
חיי נישואים מצריכים לעתים קרובות התנשאות (מעל המציאות הנראית לעין), נשיאה (בעול) ונשיאת הפכים (היכולת לקבל את שני צדי המציאות).
מהתבוננות בשורש נש"א, נראה שהכוונה במילה לנַשא היא לרומם. האיש נושא את האישה והיא נישאת לו. לא יהיה זה מופרך להניח שבני הזוג מייחלים ומצפים שנישואים אלו ינַשאו אותם, ולא תמיד הדבר כך. מה אפשר לעשות כדי להוציא מתוק מעז?
משקעים מילדות
אורלי ובעלה נשואים בזיווג שני ומתמודדים עם אתגרים לא פשוטים כלל. למרות זאת, הם מנהלים משפחה לתפארת. לאחרונה התגלתה אבן נגף שתמיד הייתה ברקע, והחלה מאיימת על הקשר. מדובר בפחד קדום שיש לאורלי מפני הוריה ובמיוחד מאמה.
מתחילת נישואיהם, בעלה הבחין שאורלי נוטה באופן לא מוסבר להתקפל בפני הוריה ובפרט בפני דעתה של אמה. היא מאבדת את כל עקרונותיה מול אמה בתוך דקות ספורות, ומקבלת החלטות לפי רצון האם. בעלה אומר לי: "אני לא מצליח להבין אותה. אנחנו מסכמים על עקרונות בחינוך הילדים, על התנהלות מסוימת בבית, ותוך רגע היא מתקפלת ועושה את מה שאמה רוצה שהיא תעשה. אין לה אישיות משלה?".
הוא כבר כמעט מרים ידיים ומתקשה לתמוך באשתו במצבים הללו, מכיוון שהערכתו אליה הולכת ופוחתת, ומטבע הדברים הצדדים החיוביים שבה הולכים ומתמוססים. במחשבתו הוא רואה אותה כאישה שהוריה חשובים לה ממנו ומילדיהם והיא יכולה "למכור" אותם ברגע של שיחה איתם. "ברגעים כאלה", הוא אומר, "אני שוכח את כל הנקודות הטובות שלה בעיניי". האמירה הזאת זועקת עד כאב.
מהיכרות עם אורלי, נראה שכשהיא מזהה באופן לא מודע שעומד להיות שבריר של עימות מול הוריה, היא חווה את עצמה שוב כילדה קטנה חסרת אונים, והיא עושה הכול כדי להיות איתם בראש אחד. ברגעים אלה אין לה בחירה כלל, והיא פועלת בהתאם לטייס האוטומטי שבתוכה, על פי ההתניה שטבועה בה מילדות.
שלום אמיתי
בפרשת קורח מתעוררת מחלוקת לגבי בחירת המנהיג. הקב"ה מראה את בחירתו בכך שהוא מורה למשה רבנו להניח במשכן העדות שנים עשר מטות של ראשי השבטים שעליהם חקוקים שמותיהם, כשנציג שבט לוי הוא אהרן אחיו. בבוקר שלמחרת, רואים שרק מטהו של אהרן פרח "ויגמול שקדים".
מדוע נבחר לאות דווקא השקד?
השקד רומז על מחלוקת ועל שלום. במשנה כתוב שיש שני סוגי שקד: האחד טעמו מר בתחילה ואחר כך מתוק, והשני טעמו מתוק בתחילה ואחר כך מר. הסוג הראשון רומז לשלום. בתחילה האדם החושש מעימות מר וקשה לו, אך כשהוא מתבונן ומחפש את האימות, את האמת, את השלום בתוכו, ומנקודת מבט זו הוא מתמודד עם המציאות, או אז נוצר שלום אמיתי.
הסוג השני של השקד רומז למחלוקת. בתחילה הוא מתוק - העימות נמנע ולכאורה אין מריבה. אלא, מכיוון שהוא ויתר על אישיותו ועצמיותו והתקפל, נעשה מר מאוד משום שלא נעשתה כאן עבודה של אימות, מציאת האמת. באופן לא מפתיע המילה שקד בהיפוך אותיות היא קֹדש. הקדושה של יהודי היא בדרך האמת.
הן אורלי והן בעלה עוברים תהליך העצמה מדהים שבו הם לומדים כל אחד את השיעור שלו. אורלי לומדת להתעצם מבפנים, לטהר את הפחד הקדמוני מדמות האם שנמצאת בתוכה, דמות שקיימת במוחה משחר ילדותה, ולפתח יכולת עמידה מול לחצים כאישה בוגרת, נשואה ואם לילדים. בעלה לומד לתמוך בתהליך של אשתו וזה השיעור שלו, לא לברוח מקשיים. באתגר של אשתו טמון השיעור שלו.
פורסם בפנימה