פיצה עם גבינה בולגרית
פיצה עם גבינה בולגריתפיצה דומינוס

הפיצה מצליחה לשמור על מעמדה כבר שנים רבות והיא פופולארית בקרב דתיים, חילונים וחרדים כאחד. אין כמעט מושב או עיר בארץ בלי פיצרייה קרובה ותור של עשרות הורים וילדים מדי יום.

השאלה היא מה מעניק לפיצה את הערך המוסף, או מה אנחנו לא באמת יודעים עליה. הנה כל התשובות:

1. המילה PIZZA משמעה עוגה

כמובן שקשה לראות את הקשר בין פיצה לבין "עוגה", או "פשטידה", אבל זה בדיוק המשמעות של המנוח האיטלקי. עם זאת, יש השערות שגורסות שהמילה PIZZA מגיעה מלטינית מאוחרת או מיוונית.

2. הפיצה הנמכרת ביותר היא מרגריטה

יש הרבה סוגים של פיצות אך הנמכרת ביותר בעולם היא פיצה מרגריטה. לפיצה כזו יתרונות רבים, בין היתר בגלל הערכים התזונתיים והעלות הנמוכה.

3. פיצות מוגשות בבתי ספר בארצות הברית

ההוכחה לערך המזין של פיצה היא קביעה של הקונגרס בארצות הברית משנת 2011, לפיה יוכלו מזנונים בבתי הספר להגיש אותן במקום ירקות. הסיבה לכך היא רוטב העגבניות והתוספות המזינות.

4. פיצה מתאימה גם לטבעונים

הגרסה הטבעונית של הפיצה לא פחות טעימה מהרגילה. בפיצה הזו משתמשים בתחליפי גבינה כמו גבינת קשיו, גבינת חלבון, גבינת סויה ועוד.

5. לכל מדינה יש גרסאות פיצה משלה

מדינות בעולם שואבות השראה מארץ המגף, אך מעניקות לפיצה פרשנויות מקומיות. כך למשל בניו יורק מגישים פיצה בגרסה דקה, בעוד בשיקגו מעדיפים בצק עבה. בטורקיה מחליפים את הבסיס בלחמאג'ון ובצרפת בפיסלדייר.

6. הפיצה הגדולה בעולם שקלה מעל 25 טון

בשנת 2012 נשבר ברומא שיא גינס למשקל פיצה: 25 טון, בקוטר של מעל 50 מטרים. מאז נעשו ניסיונות נוספים לשפר את השיא, אך הם עדיין לא צלחו.

7. הפיצריה הראשונה בארצות הברית נפתחה בשנת 1905

פיצה מזוהה עם ארצות הברית כבר מתחילת מאה ה-20. הסניף הראשון נפתח כמובן בניו יורק, על ידי מהגר איטלקי, בשנת 1905 והוא פעיל עד היום.

8. באיטליה יש חוק פיצה

החוק באיטליה קובע מהי פיצה מסורתית וכיצד יש להכין אותה. מי שלא עומד בכללים לא יכול לקרוא לעצמו פיצריה.

9. לא חייבים לאכול פיצה עם עגבניות

פיצה ביאנקה מגיעה בלי עגבניות אלא עם גבינה, שמן זית וענפי רוזמרין. יש גם פיצות לבנות עם 4 סוגי גבינות והן לא פחות טובות מהפיצה המסורתית.

פיצה מקמח מלא
פיצה מקמח מלאפיצה דומינוס

10. בנאס"א המציאו מדפסת פיצה

בשנת 2013 הכריזה נאס"א על המצאה חדשה: מדפסת שיכולה להנפיק פיצה ב-70 שניות בלבד. הניסוי עדיין לא הגיע לציבור הרחב, אבל מעניין לעקוב אחר ההשלכות שלו.