סיפור לשבת
סיפור לשבת צילום: פלאש 90

הרב ד"ר חיים שיין, מתייחס בראיון לערוץ 7 לקנס שהוטל על העסק במתחם שרונה בתל אביב בעקבות סגירה בשבת.

שיין אומר שלא סביר שסעיף משפטי בחוזה יסתור את החוק והמהות של המדינה, "זה נראה לא סביר, זה לא נכון, זה עומד בניגוד להיותה של מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית. אני חושב שאי אפשר לכפות על אדם לעבוד בשבת, להיפך, מי שרוצה שיעבדו בשבת צריך לקבל היתרים מיוחדים. אני חושב שהיו פה שיקולים כלכליים מסחריים ואין להם מקום במדינה יהודית ודמוקרטית".

מבלי להתייחס לחוזה המוזכר הוא סבור שחוזה כזה מבחינה עקרונית הוא פסול, "הבעיה היא כאשר אדם חותם על חוזה ויש בו סעיף כזה, אז אחר כך קשה לטעון שהוא לא ידע על מה הוא חתם. אבל אין לי שום ספק שחוזה לא יכול לעמוד בסתירה לזכויות יסוד חוקתיות".

לגבי מעמד השבת בישראל הוא אומר, "הרבה מאוד שנים יש פגיעה במעמד השבת, ולצערי אותן מפלגות שאמורות לדאוג למעמדה של השבת, עוסקות בעניינים גלובליים, כמו יחסי ישראל ארה"ב והגרעין האיראני, ופחות בענייני השבת וחבל".

"באופן כללי אני מרגיש שכמה מנציגי הציבור הדתי במדינת ישראל עסוקים פחות בענייני הדת ויותר בפוליטיקה הגבוהה. אני מצפה מהם לעשות כל מאמץ כדי לשמור על קדושת השבת. יש היום ממשלה שהיא ימנית עם יסודות חזקים של מפלגות דתיות ואפשר לעשות דברים טובים לעם ישראל, אבל בתנאי שכולם מתגבשים ביחד סביב העקרונות החשובים של השבת ולא יתעסקו בעיקר בסוגיות הרות והרות עולם. אילו היו משקיעים את האנרגיה בשמירת השבת כמו שהשקיעו בנושא הגיור, אז מצבה של השבת היה טוב בהרבה".

לדעתו, הסכמות בנושא צריכות לצאת מנקודת הסטטוס-קוו, "יש דברים שמצאו להם הסדרים ואפשר לעשות בשבת ויש דברים שאי אפשר לעשות בשבת. לדעתי מסחר לא ראוי שיעשה, פעולות תרבות אולי כן, אבל בוודאי לא לפתוח קניונים. זאת המשמעות של מדינה יהודית דמוקרטית. אם אין שבת, אז מה המשמעות של מדינת ישראל כמדינה יהודית? מה נשאר לנו? חוק השבות הביא לארץ מאות אלפים לא יהודים ואם לנו את השבת אז מה המשמעות של מדינה יהודית ודמוקרטית".

שיין מדבר בכאב על השיח בנושאי המהות, "החברה הישראלית אף לא פעם לא התפנתה לעסוק בסוגיות יסוד, תמיד מצאו פתרונות זמניים וחבל. אני חושב שבשנתה ה-67 של מדינת ישראל הגיע הזמן לעסוק בשאלות המהות וההגדרה - מיהו יהודי? מהו יהודי? מהי השבת? מה המשמעות של מדינה יהודית ודמוקרטית? כל הנושאים האלה אף פעם לא עסקו בהם באמת".

הציפייה שלו היא שמנהיגי המפלגות כולם יעסקו בנושא הזה, "כל מנהיגי המפלגות בישראל גדולות וקטנות, דתיות או לא דתיות הייתי מצפה מכולם להתכנס ולדון בשאלות היסוד של זהותנו וקיומנו בארץ. רק אם נדע מה הם הערכים שלנו מה היא הלכידות החברתית שלנו על מה אנחנו נאבקים, איזה חזון יש למדינה הזו מה אנחנו רוצים שיהיה פה בעוד חמישים ומאה שנה. אם את זה לא נעשה בסופו של דבר החברה הישראלית תתפורר".

לשאלה כיצד מגיעים להסכמות בתוך חברה מגוונת ולפעמים מפולגת הוא עונה, "אם יש רצון אמיתי להגיע להסכמות, אפשר להגיע להסכמות. צריכה להיות פתיחות מכל הצדדים כי הדבר הוא בנפשנו. אני חושב שאפילו אנשי שמאל מובהקים וגם חילונים מבינים שלהכריח אנשים לעבוד בשבת זה דבר נורא, וברגע שאתה נותן לחלק מהחנויות לפתוח בשבת אז בעלי העסקים האחרים מרגישים שהם מפסידים ואז נאלצים לעבוד בשבת. הם מבינים שאם אנחנו רוצים שהנוער הישראלי לא יעבור לברלין, צריך לעסוק בסוגיות הערכיות".

הוא מסכם את דבריו באמירה חדה, "אם בורחים מעיסוק בסוגיות האלה אז מוצאים 25 אלף צעירים ישראלים מסביב לשער ברנדנבורג ששם נתקבלה ההחלטה על הפתרון הסופי לעם היהודי".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו