ירקות
ירקותצילום: נתי שוחט. פלאש 90

שר האוצר, משה כחלון, חתם על צו שהוכן ברשות המסים בתיאום עם משרד החקלאות, המאפשר לייבא מגוון ירקות טריים במסגרת מכסה פטורה ממכס בכמות כוללת של 60,000 טון.

במסגרת הצו ניתן יהיה לייבא מכסה פטורה ממכס של 40,000 טון במהלך תקופות החגים - של מלפפונים, עגבניות, פלפל, חסה, פטרוזיליה ושורשי סלרי, ללא התניה של ההיצע בשוק המקומי.

צעד זה נועד למנוע, זו השנה השנייה, מחסור ועליית מחירים בתקופת החגים, כפי שאכן אירע לפני כשנה וחצי בחגי תשרי. מניסיון השנה אחרונה, עולה כי היבוא בפועל אכן מתבצע רק כאשר ישנו מחסור ועליית מחירים.

בשנת 2016 הצו האמור הוביל לירידת מחירים משמעותית ביחס למחירי הירקות בחגים בשנת 2015. כך לדוגמא, מחירי העגבניות בחגי תשרי 2016 היו נמוכים ב-30% מאלו שנרשמו בשנת 2015. המלפפונים ירדו ב-18% בשנת 2016 לעומת מחירם שנה קודם לכן.

בשנת 2016 לקראת חג הפסח בוצעו מספר הפחתות מכסים נקודתיות בתחומי הדגים, הירקות ושמן הזית. לאחר בחינה של הצלחת המהלך הנקודתי, הוחלט על הפחתת מכסים קבועה בתחומי הדגים, הבשר והירקות הטריים, זאת תוך הידברות עם החקלאים. ואכן, ירידות מחירים במוצרים אלו מורגשות כבר כיום.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מחירו של פילה אמנון קפוא בחודשים ספטמבר – דצמבר 2016 ירד בכ-8.5 ₪, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, בעקבות המהלך כבר כיום נהנים צרכני ישראל מהיצע גדול יותר של בשר טרי מיובא במחירים הנמוכים משמעותית ממחירי הבשר המקומי. ירידות מחירים בבשר ובדגים צפויות להמשיך להתבטא בחג הפסח הקרוב, במקביל להגדלת ההיצע במוצרים אלו.

יש לציין כי סך צריכת הבשר הטרי בשוק הכשר מסתכמת בכ-13,000 טון בשנה, כך שכבר השנה היקף המכסה הפטורה ממכס צפוי להוביל להמשך ירידה במחיר הבשר הטרי. יתרה מכן, בשנה זו צפויים להיפתח שווקים נוספים מהם ניתן לייבא בשר טרי זול ואיכותי.

את השפעת הצעדים אותם קידם משרד האוצר ניתן לראות גם בנתוני חודשים ספטמבר-אוקטובר של שנת 2016, דבר שצפוי להמשיך ולהתבטא גם בחג הקרוב.