"פערי התיווך בישראל לא סבירים"

שר החקלאות חתם על צו המחייב את רשתות השיווק והסיטונאים למסור מידע מפורט בנושא מכירות הפירות והירקות.

שלמה פיוטרקובסקי - ערוץ 7 , כ"ג בתשרי תשע"ז

השר אריאל נפגש עם חקלאים
השר אריאל נפגש עם חקלאים
צילום: יוני בלום

שר החקלאות אורי אריאל, חתם היום (שלישי) על צו המחייב את רשתות השיווק למסור דו"חות כספיים המפרטים את נתוני רכישה ומכירה של פירות וירקות.

במסגרת הצו יידרשו המשווקים והסיטונאים הגדולים לדווח בפרקי זמן קבועים הן על קביעת מחירי הפירות והירקות בשוק והן על הרווח מהמכירות.

הצווים נחתמו בעקבות מסקנות ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר אשר בחנה את סוגיית פערי התיווך בתחום הפירות והירקות והמליצה לפני כחצי שנה להתחיל בפיקוח על פירות וירקות.

לאחר החתימה על הצו וקבלת הנתונים מאותן רשתות ומשווקים, תבחן ועדת המחירים, את הדרך הנכונה לבצע את הפיקוח ולהילחם בפערי התיווך.

לפי הצו, יידרשו החברות לתת נתונים עד סוף שנת 2016 על המכירות שהחלו בשנת 2015. חובת הדיווח תחול עד סוף שנת 2017 אז, לפי הערכת ועדת המחירים, יהיו בידיה די נתונים כדי לקיים מדגם מייצג של התפלגות מחירי הפירות והירקות.

בשלב הזה מהות הפיקוח היא לשם קבלת אינפורמציה והבנת מצב הרווחיות בשוק הפירות והירקות.

המהלך המשותף של כחלון ואריאל עתיד להפחית את ההוצאות בעבור ירקות ופירות טריים הנחשבים מוצר צריכה בסיסי בעיניי הצרכן הישראלי. בנוסף, המהלך יביא לחיזוק החקלאים ויאפשר לשוק להתקיים בצורה הוגנת.

לדברי השר אריאל, "פערי התיווך בישראל הם לא סבירים בעליל, ולאחר שבחנו את הנושא באמצעות וועדת המחירים המשותפת החלטנו שר האוצר ואנוכי לשים לזה סוף".

לדבריו, "כדי שנדע מאיפה נוצר פער המחירים, הוצאנו צו שיחייב את הסופרים והמרכולים לדווח לממשלה מהם מחירי הקניה מהחקלאי והקניה לצרכן. אחרי שנקבל את הנתונים הכלכליים נדע לנתח אותם ולפעול בצורה חכמה ומחושבת לצמצום פערי התיווך ולהורדת יוקר המחיה בשוק הפירות והירקות. הבטחנו את זה לחקלאים ולצרכנים ולא נרפה במאבק לצמצום פערי התיווך".

יש לציין, כי בשנים האחרונות נצפית מגמה רב שנתית של עליה בנתח השוק של רשתות השיווק לעומת השווקים הפתוחים וחנויות הירקות והפירות הפרטיות. לפי נתוני הלמ"ס בעשור האחרון גדל נתח השוק של הרשתות ב- 15% לכדי 50% מהקמעונאות בפירות וירקות טריים. זאת לצד עלייה בכוח הקנייה של הרשתות המחזיקות בבעלתן סיטונות פירות וירקות או שרוכשת באמצעות סיטונאי גדול.