'מקדונלד'ס'. ארכיון
'מקדונלד'ס'. ארכיוןצילום: פלאש 90

באיגוד רופאי הילדים מברכים על דבריו הבלתי אופייניים של שר הבריאות, יעקב ליצמן, שיצא באופן חזיתי וברור נגד חברת 'מקדונלד'ס'.

בראיון לערוץ 7 מבהיר מזכ"ל האיגוד, ד"ר צחי גרוסמן, כי אין מדובר במהלך מכוון כלפי חברה כזו או אחרת אלא כאמירה נגד תרבות הג'אנק פוד בכללה.

"אנחנו מברכים על המגמה של משרד הבריאות להירתם למאמץ הגדול לשפר משמעותית את מה שהילדים אוכלים ולשפר את בריאותם ואיכות חייהם. יש קשר הדוק בין השניים", אומר גרוסמן ומדגיש: "אני חושב שהיציאה המחודדת נגד מקדונלד'ס היא לא ספציפית נגד מקדונלד'ס, כי אנחנו יודעים שמקדונלד'ס הישראלית עשתה שיפור במאכלים ובקציצות שלהם מעבר למקומות אחרים בעולם.

''היציאה של השר היא לא נגד חברה כזו או אחרת, אלא כנגד ההתנהלות וההרגלים הלא נכונים, כנגד העדפת מזון בחוץ על פני מזון בבית. לכן לא הייתי ממקד את הדברים מול חברה כזו או אחרת אלא המסר הוא החשוב - המסר נגד האופנה של התנהלות בני נוער והורים שהג'אנק פוד הוא חלק בלתי נפרד מאורחות חייהם. אנחנו רוצים לחדד את המסר שלנו כאיגוד רופאי הילדים בכיוון הזה ופחות נגד חברה מסחרית כזו או אחרת".

בעקבות הדברים נשאל ד"ר גרוסמן אם יש ערך של ממש לאמירות מעין אלה, בעיקר לנוכח המאמצים החוזרים ונשנים במערכת הבריאות להזהיר ממזון ומשקאות שאינם בריאים, ועם זאת נראה שהדבר לא הוביל לשינוי דרמטי באורח חייהם התזונתי של האזרחים ושל בני הנוער.

ד"ר גרוסמן אינו מקבל את הטענה ומציין כי הוא סבור שקמפיינים הוכיחו את עצמם והובילו לשינויים במרוצת השנים. "ראה מה קורה בענייני טרנדים בריאותיים אחרים שלפני מספר שנים לא חשבנו שיקרו: היום צורכים יותר מוצרים אורגניים, פחות מוצרי חלב בגלל השפעות שונות. יש כוח למסרים שמועברים בתקשורת. האמירה שמה שהיה הוא שיהיה אינה מדויקת".

"הורים קשובים. אמנם קשה לשנות הרגלים כי זה הרבה יותר נוח ללכת לג'אנק פוד, אבל היום הורים מוכנים לקבל את המסר של העדפת יותר טוב על פני יותר נוח. האמונה שלנו היא שההורה רוצה עבור הילד שלו את מה שטוב. הרצוי היה שהטוב והנוח היו באים ביחד אבל כאשר הטוב מתנגש בנוח המשפחות תקלוטנה שהטוב עדיף על פני הנוח".

מוסיף ד"ר גרוסמן ומעיר כי לעיתים מובן הצורך לבחור במסרים נוקבים וקליטים כמו האמירה נגד מקדונלד'ס, גם אם האמירה הזו אינה מדויקת, על מנת להעביר מסר מורכב יותר.

כשנשאל אם אכן השר ליצמן, שעד היום תואר כאיש עשייה מעולה אך לא כאיש יחסי ציבור בהכרח, נקט באמירתו על מנת להעביר מסר הסברתי, מסכים ד"ר גרוסמן לקומפלימנטים המורעפים על ליצמן ואומר: "יש לי הרבה שבחים לשר ליצמן. כמו הרבה אזרחים במדינה, גם אלה שלא קשורים לתחום הבריאות, מאוד מעריכים את מעשיו.

''הוא שר יוצא מהכלל, מופת לשרי בריאות. בפעם הזו לא חושב שנעשתה שגיאה אולי במכוון נעשה מסר באמירה פופוליסטית כדי להביא לשינוי התנהגות כשהחלופה היא מסר אפור יותר שלא היה מביא לשינוי הזה".