חוויה לילדים
חוויה לילדיםצילום: יח"צ

מה כבר לא נאמר על יתרונותיה של העגבנייה? הצמח החד שנתי המתפתח כשיח נושא פירות, הוא לא רק מרכיב חיוני לסלט ירקות ולקטשופ, אלא גם מקור מצוין לחיזוק גופנו.

בזכות היותה מקור לליקופן, הפיגמנט האדום, בתזונה המערבית, קיבלה העגבנייה מקום של כבוד בתפריט, והתזונאים ממליצים לשלב לפחות מנה אחת ביום של עגבניות טריות או מבושלות.

כיום נראה לנו מובן מאליו שמגדלים פירות בעלי חיי מדף ארוכים, אשר ניתן בקלות לשווק לכל העולם, ואנחנו נהנים ממגוון גדול של עגבניות במשך כל השנה. אבל במשך הרבה שנים, אורך החיים של פירות העגבנייה הבשלים היה ימים ספורים ועגבניות גודלו בעיקר לצרכי השוק המקומי.

הרבה נכתב על עגבניית השרי, פרי המצאתם של חוקרים באוניברסיטה העברית בירושלים, שיצרו עגבנייה קטנה, עמידה וטעימה מהכלאה של כמה זני עגבנייה שונים ועמידים, עם עגבניות בר זעירות שמקורן בפרו וצפון צ'ילה. אבל הצמיחה בענף פיתוח העגבניות בישראל לא נעצרה כאן.

פיתוח ישראלי מקורי נוסף, הפעם מבית היוצר של אוניברסיטת בן גוריון, הוא של העגבניות באשכולות. הפיתוח התאפשר בזכות גילוי הגנים מעכבי ההבשלה, שדואגים לכך שהעגבניות שהבשילו יחכו לעגבניות שטרם הבשילו ולא ינשרו מהאשכול. אשכול העגבניות הקטנות שפותח זכה לשם "עגבניות קוקטייל", ומשווק כיום באירופה ובארה"ב.

הודות לפיתוח מואץ, זני עגבניות חדשים שהורכבו בישראל הם בעלי חיי מדף ארוכים, יבול רב וטעים יותר כל עונות השנה, יתרונות בריאותיים וצורות מגוונות. בעזרת אגרונומים ואנשי מקצוע מהטובים בעולם, שבוחנים עמידות ויבול של זנים חדשים, הפכה ישראל למעצמת היי-טק של עגבניות.

אחד הפיתוחים החקלאיים הבריאותיים החדשים שנוצרו בארץ, הוא עגבנייה שמכילה פי שלושה ליקופן מעגבנייה רגילה. מאחר שמחקרים מראים שהליקופן יעיל בטיפול בלחץ דם גבוה, נוגד חמצון ומגן על העור מפגעי השמש, מרכזים אותו לתוך קפסולה, המשווקת ונמכרת בבתי המרקחת.

פיתוח בריאותי נוסף שנעשה לאחרונה על ידי חוקרי תחנת יאיר בערבה הוא ה"פפינו" - פרי ממשפחת הסולניים שאליה משתייכים העגבנייה, הפלפל והחציל. לפפינו, שדומה לביצה צהובה בעלת פסים סגולים, מיוחסת הורדת רמת הסוכר בדם, והוא עשיר באשלגן ובוויטמינים B, A ו-C.

בקטגוריית הייחודיות זוכה זן חדש של עגבנייה - שצבעה צהוב וטעמה מזכיר אגס. העגבנייה האגסית, שפותחה על ידי חברה ישראלית, היא בעלת חיי מדף ארוכים, משקלה מגיע ל-160 גרם והיא מיועדת לשיווק למעדניות ומסעדות יוקרה באירופה ולשווקי נישה ברחבי עולם.

הגענו לעגבניית ה"בלאק גלקסי" - זן חדש של עגבניות שחורות כהות, גם הוא פרי פיתוחה של חברה ישראלית. הזן החדש הוא תוצאה של טיפוח וייצור פיגמנט שמקנה צבע סגול על ידי צירוף גן מפרי האוכמניות שמביא איתו גם סגולות בריאותיות משמעותיות. הפיגמנט מושפע מחשיפה ארוכה לאור, שמביא לייצור מוגבר שלו. בעקבות התהליך נוצרים ביטויים ברורים בצבע ייחודי כהה וערך מוסף בוויטמינים חיוניים לגוף האדם.

בנוסף לצבעה המיוחד, קיבלה ה"בלאק גלקסי" גם תכונות בריאותיות חשובות ביותר בזכות האנתוציאנינים, נוגדי חמצון חזקים במיוחד וריכוז גבוה של ויטמין C, שמחזקים את המערכת החיסונית ותורמים להאטת תהליכי הזדקנות הגוף. כל אלה נמצאים בעגבנייה השחורה ברמה גבוהה יותר מאשר בעגבנייה אדומה. העגבניות הכהות מיועדות גם הן לשיווק במעדניות גורמה באירופה ובשווקי נישה ברחבי עולם.

ולקינוח - שלושה זני עגבניות חדשים וייחודיים שנוצרו בארץ: עגבנייה חמצמצה, ירוקה מבחוץ ואדומה מבפנים בשם "פינטון", המבוקשת בדרום צרפת, איטליה וספרד; עגבניית השרי האגסית "ווינטר בריקס" - שנמכרת בעיקר לשווקי נישה וטעמה נשמר כל השנה, והעגבנייה למריחה - עגבנייה טרייה, יבשה ומתאימה למריחה, המשווקת בעיקר בספרד.

בתערוכה החדשה "שדות המחר" במוזיאון המדע בירושלים תוכלו לגלות מידע נוסף ומרתק בנושא פיתוחים חדשים במזון, טיפוח צמחים בחקלאות והשבחת גידולים. התערוכה, המיועדת לכל המשפחה, מציעה למבקרים חוויה התנסותית ומעשירה במעבדת שדה, מעבדת מזון ומעבדת מידע, וגם מתחמי חוץ למפגש עם גידולי מזון. ברחבי התערוכה תוכלו לפגוש גם עבודות אמנות חדשניות העוסקות בנושא החקלאות תחת הכותרת: "אגרופוליס – התערבויות אמנותיות בתערוכה מדעית".

התערוכה "שדות המחר" מתקיימת במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים, שדרת המוזיאונים (בגבעת רם).

שעות פתיחת המוזיאון: יולי: ב'-ה': 18:00-10:00, אוגוסט: א'-ה': 19:00-10:00, ימי ו': 14:00-10:00.

מחירי כרטיס: ילדים עד גיל 5 חינם, ילד מעל גיל 5 / מבוגר: 60 ₪, כרטיס משפחתי (הורים וכל ילדיהם או סבים וכל נכדיהם): 220 ₪.

לבירורים: 02-6544888. אתר המוזיאון:
http://event.mada.org.il/