העור שלך חשוב
העור שלך חשובצילום: שאטרסטוק

הקיץ מתדפק על דלתותינו, ואיתו השמש הקופחת. בכל שנה ושנה אני מזכירה את החשיבות הרבה של הגנת העור מפני קרני השמש. במדור הקיצי שלפניכן תמצאו טיפים לשמירת עור הפנים ולאיפור קליל לימי הקיץ החמים.

העור שלך חשוב לך

כדי להבין את חשיבות מקדם ההגנה, כדאי לדעת על מה אנחנו שומרים.

העור מהווה חיץ בין פנים הגוף ובין הסביבה החיצונית, ויש לו תפקידים רבים, ביניהם מניעת חדירה של גורמים שיכולים לפגוע בגוף, כגון חיידקים, גורמי מחלות וחומרים מסוכנים, מניעת איבוד נוזלים והתייבשות, שמירה על חום הגוף וקליטת מידע מהסביבה באמצעות קולטני חוש המישוש.

שכבות העור

העור מורכב מכמה שכבות. השכבה החיצונית ביותר נקראת אפידרמיס. תאים מתחתית האפידרמיס נודדים כלפי מעלה, מתים במהלך הנדידה ויוצרים שכבה של תאים מתים שנקראת קרנית. זהו הציפוי שאנחנו מרגישים כשאנחנו נוגעים בעורנו.

הקרנית מגינה עלינו מפני חדירת גורמים זרים, והיא מתקלפת כל הזמן ומתחלפת בתאים חדשים שמגיעים מהשכבה התחתונה ביותר של העור.

מתחת לאפידרמיס נמצא הדרמיס. שכבה זו מכילה סיבים רבים של חומר אלסטי ושל החלבון קולגן. שינויים בחומרים אלה מתרחשים עם ההזדקנות, ומעניקים לעור את המראה הזקן.

בדרמיס נמצאים כלי הדם המזינים את העור, בלוטות הזיעה המפרישות זיעה, בלוטות החלב המפרישות חומר שומני שמכסה את העור, זקיקי השערה והקולטנים הרגישים לתחושות השונות.

תפקיד הזיעה הוא לקרר את הגוף. הקירור מתרחש כשהזיעה מתאדה מפני העור שלנו ומשתמשת לשם כך בחום גופנו. בלוטות החלב מפרישות את החומר השומני אל תוך זקיקי השערה, והן מהוות מקור לבעיות במקרים מסוימים. כשהן נסתמות ומזדהמות מופיעים פצעונים על פני העור, ולכן יש חשיבות רבה לניקוי העור בסופו של כל יום, גם אם את לא מתאפרת.

מתחת לדרמיס מצוי ההיפודרמיס, שהוא שכבת השומן של הגוף. עובייה של שכבה זו נע ממילימטרים בודדים אצל אדם רזה לסנטימטרים רבים אצל אדם שמן. שכבת שומן זו משמשת לבידוד ולשמירה על חום הגוף.

מה תפקידו של מקדם ההגנה?

כאשר קרני השמש חודרות את שכבות העור הללו, הן למעשה פוגעות בשכבות העמוקות יותר. אנו מרגישים רק את היובש החיצוני, אך למעשה השכבה העמוקה ביותר נפגעת, מזקינה את התאים, גורמת למחלות עור ולחוסר איזון. לכן חשיבות מקדם ההגנה היא גדולה. מכיוון שלא מדובר רק בעור בריא וזוהר, אלא במניעת מחלות עור (כמו למשל סרטן העור), וכמובן הזדקנות העור בטרם עת.

לעתים נערות צעירות נוטות לזלזל במקדמי ההגנה, מכיוון שעורן צעיר ומתוח והן חושבות שמעט שיזוף רק ייטיב עמן. אך זוהי סכנה של ממש, מכיוון שככל שהעור צעיר יותר כך הוא רגיש יותר.

ואולם, שמירה על עורנו מקרני השמש המסרטנות אינה סותרת שיזוף קל וטיולים ברחבי ארץ ישראל.

שימו לב לאיכות

ישנם מקדמי הגנה רבים שניתן לרכוש במקומות רבים. ככל שמקדם ההגנה גבוה יותר, כך הוא נותן לך הגנה לאורך זמן רב יותר.

מרקמם של מקדמי הגנה לא איכותיים אשר שורדים לטווח ארוך הוא כבד ומלווה בשמנוניות יתר, ולעתים גם גורם בגיל צעיר לפצעונים.

איך מטפלים?

נקי את הפנים בסבון פנים באופן יומיומי. הניקוי נועד לשמירה על הנקבוביות ולא יסתום את זקיק השערה, וכך לא ייווצרו פצעים.

בחרי קרם לחות עם מקדם הגנה גבוה מ‑25SPF , והשתמשי בו מדי בוקר.

רוב תכשירי הטיפוח מכילים בסך הכול מקדם הגנה 15SPF , שהוא לא מאוד גבוה אך עדיף על פני כלום.

המייק-אפ שמניחים על גבי הקרם גם הוא מכיל מקדם הגנה ומעניק שכבה נוספת שחוצצת בין קרני השמש לעור.

כמובן שחשוב להימנע מחשיפה ישירה לשמש, וכדאי לחבוש כובע רחב שוליים בעת הצורך.

לקראת ימי הקיץ, בחרי מייק אפ קליל על בסיס מים, אם אינך אוהבת את התחושה השומנית. הקפידי לפדר ולקבע אותו בעזרת פודרה, כך הוא יחזיק מעמד לאורך זמן.

לכיסוי גבוה ועמידות בחרי מייק אפ עמיד נטול שומן, כך שיישאר לאורך כל היום.

מהי מברשת קבוקי?

כדי שהשכבה תהיה דקיקה, אחידה ויפה, ושבהמשך היום תוכלי לספוח את שומנים ואף לרענן את האיפור, אני ממליצה על מריחת הקרם, המייק אפ והפודרה ואפילו הסומק במברשת קבוקי, העשויה משיער סינתטי ברמת גימור של שיער טבעי, כך שהיא מורחת באופן אחיד ואינה סופגת את שאריות הקרם. גם חיידקים ובקטריות לא נצברים בה. היא שימושית לאורך שנים ומגיעה עם תיק שחור שבו אפשר לאחסן מעט פודרה לעת הצורך.

איך משתמשים בה?

מניחים על המברשת מעט קרם, ובתנועות סיבוביות מורחים את הקרם על הפנים.

לאחר מכן מניחים עליה מעט מייק אפ, ובתנועות סיבוביות מניחים את המייק אפ על כל הפנים.

לוקחים מהפודרה ובטפיחות מפדרים את כל הפנים, ואת השאריות בסוף מעיפים בתנועות סיבוביות.

מניחים סומק, מסקרה ושפתון להשלמת המראה.

אם במשך היום מתמלא עור פנייך ברק, הוציאי את הפאוץ' שהכנת מבעוד מועד ופדרי מעט את הפנים.

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי