מירי רגב
מירי רגבצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

תגובות זועמות מצד אומנים וחברי כנסת משמאל נגד הצעת החוק החדשה של שרת התרבות מירי רגב, הקובעת כי תמיכה ממשלתית למוסדות תרבות תינתן רק בתנאי שהמוסד מכבד את סמלי המדינה, לא מסית לטרור ולא שולל את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

נכון להיום, משרד התרבות מעניק תמיכה למוסדות תרבות על פי קריטריונים שאינם עוסקים במהות היצירה ואינם מתייחסים לתוכנה. רגב מבקשת להתנות מתן תמיכה במוסד תרבות על בסיס נאמנותו לחוקי מדינת ישראל.

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר בתגובה ליוזמת שרת התרבות, כי "מדינת ישראל היתה מדינה חופשית לפני מירי רגב וחבריה ותשרוד גם אותם. הפוליטרוקים החדשים מבית היוצר של הליכוד חותרים תחת יסודות הדמוקרטיה הישראלית, חופש הביטוי וחופש היצירה הם אבני היסוד שלה. נלחם בהם בתוך הכנסת ומחוצה לה".

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) טענה כי רגב רומסת את חופש הביטוי. "לאחר שהשר לחינוך מחדש, בנט, שיכתב את ההיסטוריה שלנו בספר האזרחות החדש, ממשיכה השרה רגב בעקביות לרמוס ערכים דמוקרטיים כגון חופש הביטוי כמיטב המסורת המקארתיסטית. 

''מחזור הססמאות הנדושות, שלמעשה שייכות לבית היוצר של אביגדור ליברמן, כנראה מצביע על כך שכל תומכי סתימת הפיות חושבים ומדברים במונחים זהים. ממשלת נתניהו הרביעית מזכירה קטר הדוהר בעוצמה אל תוך תהום ומסכן את כל יושביו", דברי סבטלובה.

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני) הזכירה כי "רק אתמול דרשתי משר החינוך לגנוז את ספר האזרחות החדש בגלל שכתוב ההיסטוריה הישראלית, ועתה מבקשת שרת התרבות לבשר לכולנו כי היא מבקשת להקים באופן רשמי משטרת מחשבות שתפעל לוודא שהיצירה בישראל תנוהל כאחרון המשטרים החשוכים".

לדבריה, "מה שעושה השרה רגב מרסק את אבני הבניין הדמוקרטיות של ישראל עד שנישאר רק עם יצירות ׳מטעם׳ ונטולי תרבות בכלל. מסתבר שלא חשוב מה המציאות, יש קומיסרים בתרבות ובחינוך".

ח״כ עיסאווי פריג׳ (מרצ) הגיב גם הוא בזעם על יוזמת שרת התרבות. "פני רגב הם פניה של הממשלה, ששריה מתחרים ביניהם מי יישם טוב יותר את רוחו של המפקד, רוח של משטרים אפלים, משטרים שרודפים את מבקריהם ומשתיקים את הביקורת.

''הם מבקשים 'לנטרל' את השיח האידאולוגי בישראל ולהפוך כל מי שמעז לא להסכים עימם לבוגד. את בוז'י המפוחד הם כבר הצליחו לנטרל, אבל למזלה של מדינת ישראל נשארו בה עוד אנשי שמאל שלא מפחדים ממסע הדה לגיטימציה של הממשלה - אנחנו נמשיך להיאבק על ערכינו למרות ההפחדה, למרות הרדיפה".