך". 

רבי נחמן מסביר שעיקרון זה היה בעצם השורש ליצירת עם ישראל, משום שהוא היה העיקרון המנחה בחייו של אברהם אבינו. אם אברהם היה חושש מפני הזולת, אם היה מתחשב בדעות המשובשות שהקיפו אותו מכל עבר – עם ישראל לא היה קיים: "'אחד היה אברהם' (יחזקאל לג, כד), שאברהם עבד השם רק על ידי שהיה אחד. שחשב בדעתו שהוא רק יחידי בעולם, ולא הסתכל כלל על בני העולם, שסרים מאחרי השם ומונעים אותו, ולא על אביו ושאר המונעים, רק כאילו הוא אחד בעולם

וזהו 'אחד היה אברהם'. וכן כל הרוצה לכנוס בעבודת השם, אי אפשר לו לכנוס כי אם על ידי בחינה זו, שיחשוב שאין בעולם כי אם הוא לבדו יחידי בעולם, ולא יסתכל על שום אדם המונעו, כגון אביו ואמו או חותנו ואשתו ובניו וכיוצא, או המניעות שיש משאר בני העולם, המלעיגים ומסיתים ומונעים מעבודתו יתברך. וצריך שלא יחוש ויסתכל עליהם כלל, רק יהיה בבחינת 'אחד היה אברהם' – כאילו הוא יחיד בעולם" (השמטה בסוף ליקוטי מוהר"ן חלק א').

כמובן שאין הכוונה חלילה לזלזל או לפגוע בכבוד הזולת. רק שבמה שנוגע לעבודת השם, לא צריך להתרשם ממי שמפריע לנו, אפילו יהיה זה האדם הכי קרוב לנו.

אני יחידי בעולם! מה שבאמת קיים זה רק הבורא ורק מולו אני עומד. אפילו במקום שאני מכבד או מאמין בבני אדם, זה רק משום שהוא ציווה עלי לכבד ולהאמין, לא משום שהפעילו עליי איום או פיתוי. כל מה שאני עושה או לא עושה זה לא משום שאין לי ברירה, לא בגלל שאני נסחף, אלא רק בגלל שכך הוא רצון הבורא וכך ראוי לנהוג
לחיות באמת, לחיות חיים אמיתיים, לחיות רק למען השם. איזו חירות...

פורסם לראשונה בפנימה

לרכישת מנוי לחצי כאן