לחשוב עד הפרט הכי קטן
לחשוב עד הפרט הכי קטןצילום: שאטרסטוק

קיץ על החוף

חודש אב, אנחנו בעיצומו של החופש וכבר רואים את סופו באופק. הימים חמים, הילדים עייפים מהחופש, כמעט שום דבר כבר לא מלהיב אותם, קשה להעסיק אותם כי כבר עשינו כמעט הכול.

יש משפחות שיוצאות לחופשה משפחתית ויש כאלה שאין באפשרותם. במשך שנים נבצר ממשפחתנו לצאת לחופשה משפחתית מטעמים כלכליים. רכב לא היה לנו. בחברון יש שבוע שמיועד לחופשה משפחתית. בשבוע הזה, כשמרבית המשפחות יצאו לחופשה בכנרת, לא אחת נשארנו אני וילדיי משוטטים הלוך וחזור ברחובות חברון.

לאחר כמה שנים אזרתי אומץ והחלטתי לצאת לכנרת כמו רוב שכניי. מאחר שלא היה לי רכב הזמנתי הסעה, ובמוצאי שבת, בשעה שלוש וחצי לפנות בוקר, עליתי עם ילדיי ונסענו לחוף המשפחות בכינר. למה מוקדם? כי לרוב החוף היה מתמלא עד אפס מקום ביום ראשון בבוקר וצריך היה לתפוס מקום.

מאחר שלא היה לי רכב, נאלצתי לארוז אוכל לארבעה ימים, דבר שכמובן דרש ארגון רב. לקחתי רשימה מאישה תושבת חברון, ולפיה התחלתי לעבוד. הייתי חייבת לחשוב עד הפרט הכי קטן: גפרורים, פנס, חבל כביסה, מחבת, סיר, כפות חד פעמיות, לול, עגלה, אטבים, מפות ניילון, אוכל יבש, חלב עמיד, כלי רחצה, נייר טואלט ועוד.

בחוף לא היה שום שירות. לא שירותים ולא מקלחות. בעלי שיחיה, לאחר שיצא איתנו שנה אחת, לא היה מסוגל לשאת את החום ואת השינה בחוץ ולכן נשאר בבית. אני המשכתי לצאת, שנה אחרי שנה, לבד עם ילדיי. הגדולים היו אז בני 12 ו‑13. במשך השנים התאהבנו בכנרת, במים, ברוגע. היום ילדיי הנשואים באים עם ציוד ואני יושבת ונהנית מהשפע.

במשך השנים עזבנו את חוף כינר מכיוון שלא היו בו שירותים מינימליים, ועברנו לחופים אחרים. למעשה, עד היום, למי שמסוגל, זהו החופש כמעט הכי זול שאפשר למצוא במרחבי ארצנו הקטנה.

הבגד עושה את האדם

לקראת תחילת השנה, עם כל ההוצאות הגדולות, ניסיתי לקנות קצת בגדים חדשים. בעיקרון, עדיף כבר בתחילת החופש לדאוג לבגדים חדשים, במיוחד אם דרושה תלבושת אחידה. מספיק אם לכל ילד יהיה בגד חדש אחד.

ואני חייבת לומר משהו בנושא ביגוד לילדים. במשך שנים עבדתי כסייעת בגן הילדים, וראיתי כמה ילדים שרגישים למראה ולריחות של הילדים בגן. לילדים אין בעיה לומר את האמת בפנים, ולכן התגובות יכולות להיות פוגעות.

לנו ההורים יש אחריות להלביש את ילדינו בצורה נאותה. אפשר לרכוש בגדים מיד שנייה, אבל כדאי לבדוק שהבגד אכן תואם את הילד. שהמכנסיים לא יהיו ארוכים או קצרים מדי, והחולצה לא תיראה כמו שמלה. גם כשאנחנו מעבירים בגדים מילד לילד, כדאי לבדוק שהבגד אכן מתאים לו.

ילד שמגיע לגן עם מראה או ריח לא טוב, גם לגננות ולסייעות קשה לאהוב אותו. זכרו! הילדים שלנו הם בני מלכים ומגיע להם להיראות כמו נסיכים.

חדש מפני ישן

את ספרי הלימוד עדיף לקנות כבר בתחילת החופש כדי לא לעמוד בתורים הארוכים בחנויות. היום אפשר להזמין ספרים באמצעות האינטרנט, אבל בכל מקרה עדיף לגמור עם זה בתחילת החופש.

לצערנו היום רבים מספרי הלימוד באנגלית, טבע, מתמטיקה ועוד, מופיעים כל שנה במהדורה חדשה ולא תמיד כדאי לשמור אותם מילד לילד.

כלל חשוב באחסון ספרים הוא לא לאגור. אנשים נוטים לומר "חבל על הספר, אולי ישתמשו בו הילדים או הנכדים...". אני נוטה לשמור רק ספרים מסוימים, את שאר הספרים מומלץ להעביר או למכור. נכון שבחנות הספרים מקבלים רק שליש מהמחיר הנקוב, אבל באחסון ספרים מוגזם מקבלים מחסנים מלאים ואפס שקלים.

ילקוטים ותיקי גן: אם החלטתם לקנות חדש, פנו את התיקים הישנים. אפשר לשמור תיק אחד או שניים, אבל אין צורך בכולם. כמובן, תיקים עם רוכסנים קרועים שחשבנו שאולי פעם נתקן אותם אבל בינתיים תופסים מקום בבית - אפשר להוציא.

כדאי לקנות תיקים שאפשר לכבס, ועדיף לא לקנות תיק בצבעים בהירים שמתלכלכים מהר.

כלי כתיבה עדיף לקנות במרוכז, לא רק לתחילת השנה, אלא לקנות כמות גדולה ולאחסנה בבית לשעת הצורך.

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי