מאכלים המעודדים פריון

לאכול, להתפלל, לאהוב: כל מה שהתזונה שלנו יכולה לחולל בדרך להריון בריא.

טליה שפר , ג' באב תשע"ו

מאכלים המעודדים פריון-ערוץ 7
תחת התפוח עוררתיך
צילום: שאטרסטוק

בעולם הטבע חודש אב חותם את ימות החמה. בתמוז הכול הבשיל והתבשל תחת השמש, ובאב מגיעה בשלות זו לשיאה, רגע לפני שהכול כָּמֵש ומתייבש. וחוזר חלילה, הפרי שהבשיל מתפקע ומתוכו בוקעים זרעיו של הצמח העתיד לגדול.

בעולם היהודי חודש אב, או ליתר דיוק ירחו המלא של אב, חותם את תקופת בין המצרים. בתמוז נבקעו החומות, האש שרפה והחריבה, ומיד אחר כך מגיעים ימי ט"ו באב, ימי בקיעת זרעיו של העתיד, בית יהודי חדש.

בעולמה של האישה היהודייה חל מהלך מחזורי זה מדי חודש. הרחם שלא התמלא מבכה את חורבנו בדמים, ומיד לאחר מכן מתכונן הגוף בתקווה לקראת בנייה חדשה. לכבוד נשות ישראל שבזכותן נגאלנו וניגאל, ברצוני להקדיש את הטור הפעם למזונות שמסוגלים לעורר את האהבה ולהגדיל את הסיכויים לפרי בטן.

סוד הדודאים
כבר בתקופת אבותינו השתמשו בשורשים ובצמחים כדי לעודד פריון. הדודאים מוזכרים בתנ"ך פעמיים. הפעם הראשונה היא בספר בראשית, שם רחל מבקשת את הדודאים שקטף ראובן לאמו.

אמנם המפרשים כותבים כי הייתה זו תפילתה של רחל שפתחה את רחמה, אולם ברפואה העממית ידוע כי לצמח הדודאים יש סגולות לפריון. לא ברור האם זה בשל הרכבו הכימי של הצמח, הפועל על ההורמונים בגופנו, או אולי בשל צורת השורש שלו, שמזכיר איש ואישה ולעתים אף דמות תינוק.

גם בשיר השירים מוזכרים הדודאים בהקשר של מעשה האהבה, ובספרות המאגית מתואר הצמח כמעורר אהבה ומשכר.

על כל פנים, כיום ידוע במדע התזונה כי במזונות שאנו אוכלים ישנם חומרים שמסוגלים להשפיע על תפקודים שונים בגוף, ובכללם על כל מה שקשור לרצון לפרי בטן.

מזונות מחממים וממריצי דם
מזונות מחממים וממריצי דם נחשבים כבעלי סגולה לעורר את האהבה ולשפר את הפריון.

ג'ינג'ר
ידוע ברפואה ההודית כתרופה למניעת אימפוטנציה ויעיל לכוח גברא. הג'ינג'ר נחשב לצמח מחמם וממריץ את זרימת הדם.

אבוקדו
פרי נפלא עשיר באשלגן, ויטמין B6, חומצה פולית וויטמין E שמגביר את זרימת הדם. כמו כן, הוא עשיר בשומן חד בלתי-רווי מסוג אומגה ‭,9‬ ושומן רב בלתי-רווי מסוג אומגה ‭,6‬ שמשפרים את תפקוד כלי הדם.‬‬‬‬‬‬

רכיבים תזונתיים שמעודדים תפקודים הורמונליים

אבץ
בלוטת הערמונית והזרע מכילים ריכוז אבץ גבוה, וקיומו של אבץ במזון חיוני לכוח הגברא. מקורות במזון: אבוקדו, תמרים, אספרגוס, גרעיני דלעת, חמניות, נבט חיטה, מולסה, בצל, אגוזים.
אגב, אלכוהול גורם להפרשת אבץ בשתן, ולכן מומלץ להימנע ממנו ככל האפשר.
מגנזיום
עוזר להרפיית שרירים ולשחרור. מקורות למגנזיום במזון: אבוקדו, בננה, נבט חיטה, אגוזים, פולן, עלים ירוקים.
ויטמין E
חיוני ביותר לתפקודי פוריות אצל גברים ונשים. מחסור בוויטמין E עלול לגרום להפרעות הורמונליות, ובכללן הפרעות בייצור הורמוני המין, הפרעות בייצור זרע והפרעות במהלך התקין של ההיריון. מקורות במזון: חלמון ביצה, אבוקדו, שמנים צמחיים למיניהם, דגנים מלאים, אגוזים (במיוחד אגוזי ברזיל, שקדים ובוטנים), שיבולת שועל, סויה ונבט חיטה.
אומגה 3
רמה גבוהה של אומגה 3 משפרת את איכות הזרע. כמו כן, אומגה 3 משפיעה לטובה על מצב הרוח ומסייעת בהפחתת חרדה. מקורות במזון: בעיקר דגי ים כמו טונה וסלמון, אגוזי מלך ושמן קנולה.
לקריץ
מחקה את הפעילות של אסטרוגן ופרוגסטרון, שהם הורמונים שחיוניים לתפקוד תקין של מערכת הרבייה. כמו כן, לקריץ יכול להפחית תסמינים של תסמונת קדם וסתית.
מיץ לחיים
בעבר שיבחתי את מיצי הירקות למיניהם ואת התועלת במיצוי החיים שבטבע. שתיית מיץ גזר מדי יום בשילוב עם סלק חי (לא יותר מסלק אחד בהתחלה, כדי לא לגרום לבחילות) עשויה להסדיר את מחזור הווסת, ובכך למנוע עקרות הלכתית. כמו כן הוספת תרד למיץ, בכמות של עד שליש כוס מיץ תרד, יכולה לסייע במצבים של הפלות ח"ו ובקשיים להיפקד.

לאכול, להתפלל, לאהוב
הסגולה הטובה ביותר לתשוקה בריאה ופריון היא פשוט לאכול בריא. תזונה לקויה, אכילה לא מסודרת ומזון מעובד רווי בסוכרים ובשומנים יכולים לשבש את בריאותנו ולפגוע בתפקודי הגוף השונים.

ואולם, הגר"א כתב בפירושו על הפסוק "כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם, כי על כל מוצא פי ה' יחיה האדם" (דברים ח, ג), שגם אם אנחנו אוכלים דברים בריאים ומזינים, הם לבדם לא גורמים לנו להיות בריאים, אלא מכוח אחד המאמרות שבהם נברא העולם: "ויאמר אלוקים הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע אשר על פני כל הארץ ואת כל העץ אשר בו פרי עץ זורע זרע לכם יהיה לאכלה".

גם כוחה של תפילה גדול לאין שיעור, ולאחר שעשינו כל שביכולתנו אין לנו אלא לפנות אל מי שאמר והיה העולם ולהתפלל לישועתו.

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי