תתעסקו בכדורגל
תתעסקו בכדורגלצילום: פלאש 90

סערת הכדורגל בשבת יכולה להיפתר די בנקל, כך עולה מנייר עמדה שניסחו שני חוקרים בכירים במכון לאסטרטגיה ציונית, אריאל פינקלשטיין, מנהל פרויקט דת ומדינה במכון, ואביעד הומינר, גם הוא חוקר במכון.

על נייר העמדה שמבקש לפשט את הבעיה ולהוכיח שעם קצת רצון טוב ניתן לדלג על המהמורות הפוליטיות והמשפטיות שכרוכות בסוגיה הזו, שוחחנו עם פינקלשטיין הסבור כי הפתרון, לפחות בעיקרו, טמון בהעברת משקל הכובד הספורטיבי של ישראל ליום שישי, מה שכבר ממילא קורה בשטח בשנים האחרונות.

בראשית הדברים מחלק פינקלשטיין את הסוגיה לשני אפיקים - סוגית הכדורגל המקצועני בשבת וסוגיית הספורט העממי והספורט האולימפי שגם תחרויותיהם מתקיימות בשבת.

באשר לכדורגל מקצועני, אומר פינקלשטיין, "כנראה שהסוגיה לא נפיצה כמו שהיא נראית". לדבריו הוא ועמיתיו למחקר בחנו את שהתרחש בעונת הכדורגל הקודמת "ובחנו כמה משחקים התקיימו בשבת ההלכתית". תוצאת הבדיקה היא שפחות מרבע מהמשחקים, או ליתר דיוק 23 אחוזים מהם, התקיימו בשבת. בחינה נוספת שבדקה כמה מתוך 23 האחוזים התקיימו בתוך השעה הסמוכה ליציאת השבת "גילינו שיותר ממחצית התקיימו בצמוד לצאת השבת", כלומר בתוך השעה שלפני צאת השבת. הדברים, הוא סבור, מעידים על כך שהציבור והשחקנים יכולים בהחלט וללא מאמץ מיוחד להעביר את המשחקים לשעות החולין של מוצאי השבת. הוא מזכיר כי ממילא רבים מהמשחקים מועברים לימי ראשון ושני, ורבים אחרים ממילא מתרחשים במוצאי השבת גם בשל מזג האוויר הנוח יותר בערב וגם בשל האווירה המותאמת יותר בשעות הערב למשחקי כדורגל.

חלק נוסף של הפתרון טמון כאמור ביום שישי. פינקלשטיין סבור שנכון לפעול באופן מערכתי נרחב יותר לביטול יום הלימודים ביום שישי ולהקצות את היום הזה בין השאר גם לאירועי ספורט הן בליגות הנמוכות יותר, הן בספורט העממי והן בתחרויות הספורט האחרון שעד כה התקיימו ביום השבת.

לדבריו בחינת היתכנות הרעיון לקיים יום מנוחה נוסף ביום ראשון מגלה שהדבר בלתי ישים מבחינת הפקידות הממשלתית, מבחינת תחבורה, כלכלה וחברה. הדבר, הוא מסביר, יאריך את שעות העבודה בימות השבוע האחרים לשעות בלתי אפשריות ויחייב עבודה ביום שישי עד השעה שתיים, מה שלא יהיה קביל עבור שומרי מסורת ואנשים דתיים. משום כך, סבור פינקלשטיין, נכון להפוך את יום שישי ליום חופשי ובו לקיים אירועי ספורט.

לטעמו המסקנה העולה מהמחקר שקיימו הוא ועמיתו היא שאם רק יהיה מעט רצון טוב הרי שניתן להגיע במאמץ קטן יחסית לפתרון סביר שיניח את דעת כל הצדדים. פינקלשטיין מזכיר כי עד לפני שניים או שלושה עשורים כדורסל שוחק בערב שבת, והעברתו לימי החול נראתה כדבר בלתי אפשרי, ובכל זאת, כיום הוא משוחק בימי חול והבר נראה הגיוני וברור. "אם יש טיפה רצון טוב ניתן להסתדר ללא מאבקי דתיים חילוניים", הוא אומר ומזכיר את מאבקי שעון החורף שהסעירו את מאבקי הדתיים והחילוניים לאורך עשרות שנים עד שהגיע השר גדעון סער וקבע נוהל שהיום כולם מסכימים לו ורבים משומרי המצוות סומכים עליו את ידיהם ואינם רוצים לחזור למאבקי העבר.

"רוב התחרויות שאנחנו מדברים עליהם הן פנים ישראליות כמו אליפות ישראל. בנושאים האלה אני מתקשה להבין את הבעיה הגדולה. אני לא מוצא בעיה לקיים את התחרויות הללו ביום שישי או בימי חופש קיימים", הוא אומר ומציג את ענף השחמט כדוגמא, ענף בו "כמעט ואין משחקים בשבת. כנער השתתפתי באליפות הארץ בשחמט, והיא התקיימה בחנוכה כי היו זקוקים לכמה ימים. כך גם ניתן לקיים את התחרויות בחופשות".

"אולי בכמה דברים לא תהיה ברירה אלא לקיים תחרויות בשבת כמו בתחרויות בינלאומיות, אבל אם יש רצון טוב שהוא לא רק אינטרס דתי ניתן למצוא פתרון. אגב, גם הועד האולימפי ניסה לקדם מעבר של משחקים ליום ראשון כדי לאפשר לספורטאים שומרי מסורת להשתלב. אם מורידים את הלהבות בין דתיים לחילוניים ניתן לגלות שאפשר להתנהל בצורה מתונה הרבה יותר".

את נייר העמדה שגיבשו העבירו אנשי המכון לאסטרטגיה ציונית לוועדה שהקימה השרה מירי רגב על מנת לבחון את הסוגיה על כל צדדיה וכעת הם ממתינים, כמו גם בג"ץ שהקפיא את הדיונים בנושא, להכרעות.