בורסה
בורסהצילום: ISTOCK

"לא נשאר היכן לעשות תשואה רצינית-רק בשוק ההון"

בשנים האחרונות, משקיעים שחיפשו תשואות גבוהות הלכו לתחום הנדל"ן, אבל האם "החגיגה" עומדת להיעצר?

על פי נתונים שפורסמו בחודשים האחרונים, ניכרת עצירה בסקטור ואפילו ירידה, להשיג תשואות גבוהות בתחום הנדל"ן בישראל-כבר קשה מאד עד בלתי אפשרי.

אז לאן המשקיעים הולכים? לנדל"ן בחו"ל. קרנות השקעה רבות בתחום הנדל"ן בארופה ובארה"ב נפתחו בשנה האחרונה ותפסו תאוצה ניכרת בחודש האחרון, תוך שהם מבטיחים תשואות גבוהות שבעצם אמורות להחליף את התשואות החסרות שיש כרגע בנדל"ן הישראלי.

אז האם כדאי להצטרף לטרנד הנדל"ן בחו"ל או ללכת ללמוד קורס שוק ההון?

מנכ"ל פורטל "ישראל בורסה", ומחבר הספר "סודות הבורסה", עינב כהן, טוען שנכון לכיום השקעה בבורסה בטוחה בהרבה. "אנשים אוהבים טרנדים,הם התרגלו לנדל"ן, אז הם ממשיכים באותו קו. הבעיה שלקנות נכס בפלורידה, אינו כמו לקנות נכס בעפולה. לאנשים אין יותר מידי יכולות לבדוק לעומק את מה שהם עושים,מה הם בוחרים, ולעיתים בתחום הזה יש שרלטנים גדולים שהכסף נכנס לידיהם ומי יודע איך ייצא ממנו".

אז אתה שולל לחלוטין את ההשקעה בנדל"ן בחו"ל?

"ממש לא. יש חברות הוגנות וטובות ואפשר לעשות תשואות יפות. השאלה זה יחס סיכון-סיכוי. פה יש נכס שאתה לא מנהל ולא רואה אותו.יש פה אמון מוחלט בקרן שמשקיעה בשבילך ויש גם נפילות, ואת זה צריך להבין".

גם בשוק ההון יכולות להיות נפילות.

"ההבדל עצום. בבורסה השליטה בידיים שלך. אתה בוחר מתי לקנות ומתי למכור. אתה שולט בגורלך. צריך שתהיה לך שיטה ברורה ומוכחת ולא סתם לקנות ולעצום עיניים ולהאמין ש'יהיה בסדר'. ענייני אמונות תשאירו לבית כנסת-לא להשקעות בכלל".

כשאני משקיע במנייה, אני גם לא שולט אם החברה תנוהל טוב או לא.

"אבל אתה כן שולט אם אתה ממשיך להחזיק בנכס או למכור אותו.אתה שולט באיזה חברה אתה משקיע. תבין, לקנות מניות בחברת אפל זה אומר שקנית חלק מחברת אפל,אמנם חלק אולי קטן, אבל חלק מחברת ענק. הבחירה בלתי נגמרת- אפל, אמזון, פייסבוק, בואינג. החברות הכי טובות בעולם... הבחירה בידיים שלך. רק שכל מה שאתה צריך זה אסטרטגיית קנייה ומכירה שאומרת דבר פשוט- קנה בזול ותמכור ביוקר".

בית ספר ללימודי שוק ההון בשיעור פרטי

עינב כהן, מפעיל החל משנת 2009, בית ספר המתמקד ב-לימודי שוק ההון בסדרה של חמישה שיעורים פרטיים, שבהם הוא מלמד שיטות לקנייה ומכירה של מניות ואגחים.

עינב, אז כל מה שלימדו אותנו על הבורסה שזה מסוכן וכ"ו זה שקר?

"מסוכן מאד למי שלא מבין איך לפעול במגרש המשחקים הזה. אבל זו הרכבת הכי טובה לעלות עליה למי שמבין כיצד פועלים שם-זה פשוט הכסף הגדול באמת ,והשליטה בידיים של המשקיע ולא של אף אחד אחר".

איך בדיוק השיעורים מתקיימים?

לימודי השקעות חייבים להיות ברוגע ולא בלחץ. אני קובע עם התלמיד בימים ובשעות הנוחות לו.אנו לומדים נוסחאות מאד פרקטיות לעבודה מול שוק ההון. כבר בשיעור שלישי התלמיד יכול לצאת לדרך.אני לוקח כל תלמיד כפרוייקט אישי שלי.זה המוניטין שלי והוא מראד חשוב לי, והטובים מבין התלמידים עוברים לעבוד איתי בהמשך הדרך".

יש לך איזה טיפ לסיום?

"כן. אני מעריך שתחום המובייל בדרך לשינוי שלא ראינו מאז המצאת האייפון. יש הרבה פיתוחים טכנולוגיים חדשים שישנו את עולם הסמרטפונים כפי שלא ראינו מעולם.

לדוגמא מצלמת תלת מימד.

הדבר הזה ישנה לגמרי את עולם המשחקים,הניווט ודברים רבים נוספים שקצרה היריעה מלפרט עליהם. הכי מעניינות אלה החברות שמוכרות את המוצרים הנלווים לכל עולם התלת מימד והמציאות הרבודה שהולכת להיות הדבר החם הבא".

לבלוג של עינב כהן: www.israel-bursa.co.il