ישיבת שדולת א"י בכנסת

בעקבות החלטת עורכי הספר "מדריך היין הישראלי" להחרים יקבים מיהודה ושומרון, קיימה היום (שני) שדולת ארץ ישראל בכנסת ישיבה חגיגית בהשתתפות בעלי יקבים מיהודה ושומרון, עם מיטב היינות עטורי הפרסים.

השדולה בראשות ח"כ יואב קיש וח"כ בצלאל סמוטריץ' החליטה להגיב על החרם נגד היקבים והכריזה חגיגית בכנס היין הראשון בכנסת יחד עם מנכ"ל "ידיעות ספרים" דב איכנלווד כי תפעל להוצאת מדריך יין מלא שיכלול את כלל היינות בארץ ישראל כולל יהודה, שומרון והגולן. 

לכנס שהתקיים בסיוע מועצת יש"ע הגיעו שלושה משרי הממשלה: השר נפתלי בנט, השר אורי אריאל והשר אופיר אקוניס וכן חברי כנסת משלל הסיעות בכנסת ביניהם ח"כ איתן כבל ועודד פורר מהאופוזיציה.

"האירוע הזה נולד מעוול כשערבבו פוליטיקה במקום לא ראוי", אמר יו"ר השדולה ח"כ קיש בפתח הכנס, "כשנלחמים בבי.די .אס היה חשוב שלא ניתן לזה לקרות בארץ ישראל ולכן יחד עם מנכ"ל ידיעות ספרים אנחנו נוציא את הספר 'כל יינות ישראל'. ההחרמות של הבי.די.אס עוברות כל גבול. המציאות שבה מדינה מחרימה שגריר היא בלתי אפשרית. כמו שאנחנו נלחמים בהדרת היינות נלחם גם בהדרת האנשים".

ח"כ סמוטריץ אמר כי יהודה שומרון הם יינות, הם זיתים, צימרים, אתרים היסטוריים וחינוך נהדר - זהו חבל ארץ נהדר שמוציא דברים מצויינים ונמשיך לקדם אותו. הרי יו"ש והגולן מפיקים יין משובח זה אלפי שנים ובשנים האחרונות חלה תנופה גדולה של כרמים ויקבים שזוכים פעם אחר פעם במדליות ובפרסים עולמיים. רק טיפש יפסיד את ההנאה הצרופה מהיינות הללו בשל חרמות הזויים". 

השר בנט בירך את ראשי השדולה ואת דובי איכנוולד על היוזמה להוציא מחדש את ספר היינות של ישראל. "הגיע הזמן לומר שארץ ישראל היא שלנו ולעבור ממגננה אסטרטגית ליוזמה שלנו ולהחיל את הריבונות על השטחים שבשליטתנו. אפשר להתחיל בגוש עציון תחילה או בנימין תחילה. לפני 2,000 שנה אבות אבותינו באותם מקומות בדיוק הכינו יין וגידלו גפנים ויש הרבה מובאות לכך בתנ"ך".

"אנחנו בדור הזה מחדשים את המסורת הזאת", הדגיש בנט וסיים בהתחייבות "בעזרת ה' נחיל את החוק הישראלי ביהודה ושומרון". 

את הכנס כיבד בנוכחותו גם יו"ר הכנסת אדלשטיין שאמר כי "אין דבר מגעיל יותר מהחרמות על מה שמדינת ישראל כולה ובצדק גאה בו - ייצור היין. כשאני נכנס למסעדות אני מחפש את היינות של יהודה שומרון כדי שיבינו שיש פה יין איכותי. אני חושב שאם נעשה את הפעולה הנכונה נצחק כולנו כטוב לבנו ביין כנגד כל המחרימים".

מנכ"ל ידיעות ספרים סיפר כי נענה לבקשת ח"כ קיש לפעול כנגד החרם על ידי הוצאה מחודשת של הספר "יינות ישראל– מדריך היין המלא", שיכלול גם את יינות יהודה ושומרון המשובחים ועטורי הפרסים: "כבר בשנת 1997 הוצאנו את ספר יינות ישראל וכבר אז הכנסנו את יקבי רמת הגולן ואפילו יקב אפרת, מראשוני הייקבים ביו"ש.

"אנחנו נגד חרמות ונחדש את הספר הזה יחד עם העורך מיכאל בן יוסף. נעשה עבודה רבה, נבקר בכל היקבים ונכתוב על כולם. הוצאת ידיעות תיקח על עצמה את העניין והספר יצא בשנה הקרובה", הכריז.

ח״כ איתן כבל שצורך יינות מייקבי יו"ש אמר "אני נגד חרמות, יש לי משנה סדורה בנושא". כבל הוסיף וסיפר כי הוא לקוח קבוע של יקב טורא שמייצר את היין האהוב עליו.

ורד סעדון מיקב טורא שחשפה את החרם על היקבים אמרה "החלטתי שהאמת חייבת לעמוד מול עיני למרות שזה לא היה קל עבורי. בשם כל היקבים ביו"ש - יקבים מצויינים - אנחנו רק ממשיכים לעשות את מה שעשו אבותינו לפני 2,000 שנה. אני מודה לדב אייכנוולד וחברי הכנסת שהרימו את הכפפה כדי שכל מי שחובב את ענף היין יוכל ליהנות מספר מקצועי שיסקר את הענף בצורה הוגנת ושווה".

ח"כ פורר ציין כי העובדה שהחרמות האלו יוצאות מתוכנו הן הדבר הקשה ביותר. "הכי קשה לראות מדריך יין שמחרימים יינות מיהודה ושומרון. יש פה יין מצויין והכי טוב שיהיה פה מדריך".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר בכנס כי איכות היין זה הקוד הסודי של הקשר החי שבין עם ישראל לארץ ישראל.

סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, ציין בדבריו כי "תחום היין הוא אחד מהתחומים הבולטים והמצליחים ביו"ש על אף הקשיים שמנסים להערים. לא רק שלא ניתן יד לסימון המוצרים ולתנועת החרם, אלא אנחנו אומרים בצורה ברורה שנמשיך לפעול לחיזוק ההתיישבות והרחבתה".