צריך זמן להסתגלות
צריך זמן להסתגלותצילום: פנימה

שאלה: מאז לידת בתי השלישית אני מוצאת את עצמי מסתובבת בתחושה של דכדוך שלא חוויתי בלידות קודמות. אני מנסה לצאת עם התינוקת, לטייל, לפגוש חברות, אבל הכול מרגיש חסר טעם וריק ממשמעות.

לפני לידת בתי הלכתי לשיעורי תורה והתפללתי בכל יום. היום אני לא מצליחה להרגיש את נוכחות ה' בחיי, וכשאני מגיעה לשיעורים אין לי סבלנות להקשיב. אני מחפשת נואשות דרך להחיות את עצמי ולשמוח אבל לא מוצאת. אשמח לעצתך.

תשובה: שלום ורוב ברכות, לפני הכול צריך לדעת שדכדוך לאחר לידה הוא דבר מובן וטבעי. בפרט אם נצרף לזה את העייפות, המתח והעומס הגדול. קודם כול כדאי לבדוק מבחינה רפואית מה המצב. ייתכן שצריך תוספת של ויטמינים או שינוי בהרגלי אכילה או שינה וכדומה.

המציאות של האדם בעולם הזה תמיד משתנה ועוברת תמורה. ככה גדלים. ככה מתבגרים. ככה קונים שלמות כל פעם בתחנה אחרת ובניסיונות אחרים בחיים. לא רק כשנולדים או נפטרים עוברים מעולם לעולם. גם בעולם הזה עוברים כל הזמן מעולם לעולם. וכל עולם יש לו חוקים משלו וגבולות משלו ואור וחיות משלו. ובוודאי שהמציאות משתנה לגמרי בכל תחנה משמעותית בחיים כמו נישואין, ילד ראשון ובעצם כל ילד חדש, שהוא לא רק עוד ילד, אלא עולם חדש לגמרי.  

וכמו בכל עולם חדש צריך זמן להסתגלות. בלי בהלה ודחיפות, דברים ימצאו את מקומם. עם כל נשמה חדש שמגיעה לעולם, מגיעה גם סייעתא דשמיא משלה, לה ולמי שמגדל אותה. העובדה שאת לא מוצאת עניין במה שהחיה אותך בעבר לא מלמדת שאת לא בסדר. היא מציעה אפשרות להתחיל משהו טוב אחר. כשדלת אחת נסגרת תמיד דלת אחרת נפתחת.
כדאי לבחון מה מתאים לך ומה לא מתאים לך, מה טוב לך ומה חסר לך.  

מה ששימח אותך והחיה אותך בעבר לא בהכרח חייב לשמח ולהחיות אותך כעת. וזה בסדר גמור. אין מה להצטער ואין מה להרגיש רגשות אשמה. יש לך מציאות חדשה ומלאה יותר וצריך להרפות מהמחשבה שמה שהתאים והחיה אותך בעבר חייב להתאים גם היום, גם אם מדובר בדברים קדושים וטובים כמו תפילה או שיעורי תורה.

תני לעצמך להתאקלם בעולם החדש אחרי הלידה ותחפשי, לאט לאט, בלי לחץ, מה מתאים לך עכשיו. לפני הכול, זו יכולה להיות בקשת עזרה קבועה או מזדמנת בבית ועם הילדים, כדי להקל את העומס ולפנות זמן לעצמך. זה יכול להיות פינוי של חפצים שכבר מיותרים או מסירתם לנזקקים. זה יכול להיות משהו חדש עם בעלך שאתם עושים יחד ולא עשיתם עד עתה.

זה יכול להיות תחום עניין חדש, חידוש במתכונים המשפחתיים או שינוי במאכלי השבת. זה יכול להיות בילוי חדש עם חברה. הדברים הפשוטים והקדושים של החיים. גם זו היא עבודת השם שלך: כל דבר יצירתי, שישמח אותך. ומה שישמח אותך ממילא יביא חיות לך ולכל התלויים בך. השם רוצה לחדש אותך.

פורסם ב''פנימה''

לרכישת מנוי