השקר גורם לנו להיות בעצבות
השקר גורם לנו להיות בעצבותצילום: פנימה

האם קורה לך שאת שואלת את עצמך: מה נסגר איתי שאני כל כך ביקורתית, שכל הזמן אני רואה חסרונות? מה מפריע לי ליהנות מהאנשים ולראות את הטוב שבהם, ובמיוחד הקרובים לי - הוריי, בעלי, הילדים? אנחנו אוהבים, קרובים ואכפתיים, ואז רואים חסרונות בעצמנו ובקרובים אלינו ביותר. האהבה נתקעת ומתחילה להיות בתנאי והשמחה נעדרת מן החיים. 

רבי נחמן מברסלב מלמד בתורה רפ”ב בליקוטי מוהר”ן שהטוב הוא התשתית של האישיות, ולא סתם טוב - מעט טוב. לא צריך הרבה טוב כדי שהוא יהיה המרכז. הטוב הוא המהות שלנו ולכן אפילו אם עושים מעט טוב - אפשר וצריך לראות אותו ולשמוח בו. 

הטוב הוא המתנה שה’ הטוב טבע בנו. כשאנחנו מוציאים את הטוב מהכוח אל הפועל אנחנו אלוקיים, אנחנו אמיתיים עם עצמנו וממילא אנחנו שמחים. והטוב הזה הוא טבעי לנו, אלא שקשה לפרוש אותו על כל החיים. ואז אנחנו עושים טוב וזה לא מספיק. ועושים עוד טוב וגם זה לא מספיק. ומגיע “הבעל דבר” כלשונו של רבי נחמן, היצר הרע, ועל כל טוב שלא יוצא מן הכוח אל הפועל הוא מתלונן. הוא אומר: “זה סימן שאני (או הוא) לא טוב באמת, רק בכאילו”. אם הטוב שבנו לא מושלם אנחנו לא טובים ואין לנו על מה לשמוח. רק כשנהיה מושלמים עם טוב מושלם נוכל לשמוח, ותהיה לנו סיבה לאהוב את הזולת המושלם. 

השקר הזה שאומר הבעל דבר הוא שגורם לנו להיות בעצבות, בהרגשה שאנחנו רחוקים מה’, שאנחנו לא ראויים לאהבה ושבעצם אין לנו את מי לאהוב. אנחנו נשברים, מתייאשים ומאבדים אמון בטוב שבנו ושבאחרים. ואז יצר הרע חוגג. הנה הוא השיג את מה שהוא רצה: ייאוש, עצבות, מרחק מה’, מהטוב. 

לעומת זאת, רבי נחמן מציע להאמין ולדבוק במעט טוב ולשמוח בכל טוב שעשינו ובכל טוב שיש בזולת ולהיות בתוך נקודת הזכות הזאת של הטוב. ומתוך שנהיה בטוב המועט בענווה ונשמח בו, נחזור בתשובה על הטוב שעוד לא עשינו וננסה להוציא עוד מעט טוב. 

החשוב ביותר במאבק הרוחני הזה הוא להיות במעט הטוב שזכיתי לעשות ולהיות שמחה במעט הטוב שאני רואה בזולתי. 
בתוך עולם מאוד ביקורתי, שיפוטי, הישגי, המאבק הוא קשה ויומיומי - לבנות אהבה פנימית, אמון בטוב והצמחה שלו. לבנות בית אוהב וטוב, לבנות זוגיות טובה, לבנות משפחתיות טובה. לזכות לעבוד את ה’ בשמחה ולהודות לו. 

מעט הטוב שבנו יכול לגרש הרבה מהחושך הדמיוני ולהאיר אותו. אמון בעצמי ואמון בסובבים אותי מוליד רצון להתקדמות, לא מתוך הלקאה עצמית ושנאה עצמית אלא מתוך צמיחה פנימית. זוהי דרך ארוכה יותר, עם הרבה צעדים קטנים. זוהי גם דרך נוספת להסביר כיצד אפשר לקיים את מצוות אהבת הרע ולספר בשבחו.

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי