האם פירות טובים לדיאטה?

פתאום הם נהיו שנויים במחלוקת: אז מה האמת על פירות האילן? האם הם בריאים? האם הם מרזים? ואיך הכי טוב לשלב אותם בתפריט?

טליה שפר | יועצת בריאות , כ"ט בשבט תשע"ו

המזון הטוב ביותר לאדם
המזון הטוב ביותר לאדם
צילום: פנימה

הפירות הם המזון הטוב ביותר לאדם. פרט לעובדה שהם יפים למראה ומצטיינים בטעם נהדר, הם גם משופעים ביתרונות תזונתיים.

הם עשירים בוויטמינים, במינרלים ובביופלבנואידים, שבנוסף להיותם נוגדי חמצון מסייעים במניעת מחלות בכלי הדם, תורמים לפעילות אנטי-אלרגית ואנטי-דלקתית, עוזרים למנוע את סיבוכי מחלת הסוכרת ומסייעים לפעילות מערכת החיסון ולפעילות אנטי-סרטנית.

יתרון נוסף של הפירות נעוץ בכך שהם מהווים את האנרגיה הכי זמינה לגוף, וכמעט שאינם מצריכים אנרגיה עיכולית. הסוכר שבפרי הוא ברובו פרוקטוז ומיעוטו גלוקוז, והפרי אינו מכיל עמילן, שהוא פחמימה מורכבת הדורשת ריכוך באמצעות בישול ומצריכה פעולת עיכול מורכבת יותר. מכיוון שכך פנויות מערכות הגוף לתהליכי ניקוי ובנייה, ואנרגיית הגוף זמינה לביצוע תהליכי ריפוי. 

זו הסיבה שדיאטת פירות היא לעתים הפתרון הטוב ביותר לניקוי מהיר של מערכות הגוף או לסיוע לתהליכי ריפוי. דיאטת פירות מספקת לגוף את כל צרכיו מבחינת התזונה: סוכר טבעי כמקור לאנרגיה, מינרלים, ויטמינים, אנזימים ומים. מכיוון שכך במהלך דיאטת פירות אפשר להמשיך ולתפקד כרגיל. יתרון נוסף שהופך את דיאטת הפירות לשיטת ניקוי נהדרת הוא העובדה שכמות הפסולת שנוצרת מפירות היא מינימלית, מכיוון שהם דלים בשומנים ובחלבונים.  כמו כן דיאטת פירות משפרת את פעילות המעיים, ממריצה את הפרשת השתן ועוזרת לשמירת רמת בסיסיות בדם.

 איך אוכלים את זה? 
כפי שכבר נכתב בעבר, כדי להפיק את מלוא התועלת מהפירות רצוי לנהוג בהתאם לכללים הבאים:
 
  תזונת 80/10/10
בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לתזונה בריאה וטבעית. 
אחת משיטות התזונה הרווחות בקרב שוחרי הבריאות נקראת תזונת 80/10/10. תזונה זו מבוססת על מזון צמחי חי בלבד, בעיקר פירות וירקות טריים וכמות מוגבלת של אגוזים, זרעים ואבוקדו שלא עברו חימום או בישול כלשהו.  שמה של שיטה זו נובע מהיחס הקלורי המומלץ של אבות המזון: 80% פחמימות, 10% שומנים ו‑10% חלבונים. כלומר, אדם שאוכל 2,000 קלוריות ביום יאכל כ‑1,600 קלוריות מפחמימות, 200 מחלבון ו‑200 משומן. 

מייסד השיטה, ד"ר דאגלס גרהם, טוען בספרו (שנקרא על שם השיטה 80/10/10 ומתורגם לעברית בהוצאת פוקוס) שזו התזונה שאליה מותאם גופנו מבחינה אנטומית ופיזיולוגית, וכי הקפדה על כללי תזונה זו מובילה לבריאות קורנת, לתוחלת חיים ארוכה, לאנרגיה אדירה ולמשקל גוף אידיאלי ללא מאמץ. 

 ואם זה קיצוני מדי? 
אחד החסרונות של שיטת 80/10/10 הוא שהיא קיצונית ואינה מתאימה לכל אחד, אך אנשים שהצליחו להתמיד בה מדווחים על שינוי מדהים ברמות האנרגיה שלהם, על ירידה במשקל ועל שיפור בכושר הגופני. גם אם אינך מוכנה לשינוי כה קיצוני, מומלץ לשלב את פירות האילן בתפריט היומי שלך. המלצתי היא לאכול את הפירות לארוחת הבוקר, כשהקיבה עדיין ריקה. 

הסיבה לכך היא שעיכול הפירות מתבצע במעי הדק. תפקיד הקיבה בנוגע לפירות הוא בעיקר מכני – גריסה והעברה הלאה. כשהקיבה ריקה, הפרי שנאכל נמצא בה לכל היותר עשרים דקות וממשיך את דרכו במערכת העיכול. אולם אם הקיבה מלאה בעמילן, חלבון ושומן, הפרי שלנו לא יכול להמשיך הלאה. במקרה כזה הוא מתחיל לתסוס ולהתעפש ואז – לא רק שהפסדנו את כל הערכים הנפלאים שיכולנו לקבל ממנו, הוא גם הופך לפסולת, וגורם ברוב המקרים לתופעות כמו גזים, צרבות ונפיחות בבטן. 

אכלו רק פירות בשלים 
פרי שאינו בשל מכיל חומצות בריכוז גבוה. חומצות אלה עלולות לגרום לשלל נזקים כמו פצעים ברירית הפה, נזק לשיניים, כאבי בטן ודלקת במעיים. 

העדיפו פירות אורגניים
חומרי הריסוס שנותרים על הפירות גורמים לשיבוש הבריאות. החל מעייפות, מתח, עצבנות, בלבול ופגיעה בזיכרון, הפרעות שינה, אנרגיה ירודה, דיכאון, הזדקנות מואצת, פצעים שאינם נרפאים בקלות ונטייה לחלות, המשך בהפרעות הורמונליות, פגיעה במערכת העצבים וכלה בהפרעות קשב וריכוז או מחלות כרוניות קשות כמו פרקינסון וסרטן.

הפירות המרוססים ביותר הם הענבים, הדובדבנים, התותים וכל הפירות העסיסיים שקליפתם דקה, כמו אפרסקים ושזיפים. 
אם אין אפשרות לרכוש פרי אורגני רצוי לקלף את הקליפה או לשטוף אותה היטב במים (לפני הקילוף רצוי להשרות את הפירות במים למשך כמה דקות).

אכלו את הפרי כשהוא שלם 
פירות עשירים מאוד בוויטמינים, שרובם נהרסים די מהר כתוצאה ממגע עם אור, אוויר או מתכות. אם קנינו מיץ שעומד בבקבוק על המדף בחנות, הרי שהוויטמינים שבו מזמן נהרסו, וברוב המקרים הוא מכיל חומרים משמרים שמזיקים לבריאות. אם בכל זאת אתם מעוניינים לגוון ולהכין מיץ, יש לשתות אותו לאט ומיד בתום ההכנה, כדי לא לאבד את ערכיו התזונתיים.


פירות יבשים
כל מה שנאמר על סגולות הפירות תקף לגבי פירות יבשים, אולם פירות רבים מטופלים במהלך הייבוש בחומרים משמרים, בחומצות מאכל ובכימיקלים נוספים שמטרתם לשמור עליהם מקלקול. לכן יש לשים לב ולקנות פירות שיובשו בתהליכים טבעיים. בעיקר יש להיזהר מהגופרית שמשמרת את הצבע הבהיר של הפירות (משמשים וצימוקים בעיקר) והיא מאוד מזיקה ומיותרת.  שימו לב שלא הוסיפו לפירות סוכר או שומן שנועד להופכם למבריקים ומושכים.

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי