המרכיבים למצע חינוכי טוב
המרכיבים למצע חינוכי טובצילום: שאטרסטוק

תכונת האימהות נרכשת כבר בזמן שהעובר שוכב לו בנחת ועושה סלטות במרחב מי השפיר החמים. מאז המצאת מכשיר העל-קול (אולטרסאונד), לפני יותר מחמישים שנה, מצטברות יותר ויותר הוכחות לכך שארבעים השבועות הראשונים שבהם חי העובר במעי אמו, משמעותיים להתפתחותו ומשפיעים על מהלך חייו ועל עתידו יותר מארבעים שנות חייו שלאחר מכן.

להשאיר חותם

וכאן עולה שאלה עתיקת יומין שמעסיקה הוגי דעות, אנשי חינוך ופסיכולוגים, והיא עד כמה תכונות האדם מוטבעות בו מבטן ומלידה, ועד כמה הן נרכשות במהלך החיים. הדיאלקטיקה בין תורשה לסביבה: האם הילד ירש את תכונותיו עוד מבטן ומלידה והן צרובות בדיסק הקשיח שלו, ועם הציוד הזה גם יסיים את חייו מבלי יכולת לשנות אותם, או שמא יש כר פעילות רחב לחינוך שירעיפו עליו הוריו אוהביו?

כמובן שקל להטיל את כל האשמה על הגנטיקה. זה מאפשר לנו להשיל מעלינו כל אחריות חינוכית. אך מתברר שיש לנו אחריות חינוכית כבר בחיים התוך-רחמיים של העובר. הסביבה התוך-רחמית עשויה להשאיר חותם איתן, שאף יגבר על השפעותיה של הסביבה החינוכית והמשפחתית העתידית. הכול מתחיל בבטן.

מתנת חיים

הספרות הרפואית העדכנית אף תומכת בכך. לדידה, הסביבה התוך-רחמית תתווה את מסלול חייו של העובר, תכוון את הביטוי הגנטי שלו ואת הסתגלותו לסביבה החוץ-רחמית. היא תשפיע באופן משמעותי על הדרך שבה אותו אדם, בסוף ימיו, ייפרד ממתנת החיים. מערכת זו מפוקחת היטב, ובורא כל בשר הוא זה שמפליא לעשות.

גם תחושות מועברות ברחם - רוגע, פחד ועוד. העובר מרגיש אותנו היטב. כשהאם ההרה חשה באיום קיומי, היא מעבירה לעובר מסר שיש צורך בערנות לקראת ההתמודדות העתידית מחוץ לרחם, וזה משפיע על אופיו לכל החיים. בעבודות בחולדות נצפה שאצל אֵם שנחשפה למתח משמעותי במהלך הריונה יופיעו צאצאים עם יותר חרדות, קשיים קוגניטיביים, הפרעות קשב וריכוז ודיכאון.

השפעה מכרעת

אימהות שסובלות מתת-תזונה תלדנה ילדים במשקל לידה נמוך מהממוצע. ילדים אלו עלולים לפתח תסמונת מטבולית שתתבטא במחלות לב וכלי דם, השמנת יתר, יתר לחץ דם וסוכרת, כפיצוי גנטי על ההרעבה התוך-רחמית. חשיפת האם ההרה לעישון או לכימיקלים עשויה להגביר את הסיכון של העובר לחלות בהמשך החיים במחלות שונות, על ידי יצירת שינויים בגנום.

מחקר שבדק חבלי טבור ושליות של יותר ממאה עוברים, מצא השפעה מכרעת של נתוני האם בהיריון על דפוסי הביטוי של גנים החשובים לגדילה ולהתפתחות בעובר. מתברר שאפילו הקבלה של בנך ליחידה מובחרת תלויה בהתנהגות ההריונית שלך.

עובר מעשן

עבודה פינית קטנה שבוצעה על 500 גברים סביב גיל 19 בדקה את השפעת העישון של האם במהלך הריונה על הכושר האירובי העתידי של הבן. בקרב 60 בחורים שנחשפו לעישון של יותר מסיגריה אחת ליום בחיים העובריים, נמצאה ירידה בכושר הארובי שהתבטאה ביכולות הריצה שלהם, ללא תלות במשקל או בפעילות גופנית שהם עסקו בה.

וימינך תקרב - החיבוק הרחמי, כמה הוא חשוב. אפילו במניעת זיהומים. ביטוי עילאי לקשר גוף-נפש ראשוני. סביבה חיידקית שלילית עלולה לתרום למחלות ילדות מרובות, כגון אסטמה, השמנה, אלרגיות ואפילו אוטיזם.

מחקרים חדשים מראים שמגע קרוב בין היילוד לאם במהלך הלידה הנרתיקית, בחיבוק הראשון לאחר הלידה בשיטת הקנגורו ובזמן ההנקה, עוזרים ליצור סביבה חיידקית בריאה ליילוד, ומקדמים את בריאותו הפסיכוסוציאלית, המטבולית והחיסונית לטווח הארוך.

פרי רחמנו

מהי שיטת הקנגורו המפורסמת? לפני ארבעים שנה הוצעה חלופה לשהייתם הממושכת של תינוקות במשקל נמוך באינקובטור. לשיטה קראו שיטת הקנגורו, עקב הדמיון ליונק המפורסם שנושא את גוריו בכיס הבטן. זה כלל מגע עור בעור מוקדם, רציף ומתמשך בין האם לתינוק, הנקה בלעדית, שחרור מוקדם מאשפוז ומעקב מרפאתי צמוד אחר האם ותינוקה. נצפתה ירידה של עד ארבעים אחוזים בתמותת התינוקות בעקבות זיהומים, ירידה בחום הגוף, ירידה ברמות הסוכר ועוד. כמו כן נצפו מדדי כאב נמוכים יותר, קצב נשימה איטי יותר ורמת חמצן תקין מיטבית.

מתברר שחום הלב, שחינוך עם נשמה, שקרבה גופנית ורגשית והמון המון חיבוקים - הם המרכיבים של מצע הגידול המיטבי של ילדינו. בידינו להטמיע ביטחון ומידות טובות, לעצב אדם טוב יותר ובכך להשפיע עמוקות על תסריט חייו.

והקשר הוא דו-כיווני. אימא - את מרגישה אותו בכל נימי נפשך, למרות ששנים רבות מפרידים בינך לבין האם ההריונית שערסלה אותו ברחמה. והנה, השבוע עבר אחד מבניי הנשואים, אב ברוך ילדים בעצמו, ניתוח עיניים שהתלוו לו כאבים קשים, ובבוקר למחרת קמתי אני עם עיניים נפוחות ודלוקות...

אימא יקרה, את משאירה חותם. את נושאת את פירות בטנך על לוח לבך. בתיק גב שהולך איתך, אימא, לכל מקום, נמצא החגור המושקע ביותר עלי אדמות. הוא מכיל אהבת עולם שאין לה גבול, רחמי אם על בנה. אלה כלי העבודה שלנו – פרי רחמנו.

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי