עניין הקרוב ללב
עניין הקרוב ללבצילום: פנימה

רבקה פרלמן- אין תחליף לאימא
כשאימא יושבת בנחת, מיניקה ובוהה בחלל האוויר במשך שעות, היא למעשה מבצעת הטענה של גופו ונפשו של התינוק הזעיר בנוזל חיוני ביותר, משאב טבע יקר, יחיד מסוגו ומותאם להפליא. יום יבוא ושיניו הלבנות של העולל יצמחו, הוא יעמוד על רגליו האיתנות ויאמר: תודה אימא, השקעת בי. נתת לי מאוצרותייך, מדמך, מנפשך.

הנקה היא עניין הקרוב ללבי, והוא אכן מצוי קרוב אל הלב. עשי כל שביכולתך להיניק! זה חשוב לתינוק וגם לך לעין ערוך. נכון, העולם הגדול קורא לך, אך התינוק עודו קטן. חכמי ישראל דיברו על שלוש שנות הנקה, אך גם שנתיים זה טוב. ואם שרדת שנה זה נהדר, אבל פחות מזה? 

אם החלטת לחזור לעבודה, אפשר לשאוב ולהיניק רק כשחוזרים הביתה. אפשרות נוספת היא להשיג חלב מאם אחרת. כמו כן אפשר להתחלף בימי שמרטפות עם אחות או עם חברה קרובה שמניקה. ובכל זאת נסקור בקצרה את התחליפים. 

עד גיל חצי שנה: תמ"ל - תחליף מזון לתינוקות, ובקיצור מטרנה. יש שלושה סוגים בסיסיים, כולם מעובדים ואיכותם נתונה תמיד בסימן שאלה, ובכל זאת תמ"ל הוא כנראה הבחירה הבטוחה לתינוק שלא יכול לקבל חלב אם. עלינו לוודא שהוא מקבל את כל חומרי ההזנה הדרושים לו, ולא נסתכן בעניין זה.

החל מגיל חצי שנה: ניתן להוסיף לתזונת התינוק חלב טבעי, כמו למשל חלב עיזים. חלב העיזים מזין מאוד ומתאים לתינוק ליחתי, ואילו חלב כבשים יתאים יותר לתינוק רזה. 

משקה חלב צמחי ביתי - כמו חלב שקדים, שמתקבל מערבוב ממרח שקדים ומים. לחילופין ניתן להשרות, לקלף ולטחון שקד עם תמרים וצימוקים ולמהול כמובן במים. 

חלב שומשום - לערבב טחינה עם ממתיק מייפל אמיתי או למהול במיץ תפוחים.
כמו כן ניתן לקנות בקופסה חלב אורז, חלב שיבולת שועל וכן חלב סויה, אך האחרון שנוי במחלוקת.

בגיל שמונה חודשים: כדאי להכין דייסות מדגנים מלאים: דייסת קוואקר, דייסת אורז או דייסת גריסים. דייסת דוחן היא בחירה פחות ידועה, אך היא מפתיעה באיכויותיה. איך מכינים? פשוט מבשלים בהרבה מים, ולסיום מוסיפים ממתיק טבעי.
החל מגיל זה אפשר לתת גם ירקות מאודים, בעיקר ירקות כתומים, והרבה פירות מתוקים.  



חיסון דרך הרגליים- נירה קרמר
אמנם תינוקות שאינם יונקים מחוסנים פחות מתינוקות יונקים, אך עדיין קיימות דרכים נוספות לחיזוק המערכת החיסונית, למניעת מחלות בדרכי הנשימה, לשיפור תפקודה של מערכת העיכול ולמניעת גזים. 

דרך אחת היא עיסוי. עיסוי התינוק משפר את התפתחותו הפיזית והנפשית כאחד. העיסוי מחזק את יכולת העמידה של התינוק בפני מחלות ומרגיע אותו, תפקודן של מערכות הגוף שלו משתפר ושנתו רגועה יותר. 

