יעל ואביגיל גרוס ז''ל
יעל ואביגיל גרוס ז''לצילום: באדיבות המשפחה

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד יוסף צבי ברקן שביצע בשנת 2014 את עבודת ההדברה בבית משפחת גרוס בגבעת מרדכי, וגרם למותם של בתי בנות המשפחה, אביגיל ויעל גרוס, בנות ארבע ושנה וחצי בהתאמה.

ברקן מואשם בשתי עבירות הריגה וארבע עבירות חבלה חמורה בשל גרימת מותן של בנות משפחת גרוס מתוך פזיזות ובשל גרימת חבלות להורים ולבניהם בעקבות פעולות הדברה שביצע בבית מגוריהם.

במסגרת הסדר הוסכם בין הצדדים כי ברקן יודה ויורשע בכתב האישום והצדדים יעתרו במשותף כי יוטל על הנאשם עונש של מאסר בפועל של שלוש שנים, מאסר על תנאי ופיצוי מיידי למשפחת גרוס בסך 200,000 ש''ח.

ההסדר התקבל לאחר בחינת מכלול נסיבות העניין כולל חוות דעת פסיכיאטריות שניתנו - האחת לבקשת ההגנה והשנייה לבקשת התביעה - המעידות על מצבו הרפואי הבעייתי של ברקן בעת ביצוע העבירה. ההסדר נחתם לאחר שהוצג בפני בני משפחת גרוס, נפגעי העבירה, אשר הביעו הסכמתם למתווה שגובש ולעונש שהוסכם בין הצדדים.

ההורים שמעון ומיכל גרוס
ההורים שמעון ומיכל גרוסצילום: פלאש 90

בכתב האישום נאמר כי ב-20 בינואר 2014 התבקש הנאשם ברקן לבצע פעולות הדברה בדירת מגורים של משפחת גרוס בירושלים. ברקן הגיע לדירה והחליט לעשות שימוש בחומר הדברה חקלאי שרעילותו גבוהה ובכוחו לגרום למוות.

ברקן השאיר את חומר ההדברה בחדר סגור ובכדי למנוע דליפה של החומר הרעיל ליתר חלקי הבית, הוא אטם את החדר באמצעות מסקינטייפ על החלון וסביב הדלת והמנעול.

לאחר הנחת חומר ההדברה, דלף הגז מן החדר הנגוע לרחבי הדירה בה שהו אותה עת שמעון ומיכל גרוס וארבעת ילדיהם הקטנים (בגילאים שנתיים, ארבע, שש ושבע).

בבוקר למחרת הובהלו בני המשפחה לבית החולים. כתוצאה מההרעלה נפטרו בנות המשפחה אביגיל (בת 4) ויעל (בת שנתיים), הבנים וההורים נפגעו אף הם כתוצאה מההרעלה ונזקקו לטיפול בבית החולים.

מיוחד ב"אנשים": ראיון עם ההורים מאסון ההדברה
‫מתוך ״אנשים״ באדיבות שידורי קשת וקסטינה תקשורת‬