אסדת גז
אסדת גזצילום: משה שי, פלאש 90

שופטי בג"ץ קיבלו היום (ראשון) את העתירות שהוגשו נגד מתווה הגז שגיבשה הממשלה, וקבעו כי ללא הסדרה של המתווה באמצעות חקיקת בכנסת, הוא יבוטל בתוך שנה.

בג"ץ קבע כי הכנסת תיאלץ להצביע בתוך שנה על ''פסקת היציבות'' הקובעת כי בעשור הקרוב לא תהיה התערבות בתנאי הזיכיון של חברות הגז. 

לקריאת פסק הדין המלא

"הממשלה לא הייתה רשאית לכבול את שיקול דעתה שלה ואת שיקול הדעת של הכנסת", כתב השופט סלים ג'ובראן בפסק הדין. ''קיים טעם לפגם גם בניסוח הגורף של הוראות היציבות, העשוי לפגוע במעמדה הבינלאומי של ישראל ככל שהמדינה תיאלץ לחזור בה מההתחייבות שאותה נתנה".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) בירכה על החלטת בג''ץ ואמרה "יש שופטים בירושלים. החלטת בג"ץ היסטורית ודרמטית. פסקת היציבות שנתניהו בישל עבור חברות הגז הייתה מלכתחילה מעוותת ונטולת כל הגיון חוקתי, והיא הפכה את חברות הגז לטריטוריה נפרדת עם חוקים משלה ועם חסינות ועוצמה שלא קיימות בעולם הדמוקרטי החופשי.

"למרות מסע האיומים והלחצים הממומן היטב, שופטי בג"ץ בחרו היום להגן על הפרדת הרשויות ועל שלטון החוק בישראל, לבלום את הדורסנות חסרת-המעצורים שהופעלה לטובת טייקוני הגז ולהציב תמרור 'עצור' בוהק כדי להגן על הפרדת הרשויות בישראל'', הוסיפה יחימוביץ'.

נתניהו במעמד החתימה על מתווה הגז   צילום: קובי גדעון / לע"מ

שר הקליטה וירושלים זאב אלקין (הליכוד) תקף את החלטת בג"ץ ואמר כי בית המשפט העליון התערב בצורה בוטה בניהול המדינה בלי לשאת באחריות, כלשונו. ''כתוצאה מהתערבות זו תיפגע כלכלת מדינת ישראל ויחסרו מיליארדים רבים בתקציב המדינה שיכלו להיות מופנים לרווחה, בריאות וצרכים חברתיים אחרים.

''כדאי שנזכור שמי שיהיו אחראים לכך הם השופטים היושבים במגדל השן של בית משפט העליון. שוב הוכח, כפי שאני וחלק מחברי טוענים כבר שנים, שאין מנוס מרפורמה מהותית של מערכת המשפט כדי להחזיר את הדמוקרטיה הישראלית לשפיות", כך אלקין.

שר האנרגיה יובל שטייניץ כינה את החלטת בג"ץ "אומללה" והזהיר כי השלכות ההחלטה על פיתוח משק הגז, על הביטחון האנרגטי, על כלכלת ישראל, ועל אובדן ההכנסות למדינת ישראל ואזרחיה, עלולות להיות קשות ביותר - ואולי אף בלתי הפיכות.