כמו כן העיסוי משפר מאוד את יחסי האם עם תינוקה ומרגיע גם את האם. אימהות מיניקות יניבו יותר חלב, בשל הורמון הפרולקטין המוגבר. העיסוי מזכיר לתינוק את שהותו ברחם ולכן מחזק את ביטחונו האישי. העיסוי מאזן גם את המערכת ההורמונלית ומחזק את התפתחות המוח, מפחית מתח, משפר את האינטליגנציה ועוד. 

לצורך העיסוי נשתמש בשמן שקדים או בשמן זית. אפשר להוסיף כמה טיפות של שמן אתרי לבנדר או קמומיל, במידה ויש בעיות נשימה או בעיות בעור. נתחיל את העיסוי מן הראש וממנו נעבור לכל חלקי הגוף האחרים. נתחיל בתנועות עדינות וזהירות, וככל שהתינוק יגדל נחזק את המגע. 

נלווה את העיסוי בשירים ובדיבור, וכל זמן העיסוי נהיה בקשר עין עם התינוק. אפשר גם להשמיע מוזיקת רקע, אך עדיף הקשר המילולי עם האם או האב. ניתן לקבל הדרכה לעיסוי נכון ממעסה מומחה. אני ממליצה על הספר 'עיסוי תינוקות, מדריך להורים אוהבים' מאת ומלה שניידר בהוצאת מודן.

דרך נוספת לשיפור המערכת החיסונית היא הרפלקסולוגיה, שהיא למעשה המשך העיסוי. אלא שכאן חייבים לדעת היכן לעסות ובאילו נקודות ללחוץ. 

כדי לחזק ולאזן את כל מערכות הגוף נעסה בעדינות את האזורים המשקפים כל מערכת ומערכת, ואם יש בעיה מיוחדת נקדיש זמן רב יותר לאותה מערכת. אם הילד סובל מגזים וכאבי בטן נעסה בכיוון השעון את אזור המעי, ואם הוא סובל מדלקות אוזניים נשים דגש על אזור הזרת ועל הצד החיצוני של הבוהן. אם הנשימה קשה עליו נעסה את אזור הריאות, הצוואר והגרון. כדי לא לטעות במקומות הלחיצה רצוי להתייעץ עם רפלקסולוג שמומחה לענייני תינוקות וילדים. 

הטיפול יכלול גם עיסוי של כל הרגל. עיסוי כללי עדין של כף הרגל ישפר את הרגשתו של התינוק, ירגיע אותו, שנתו תשתפר והוא יחייך יותר. אין לעסות יותר מחמש דקות אצל תינוק עד גיל שלושה חודשים. מגיל זה אפשר להעלות בהדרגה את זמן הטיפול, אך לא יותר מעשרים דקות. מגיל שלוש שנים אפשר לטפל עד חצי שעה. 

דרך נוספת לשיפור מערכת החיסון היא שימוש בצמחי מרפא. לתינוק בן יומו נשתמש בקמומיל ובלבנדר. ניתן להשיג אותם כשמנים אתריים או כצמח. במקרה של בעיות נשימה נעסה את אזור בית החזה ונפתח אותו כמו ספר, תוך כדי החדרת השמנים לעור בעדינות רבה. אין להשתמש בשמנים אתריים אחרים ללא ייעוץ עם ארומתרפיסט מומחה. דוד קאפח מתייחס לטיפול בילדים באמצעות צמחי מרפא בספרו 'טבעי', ספר שני.

גם להילינג יש השפעה מדהימה על תינוקות. די במספר שניות של הילינג לטיפול בכל מערכת ומערכת או באיברים בעייתיים. גם השלווה של התינוק בזמן הטיפול נראית לעין. כמובן ששילוב בין השיטות מעצים את הטיפול ומומלץ במקרה של בעיה מיוחדת.  

פורסם ב"פנימה"

לרכישת מנוי לחצי כאן