אם כבר נגזר, זה הזמן לדבר עם הילדים
אם כבר נגזר, זה הזמן לדבר עם הילדיםצילום: שאטרסטוק

הפעם מדובר בנושא כואב. מורכב לכתוב עליו מפני שלמי שכבר התגרשה או צריכה להיפרד – אני רוצה להראות כמה אפשרי להתמודד. אך למי שנראה לה שקל לפרק משפחה ושוקלת זאת – הייתי רוצה להבליט את ההתמודדות הבלתי אפשרית של כל חלקי המשפחה.

לצערי, אני ממש רואה מקרים שנראים קשים עד בלתי אפשריים לזוג, אבל עם קצת עזרה מקצועית - הם יכולים לבנות חיים נפלאים ומתוקנים. כן, אפילו יותר ממה שהיה קודם, בהתחלה. אני כותבת חיים מתוקנים, כי יש בהחלט תיקון בזוגיות, ובני הזוג מרוויחים המון כשהם מצליחים לעשות אותו.

לעומת זאת, ישנם במפורש מקרים שבהם עדיף להיפרד ולא להמשיך בחיים של סבל שלא נגמר.

ומה עם הילדים? ובכן, ברגע שההורה מפוכח ובאמת עושה את הצעד הנדרש, הוא לא יאמין כמה כוח ושפיות יש בו כדי להתמודד מול הילדים. ויותר מזה, גם הילדים יכולים לקלוט ולהפנים מסר ברור ולהצליח להתגבר. זה ממש לא אומר שלא כואב, אבל ההורה מסוגל להכיל את הכאב של הילד ואולי גם לבכות איתו ביחד, אבל כן להתנער ולחזור לשפיות ולאיזון.

ישנם מעגלים-מעגלים בחיים. הבעיה היא שאם מתחילים במעגל החיצוני, בסביבה שלנו, אז אין שליטה ואין שום אפשרות להתמודד. כך מתחילים עם סודות וסיפורים של בת יענה, כשהסביבה גם מייצרת סיפורים משלה במקביל.

לעומת זאת, כשמתחילים מבפנים, במעגל הפנימי והמשפחתי הקרוב, אז גם במעגל החיצוני יותר קל, הן לילד והן להורה. במצב כזה גם הסביבה מקבלת את הדברים אחרת (או לא מקבלת, אבל לנו זה כבר פחות מזיז, כי יש לנו ביטחון מתוך המעגל הפנימי).

אבל שוב – הכול רק בתנאי שנדע שהשקענו את המקסימום באיחוד המשפחה, וחשוב להבין שהמקסימום הזה לא יכול להיות בלי עזרה חיצונית! מפני שהמקסימום שלי זה לחזור על דפוסים שמבחינתי הם נפלאים, אבל ייתכן שהם עצמם אבן הנגף של הנישואין (כמו תחושת קורבנות, ויתורי יתר, התנשאות, צדקנות וכו'). צריך להבין שזה ממש בחינה של "אין אסיר מתיר עצמו מבית האסורים".

אחרי שסיימנו את ההשתדלות שלנו בזוגיות, יש בהחלט עניין ללוות את הילדים בהתמודדות שלהם. מצד אחד צריך להאמין בהם שאם זה מה שמשמים זימנו להם – אזי יש להם את הכוחות והיכולת להתמודד. מצד שני, צריך בהחלט לאפשר כעס עצב ותסכול.

לפעמים ההורה כל כך עסוק בעצמו, שהוא רק חש ייסורי מצפון כלפי הילדים ועוסק בפיצויים, וזה שוב דפוס בעייתי שלא מתקן אלא מגדיל את הנזק.

לסיכום: אם כבר נגזר, צריך להחליט לעשות זאת בצורה מתוקנת ומאוזנת, ולהאמין שמי שמנהל את העולם חשב גם על הילדים ועל כל ההיבטים שמסביב.

פורסם ב''פנימה''

לרכישת מנוי