הרבנית צביה אליהו
הרבנית צביה אליהוצילום: ערוץ 7

עוד מעט יחול חג הפסח. במה כדאי להשקיע בהכנות שלנו לקראת החג?

"חמישים פעמים כתובה יציאת מצרים בתורה בצורות שונות: 'והגדת לבנך', 'ואמרת לבנך'. ה' מדריך אותנו והתורה מחנכת אותנו איך לחזק את האמונה ולהשריש אותה בלב. אמונה שה' ברא את העולם והוא שליט בעולמו. 'למען תספר באוזני בנך ובן בנך... וידעתם כי אני ה', 'למען תדע כי אין כה' אלוקינו'.

"מצוות עשה לספר ביציאת מצרים ניסים ונפלאות שנעשו לאבותינו במצרים בליל חמישה עשר בניסן, שנאמר: 'זכור את היום הזה אשר יצאתם ממצרים'. 'והגדת לבנך ביום ההוא לאמֹר בעבור זה - בשעה שמצה ומרור מונחים לפניך', וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח!

"אך יחד עם זאת, עלינו לדעת שפסח זה לא חנוכה ולא פורים, ויש להתכונן היטב מבעוד מועד. ויש אבק שאכן מעורב בו חמץ! הניקיונות הרבים שאנו עושים ממרקים ומזככים אותנו לקראת ליל הסדר. לא שווה להחמיץ את הלילה הזה, ולא כדאי לדלג על עבודות הניקיון שהן כמו תהליך למירוק היצר הרע שבתוכנו. אשר על כן, הניקיון צריך להיות יסודי מאוד, ובהחלט צריך להגיע למקומות שלא מגיעים אליהם כל השנה, שמא נפל שם חמץ בטעות. גם למקומות שלא נראה לנו שיגיע חמץ.

"הרב זצ"ל היה כל כך מהדר בכל הקשור לפסח, שמשמים לא נתנו שייכשל בחמץ בפסח, אפילו לא בחמץ שבוטל בבדיקת חמץ. פעם אחת הרב זצ"ל לא ישן שני לילות רצופים מכיוון שבחלום נאמר לו שיש חמץ בבית, ואנו בדקנו בכל הבית ולא מצאנו. לבסוף הוא עשה שאלת חלום ומשמים גילו לו היכן נמצא החמץ. ואכן, בקבוק של שמן נבט חיטה שכב לו באין מפריע בארון התרופות.

"בפסח צריך לשים לב לדברים שאנו קונים בחוץ, ומה שאפשר להכין לבד בבית הרי זה משובח. כמו תבלינים, למשל. כך יש פיקוח על מה שנכנס, מכיוון שבסופו של דבר מה שאתה עושה בעצמך הוא הכי מפוקח ובדוק.

"בפסח נהיינו לעם וקיבלנו את התורה, שבה כתוב 'לא יראה חמץ בכל מושבותיך'. בפסח, אפילו כהוא זה -חמץ! זו ההזדמנות לנקות את החמץ מהבית וגם מהלב שלנו. ויהי רצון שיתקיים בנו 'כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות'. נפלאות - נו"ן פלאות, חמישים פלאות".

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי