קודם כל תכנון נכון
קודם כל תכנון נכוןצילום: שי אפשטיין

שלב ראשון: תכנון

במבט ראשון עולם הבנייה והשיפוצים יכול להיראות מבהיל. יש אין ספור משימות, בעלי מקצוע, בחירות, החלטות, הוצאות, אישורים, מסמכים, שלבים, תכניות וחלומות. מאיפה להתחיל? למי לפנות ובאיזה שלב? אז בואו נעשה קצת סדר. העניינים לא כל כך מסובכים, צריך רק להבין במה מתחילים. השלב הראשון הוא תכנון.

תכנון תקציב

שלב זה ישפיע על התהליך מראשיתו ועד סופו לטוב ולמוטב, לכן יש להקדיש לו זמן ומחשבה. בענף הבנייה והשיפוצים ידוע שבפרויקט שלא עובדים בו עם תקציב מסודר, תהיה חריגה כמעט ודאית של כ‑30 אחוזים מהתקציב. בעזרת תכנון קפדני אפשר להגיע למצב שבו לא תהיה חריגה כלל ואף להגיע למצב של חיסכון.

מלאו טבלה עם כל ההוצאות הצפויות לכם עד לרמת המזוזות, בהתאמה מלאה לסכום שהחלטתם להועיד לפרויקט. בראש הטבלה יעמדו הדברים היקרים כמו קניית הדירה או המגרש, ובתחתיתה הדברים הכי זולים שלעתים אי אפשר להימנע מרכישתם, כמו מתלים, מנורות, מנעולים ודברים קטנים שעשויים להפתיע אתכם בסוף, כשכבר לא תהיו מוכנים לזה. על כל הוצאה שכבר הוצאתם, סמנו כמה תכננתם להוציא וכמה הוצאתם בפועל. אם חסכתם, העבירו את היתרה לשלב הבא.

* כהמלצה גורפת כדאי לקבוע כיעד תקציבי מעט פחות ממה שיש באפשרותכם להקציב לפרויקט. כך יישאר לכם מרחב תמרון במקרה של הפתעות בלתי צפויות.

תכנון סטיילינג וריהוט

גם החלטות לגבי הריהוט כדאי לקבל בתחילת הפרויקט בהתאם לתקציב: איזה ריהוט יישאר ואיזה יחודש או יוחלף. החלטות אלה ישפיעו על ההוצאות. לכן כדאי לדעת מראש, לפחות בהערכה גסה, באילו עלויות מדובר. בנוסף לכך כדאי לתכנן מראש היכן יוצבו הרהיטים בתכנון המחודש.

אני ממליצה להכין 'לוח השראה': אם במהלך שיטוט ברשת, או ברחובות, תיתקלו בבתים או בעיצובים שמצאו חן בעיניכם - צלמו ושמרו אותם. אין כוונה שתעתיקו אותם אחד לאחד, אלא שהם יוכלו לעזור לכם לגבש קו וסגנון אישי. כך יהיה לכם קל יותר במהלך התכנון העיצובי, בקניות וגם מול האדריכל והמעצב כשתצטרכו להסביר אילו חלומות נרקמים בראשכם.

שלב שני: תכנון ובחירת אנשי מקצוע

מה אתם רוצים לעשות? לאיזו מטרה אתם יוצאים לפרויקט הזה? באיזה מקום תרצו להיות אחרי התהליך? אחרי שעניתם על השאלות הללו הגיע הזמן לבחור אנשי מקצוע.

אדריכל

תפקידו לתכנן את המבנה יחסית לשטח, לשרטט ולהגיש תכניות לרשות המקומית ותכניות עבודה לקבלן. גשו לאדריכל שקיבלתם עליו המלצה ושתסמכו עליו שיבצע בעבורכם את העבודה כפי שתתאים לכם אישית.

* חובה לקחת אדריכל בשני מקרים: כשבונים בית מהיסוד, וכאשר שיפוץ חורג במשהו מקווי הקירות החיצוניים של המבנה. במקרים אלו צריך לבקש היתר מהרשות המקומית ולהמתין לקבלתו כדי להתחיל בפרויקט.

מעצב פנים

תפקידו לתכנן את חייכם בתוך המבנה, להכניס פנימה את חפציכם ולהפוך הכול לפונקציונלי ואסתטי יותר. האידיאל הוא לעבוד עם האדריכל והמעצב במקביל. ספרו להם על חלומותיכם ושאיפותיכם בלי לסנן, והם ינסו להגשים לכם אותם גם תחת האילוצים שיהיו.

המעצב מלווה אתכם גם בתכנון ובסטיילינג של הבית: בחירת חומרים, צבעים, ריהוט וכל מה שצריך.

העדיפו מעצב שקיבלתם המלצה על דרך העבודה שלו, ולא בהכרח על סגנון עבודותיו הקודמות. הכי חשוב להכניס את עצמכם ואת טעמכם לתוך הבית, ותפקידו יהיה לתת רעיונות ולכוון. מעצב טוב יוכל להביא אתכם לחיסכון כלכלי גדול ולתוצאה יפה ומלוטשת, והכי חשוב - פרקטית ואופטימלית לסגנון החיים שלכם.

מהנדס

לאחר גמר התכנון, המהנדס יבדוק את התכניות מבחינה מקצועית וייתן דגשי בנייה וכתבי כמויות לקבלנים. יש לבחור במהנדס מקצועי וקפדן. מדובר בחיי אדם ואין לזלזל בכך.

קבלן

עם התכניות האדריכליות וההנדסיות פונים לקבלנים כדי לקבלת הצעות מחיר. שימו לב שכל קבלן מגיע לרמת גימור שונה, ובהתאם לכך הצעת המחיר שלו. הקבלן עם הצעת המחיר הנמוכה לא יהיה בהכרח הקבלן הזול. ייתכן שחלק מהעבודות הוא פשוט לא יבצע, ואחר כך תצטרכו לשלם על ביצוען בנפרד.

יש לעבור על התכניות ביחד עם הקבלן ולחשוב מראש אילו בעלי מקצוע וספקים תזדקקו בנוסף, כמו שרברב, חשמלאי, מסגר, איש אלומיניום, נגר, איש שיש, ספקי דלתות, כלים סניטריים וריצוף. שאלו את הקבלן מה כלול בהצעת המחיר שלו ולמה תצטרכו לדאוג בעצמכם.

חשוב לפנות לקבלן שקיבלתם עליו המלצות ושאתם יכולים לסמוך עליו. מבין כל אנשי המקצוע הוא זה שתשלמו לו את הסכום הגבוה ביותר, והוא ילווה אתכם במשך שבועות או חודשים במקרה של שיפוץ, ובמקרה של בנייה גם שנה ויותר.

מפקח בנייה

זהו האיש שיתווך ביניכם לבין אנשי המקצוע השונים. הוא ידע להעביר אליכם את המידע המקצועי כפי שהוא נוגע לכם, וכמובן יפקח על הבנייה וישים לב שהכול מתבצע על פי התכניות האדריכליות וההנדסיות. הבחירה אם לשכור את שירותיו של מפקח או לא תלויה בהיקף הפרויקט וברמת ההבנה והמעורבות שלכם בפרויקט.

* מומלץ לבחור מפקח בלתי תלוי, שאתם סומכים עליו.

נגר

אם אתם משפצים או בונים מטבח, או ארונות אמבטיה, כדאי לעבוד עם נגר טוב. חשבו יחד עם המעצב האם יש מקומות בבית שתידרשו גם בהם לנגרות כמו רהיטים בחדרים, נישות, פינות אחסון, חדרי שירות וארונות, ועשו הכול יחד. ארונות טובים ונוחים ישפיעו בצורה מכרעת על הסדר והפרקטיקה בבית. נגר מוצלח יכול גם לצבוע ולחדש לכם רהיטים קיימים לפי העיצוב החדש של הבית.

שלב שלישי: אחסון חכם

במגזינים, באינטרנט ובקטלוגים שונים נשקפים אלינו תמונות של בתים מנצנצים, אין כלים בכיור ושום ילקוט לא מתגלגל במסדרון. איך הבתים בתמונות תמיד כל כך מסודרים ומאורגנים? זוהי אחיזת עיניים צילומית? פוטושופ? ייתכן שישנם אנשים שביתם נראה כך? ובכן, התשובה די פשוטה: כמובן שלקראת הצילומים מסדרים את הבית במקסימום האפשרי, אבל בהחלט אפשר להגיע לרמת סדר כזאת בכל בית ועם כל אופי של דיירים.

איך עושים את הקסם הזה? בשלב הבנייה, השיפוץ או ארגון הבית, יושבים עם בעל מקצוע (או לבד אם אתם מרגישים שאתם יכולים) וממפים את סגנון החיים שלכם – בעיקר ביומיום, אך גם לאורך השנה. את המסקנות נתרגם לצורכי אחסון בבית שצריכים להתאים לשטח העומד לרשותכם. האחסון יהיה הכי פונקציונלי שאפשר, ואם נתכנן הכול מראש, לא רק שלא נפגע בעיצוב ובסגנון הבית אלא אף נוסיף לו.

דוגמה לטבלה של צורכי האחסון השונים:

הפעולה/ המאורע

דרישות, הרגלים, אילוצים

חפצים נדרשים

התארגנות בוקר:

הכנת כריכים

הכנת בגדים

הכנת כריכים תחת אילוצי זמן לחמישה ילדים.

בעל שזקוק לחולצות מגוהצות בכל בוקר, אישה שחייבת מטפחת מגוהצת למשעי.

חמישה ילדים, בנים ובנות, שמתלבשים באותה השעה.

קרש חיתוך, שקיות, מדבקות, קופסאות פלסטיק.

קרבה לילקוטים ולתיקי הגן.

מגהץ וקרש גיהוץ פתוחים תדיר ובמקום זמין.

מקום אחסון נגיש ונוח לכיפות וציציות, נעליים, תלבושת אחידה, גומיות וסיכות.

חנוכה

אב המשפחה מדליק בחנוכייה ענקית ירושה מסבא, וכל ילד מדליק חנוכייה שקיבל כשנולד.

שש חנוכיות, בהן אחת ענקית.

פסח

מארחים בכל שנה את כל המשפחה המורחבת מחו"ל לכל ימי החג.

כלים בשריים, חלביים, סירים גדולים, כלי הגשה, הארכות לשולחן האוכל, מפות ארוכות, שמיכות ומצעים נוספים.

חורף

גרים במקום שבו קר בערב ובלילה כל השנה.

מעילים קלים בהישג יד כל השנה, מעילים עבים מאופסנים.

שמיכות פוך לא מאופסנות - משמשות לכל השנה.

לכל פעילות ישנם פריטים נלווים שבסופה יתגלגלו בבית וייצרו את הבלגן שאנחנו מתאמצים למגר. כשתהיה בידכם טבלה מסודרת, נסו לראות איך אפשר לייעל את ההתנהלות ובמקביל לתכנן מקום לכל חפץ בהתאם לשימוש שלו. חפצים בשימוש תדיר ימוקמו במקום נגיש וירוכזו לפי השימוש בהם זה ליד זה. חפצים בשימוש נדיר ימוקמו במקום פחות נגיש בעדיפות במקום נסתר יותר כמו מחסן, ארון גבוה או בוידעם.

* הסוד הוא להישאר רק עם החפצים ההכרחיים, ולמצוא לכל דבר מקום קבוע.

דוגמאות לאחסון יצירתי

  • ספרים - עם הספר אנחנו, וברשותנו ספרים שונים ומגוונים הדורשים פתרון אחסון. אפשר לסדר את הספרים בכמה מוקדים בבית לפי השימוש, וכך להשאיר מקום לדברים נוספים. לספרים פחות שימושיים אפשר לבנות ספרייה צמודה לתקרה שהגישה אליה תיעשה בעזרת סולם דקורטיבי. בנוסף לכך, אפשר לנצל פינות מפתיעות כמו אדני חלונות וגרמי מדרגות בשביל למקם ספרייה.
  • ילקוטים ותיקים – כדאי להקצות להם מקום קבוע לפי ההתנהלות שלכם עם מתלים וווים, בקרבת מקום הכנת שיעורי הבית או בקרבת המטבח או היציאה. אפשר לבנות ספסל קטן שעליו יונחו הילקוטים וישמש גם לישיבה ולהתארגנות קלה בבוקר.
  • מטאטא, מגב וחומרי ניקוי - לפי התנהלותכם: בחדר האמבטיה, בחדר השירות או במטבח. במטבחים רבים מנצלים את המרווח שליד המקרר בשביל לאחסנם, אך מראש דואגים לארון סגור.
  • נעליים - עקב אכילס בכל בית. לכל בן משפחה יש להקצות מגירה או סלסילה לנעליים. אפשר למקם במרוכז את כל הנעליים במקום נסתר וסגור בכניסה לבית, סמוך לדלת, או מחוצה לה.
  • כביסה - בתוך ארון או סל סגור. ישנם סלים וארונות שבנויים מראש לאחסון הכביסה מופרדת לפי צבעים, וכך כבר בשלב זריקת הכביסה לסל היא ממוינת ונחסכת לכם גם עבודה אחר כך.
  • משחקי ילדים - סדר אולטימטיבי יתקבל כשהמשחקים יוצאו מקופסאותיהם המקוריות, שאינן שוות בגודלן, אל סדרת קופסאות פלסטיק פשוטות בגודל זהה שייערמו זו מעל זו בסדר מופתי אפילו במדפים פשוטים. מדביקים על הדופן החיצונית את השם והתמונה של המשחק המקורי וחסל בלגן. שטיח בפינה המיועדת למשחק יתחם את אזור הבלגן ויסמן לילדים ולחבריהם שזה תחום המשחק. משחקים על גלגלים כמו בינבות, תלת אופן וכדומה עדיף לאחסן ולשחק בהם במרפסת או בחוץ, ולא בתוך הבית.
  • כלי מטבח - לארגון ולסידור המטבח ראוי להקדיש כתבה שלמה. על קצה המזלג: מקמו כלים בקרבת מקום על פי תדירות וסוג השימוש בהם. כלים שהשימוש בהם נדיר מאוד, כמו כלי פסח למשל, חבל שיתפסו מקום במטבח ולא ישכנו בארון אחר במשך השנה.
  • אתם היחידים שיודעים מה מסתתר בתוך ארון סגור. אפשר לאחסן גם פריטים שאינם נראים קשורים למיקום אחסונם מאחורי דלתות סגורות. ואם זה נוח ושימושי לכם, אף אחד לא צריך לדעת.
  • הכלל הוא שכאשר לכל דבר יש מקום, הבלגן קטן משמעותית ועם מעט תשומת לב ותכנון מראש גם ביתכם ייראה מוכן ומזומן לצילומי קטלוג, או לפחות לקראת ביקור החמות הקפדנית.


פורסם בפנימה

לרכישת מנוי