
בסדנה שהעברתי לקבוצת אדריכליות עצמאיות שאלתי את המשתתפות על המשאבים שהן השקיעו כדי לרכוש את המקצוע. התשובות נעו בין שלוש שנים לשלושים אלף שקלים. אך כששאלתי על ההשקעה בלימוד ניהול העסק נתקלתי בקול דממה דקה.
רוב בעלי העסקים מגדירים את עצמם במונחים של המקצוע או הסחורה שלהם, וזהו גם שורש כישלונם. יותר מ‑90 אחוזים מהיזמים לא מבינים שהם בראש ובראשונה בעלי עסקים, ורק אחר כך בעלי מקצוע.
אי הבנה זו באה לידי ביטוי בסדר יומה של יזמית מצויה. היא עובדת בתוך העסק אבל לא על העסק.
היא משקיעה מאמצים כבירים בשירות ללקוחות, אך מקדישה זמן מינימלי (אם בכלל) לפיתוח העסק. לרוב, הפעילות העסקית נעשית באקראי, בשליפה מהמותן ובלי שום תכנית או הבנה של תהליך.
מייקל גרבר, הגורו האמריקני של העסקים הקטנים, ממליץ לבעלי עסקים לחבוש שלושה כובעים. מלבד הכובע של הטכנאית, זו שעושה את העבודה המקצועית, עלייך לתפקד גם כיזמית וכמנהלת - גם כאשר את העובדת היחידה בעסק.
הטכנאית, ולא משנה אם היא עורכת דין או מוכרת מטפחות, משרתת את הלקוחות. גם אם את גובה 500 שקלים לשעה, זאת עדיין העבודה הכי פחות רווחית שאת יכולה לעשות. לאמיתו של דבר, תמיד אפשר להכניס טכנאיות נוספות לעסק.
התפקיד החשוב והמשתלם ביותר הוא תפקיד היזמית. כיזמית עלייך להעניק זמן לחשיבה על ההזדמנות העסקית העומדת בפנייך, על סוג הלקוחות שמתאים וכדאי לך לשרת, על המחסורים והמחסומים הקיימים כיום בתחום עיסוקך ועל הפתרון הייחודי שאת יכולה לספק על אף התחרות. עבודה זו יוצרת את כל התשתית לעסק שלך למשך שנים.
בתפקידך כמנהלת תתרגמי את החזון של היזמית למערכות המאפשרות לטכנאית לשרת את הלקוחות. במסגרת זו כלולות מערכות השיווק והמכירות, מעקב אחרי לקוחות, גבייה וסדרי העבודה בעסק. בניית מערכות בעסק קריטית להצלחתו, משום שבלי מערכות מסודרות את מבזבזת את זמנך ולא מגיעה לתוצאות עקביות.
אם עד היום נמנעת מלתפקד כיזמית וכמנהלת רוב הסיכויים שאת פשוט לא יודעת איך עושים זאת, משום שמעולם לא למדת את המלאכה והיא נראית לך מפחידה ומסובכת. אולם אמונה זו בפירוש אינה נכונה. כיום ניתן לקבל שפע של מידע וכלים בספרים, באינטרנט, בקורסים ואצל יועצים. אפשר ללמוד, ליזום, לנהל וגם לבנות את המערכות הנדרשות תוך תקופה קצרה.
חודשי הקיץ הם זמן מת לעסקים רבים. אם יש לך אפשרות, נצלי את הזמן הזה כדי ללמוד לנהל את העסק שלך, לזהות את ההזדמנות העסקית המיוחדת ולהתחיל בבניית מערכות שישמשו אותך. הגדירי לעצמך משאבי זמן, כוח וכסף שביכולתך להשקיע בפיתוח העסק, והמציאי את הכלים הנכונים כדי להתחיל במלאכה.
כך, במקום לתהות בכל יום מחדש מהיכן תביאי את הלקוח הבא, תיצרי בעבור העסק זרם לקוחות קבוע. במקום להתרוצץ בין המטלות, תוכלי לנהל את העסק ביעילות תוך חיסכון משמעותי בזמן ובכסף.
פורסם ב''פנימה''
