הימין עלץ? משה יעלון
הימין עלץ? משה יעלוןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

1. חבר הכנסת בני בגין התראיין הבוקר (שלישי) בגלי צה"ל והתייחס להחלטתו להימנע בהצבעה על צירופו של אביגדור ליברמן לממשלה.

בגין, איש של מילים, ניצל את ההזדמנות לתקוף את מי שככל הנראה אחראים לדעתו לעובדה שמשה יעלון לא שר הביטחון ובמקומו. "תמהתי מאוד כאשר ראיתי את העליצות, העליזות, השמחה והרון שאחזו בכמה מפעילי הימין כאשר הם ראו שהמבצע הושלם ושר הביטחון בוגי יעלון התפטר מתפקידו", פתח בגין. "אדם שהיה מחויב לחלוטין להתנגדות להקמת מדינת אש"ף, לוכסן חמאס, ומי יודע מה אחר כך ביהודה ושומרון, איננו מקובל עליהם, ואילו אדם שמחויב לזאת אבל הבטיח עונש מוות למחבלים, כיבוש עזה, מיגור הטרור, הוא כשר למהדרין".

בגין לא פספס את ההזדמנות והכניס לחיינו גם מכתם חדש, שהאמת שהוא מכתם יפה: "בעבר חשבתי אני שיש שני סוגים של ימין, אבל מתברר שיש שלושה, יש ימין קיצוני, יש ימין מתון ויש ימין טיפש".

2. הנרטיב שמבקש לקבע בני בגין, ויחד אתו עוד רבים בפוליטיקה ובתקשורת, הוא כזה: הימין הקיצוני ("הטיפש") סימן את יעלון כמטרה, הביא להדחתו ולהחלפתו בליברמן, ועכשיו שמח ועולץ על כך. כביכול עמדו בפני אנשי הימין שתי ברירות, ליברמן מצד אחד ויעלון מצד שני, והם החליטו, בטיפשותם, לבחור בליברמן.

זה כמובן מיתוס שיקרי. אם נחזור יחד שבועיים אחורה במנהרת הזמן, ניזכר שבשעות הללו לפני שבועיים כל המערכת הפוליטית היתה בטוחה שכניסת המחנ"צ בראשות הרצוג לממשלה היא עניין של שעות עד ימים. מה שקרה, בעצם בדקה ה-90, היה שבמקום שהרצוג יכנס לממשלה, ליברמן נכנס לממשלה. כניסתו של ליברמן לממשלה לא היתה במקום יעלון, כניסתו לממשלה היתה במקום הרצוג. קולות "העליצות, העליזות, השמחה והרון" שבגין שמע, היו על כניסתו של ליברמן במקום הרצוג, ולא על הדחת יעלון.

נכון, יעלון עשה לאחרונה לא מעט צעדים שקוממו עליו חלקים גדולים בציבור הימני, איש איננו מכחיש את זה, אבל לכל מי שעיניו בראשו ברור שאין שום קשר בין זה ובין העברתו מתפקידו. העברתו של יעלון מתפקידו נעוצה בראש ובראשונה בהחלטה להכניס את ליברמן לממשלה. כל המיתוס שנבנה בימים האלו על הדחת יעלון בידי הימין הקיצוני הוא פשוט שקר, ואת השקר הזה צריך להרוג עכשיו, לפני שהוא נכנס לספרי ההיסטוריה.

3. לסיום, תרשו לי ספקולציה קטנה בשנקל. לפי דבריו של יו"ר המחנ"צ הרצוג, נתניהו הבטיח למחנ"צ גם את תיק החוץ וגם את תיק הביטחון. במקרה כזה, לא רק שיעלון היה מודח מהביטחון, נתניהו גם לא היה יכול להציע לו כפרס ניחומים את תיק החוץ.

תרשו לי להמר שגם במקרה כזה יעלון היה מתפטר בזעם. מה שהיה מתחלף אלו הטקסטים שלו. במקום מתקפות על נתניהו משמאל הייתם שומעים מתקפות על נתניהו מימין. פתאום היינו מוצאים את יעלון לא רק ימינה לנתניהו, להערכתי הוא היה מגיע לימינה מבנט. אבל זו כאמור רק ספקולציה.