לבני והרצוג
לבני והרצוגצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בכירי סיעת "המחנה הציוני" יצאו בצהריים (ראשון) להגנתו של סגן הרמטכ"ל אלוף יאיר גולן, בעקבות דבריהם של ראש הממשלה ושרים בליכוד נגד גולן הבוקר.

ראש האופוזיציה יצחק הרצוג כתב בעמוד הפייסבוק שלו, "הנסיון להטיל אימה והשתקה על קציני צה"ל הוא מסוכן וחסר תקדים. סגן הרמטכ"ל דיבר על תופעות חולות בחברה הישראלית והבהיר שלא יצר השוואה למשטר הנאצי".

לדבריו, "ההתקפות של דרג מדיני מצויד בדוברים ויחצנים נגד קצין שאסור לו להגיב אלא רק לספוג הן מקוממות ולא ראויות".

ח"כ ציפי לבני ציינה, "במקום לתקוף את סגן הרמטכ"ל - אם נתניהו היה פועל במגרש הציבורי נגד תופעות של גזענות והקצנה, לא היו צריכים קצינים בכירים, שאני מאוד גאה באומץ ליבם, למלא את החלל המנהיגותי הזה".

מנגד, יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הסתייג מדבריו של סגן הרמטכ"ל, "סגן הרמטכ"ל יאיר גולן טעה. האלוף גולן הוא איש טוב, אבל גם אנשים טובים טועים. אין שום דבר בישראל 2016 שמזכיר את גרמניה בשנות השלושים. התהליכים שהובילו להשמדת היהודים לא דומים בשום דרך או צורה למאבק ההישרדות שלנו נגד אוייבינו. האלוף גולן הבהיר כבר שהוא מכיר בטעותו וכך ראוי".

עם זאת ציין לפיד, "האנשים שתוקפים את האלוף גולן כרגע לא רוצים להבהיר שהוא טעה. הם רוצים לעשות עליו סיבוב. לקחת קצין רב זכויות, שהקדיש את חייו להגנת המולדת וחינך דורות של לוחמים, ולצאת פטריוטים על הגב שלו. וזה כבר לא ראוי ולא ערכי".

דבריהם של השלושה באו כאמור כתגובה לדברי ראש הממשלה ושרים ממפלגתו הבוקר, אשר תקפו את דבריו של גולן.

"זו ישיבת הממשלה שמתקיימת בין יום השואה ליום העצמאות. מדינת ישראל היא פלא היסטורי, וכולנו מתגאים בהישגיה ומתגאים גם בצבא ההגנה לישראל", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה.

לדבריו, "הרבה דברים נאמרו בימים האחרונים על מדינת ישראל. אין מדינה שאין בה גילויים של חוסר סובלנות ואלימות, אבל הדמוקרטיה הישראלית איתנה. היא מוקיעה את הגילויים הללו והיא מטפלת בהם באמצעות החוק ובאמצעים אחרים".

נתניהו הדגיש, "ההשוואה שעלתה מדבריו של סגן הרמטכ"ל לתהליכים שאפיינו את גרמניה הנאצית לפני 80 שנה, היא מקוממת. הדברים מופרכים מיסודם. הם לא היו צריכים להיאמר בשום עת, בוודאי לא בעת שנאמרו. הם גורמים עוול לחברה בישראל, והם גורמים לזילות השואה. סגן הרמטכ"ל הוא קצין רב זכויות, אבל דבריו בעניין זה היו שגויים לחלוטין ואינם מקובלים עליי".

טרם ישיבת הממשלה התקיים דיון סוער בישיבת שרי הליכוד בעקבות נאומו המביך של סגן הרמטכ"ל בערב יום השואה. השרה מירי רגב קראה לגולן להתפטר לאלתר, "תפקידו של סגן הרמטכ"ל הוא לא להתעסק בנושאי חברה".

השר יובל שטייניץ פנה לראש הממשלה: "צריכה להיות פה נזיפה בסגן הרמטכ"ל. זה כבר היה צריך לקרות, כדי לסיים עם הפרשה. כולנו טועים, ובגלל מעידה לא מחסלים קריירה ומדיחים קצין מוכשר, אבל נזיפה צריכה להינתן".

השר אופיר אקוניס הוסיף, "האלוף גולן הוא קצין מוערך מאוד, אבל דבריו הם אומללים ומסיבים נזק ענק להסברה הישראלית בכל העולם. הבהרה אינה מספיקה, נדרשת התנצלות ברורה וחזרה מהשוואות מחרידות ורחוקות מהמציאות".

"אם יש מקום להשוואה בין ימינו לבין אירופה של שנות ה-30׳ הרי שזוהי העלייה באנטישמיות, סימון מוצרים של יהודים וחרמות. זה מה שהיה בגרמניה בשנות השלושים ולתדהמתנו חוזרת על כך בימינו. חבל שעל השוואה זו דילג סגן הרמטכ"ל", הוסיף אקוניס.

נזכיר כי בערב יום השואה בחר סגן הרמטכ"ל לשאת נאום שבו השווה בין גרמניה הנאצית למדינת ישראל, "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל, ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו־90 שנה, ומציאת עדות להם כאן, בקרבנו, היום, ב־2016".