גנז המדינה ד"ר יעקב לזוביק
גנז המדינה ד"ר יעקב לזוביקצילום: Yonatan Sindel/Flash90

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, פנה היום (רביעי) ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיבהיר לשרי הממשלה כי הם אינם רשאים למנוע מעובדי ציבור להופיע בכנסים של "ארגוני החברה האזרחית".

באגודה טוענים כי הרקע לנושא הוא כנס שבו השתתף מי שהיה בעבר היועץ המשפטי באיו"ש, ובשנת 2016 מונה לסגן הפרקליט הצבאי הראשי, אל"מ דורון בן ברק.

הכנס אורגן במשותף על ידי האגודה לזכויות האזרח ומרכז מינרבה לזכויות האדם והוקדש לדיון בדו"ח שפירסמה האגודה "שלטון אחד, שתי מערכות חוק – משטר הדינים של מדינת ישראל בגדה המערבית".

לטענת עו"ד יקיר, "נראה ש'הכתם' שדבק באל"ם דורון בן-ברק ימשיך ללוותו עד תום שירותו הצבאי אם לא מעבר לכך. בספטמבר 2016 ,כשנודע שהוא עתיד להתמנות לסגן הפצ"ר, ערוץ 7 השתמש בהופעתו זו כדי לנגח אותו. כיד הדמיון הטובה על הערוץ כנס אקדמי הפך לאסיפה השנתית של האגודה לזכויות האזרח, והאגודה הפכה לארגון שמאל קיצוני".

לקריאת מכתבו המלא של עו"ד יקיר ליועמ"ש לחץ כאן

באגודה אף לא ויתרו על קישור לכתבות שפורסמו בעקבות הכנס, וכן למאמר שפורסם באתר ערוץ 7 בעקבות מינויו של בן ברק לסגן הפצ"ר.

בעקבות כך ציין עו"ד יקיר במכתב מספר מקרים בהם נמנעה הופעתם של בכירים בשירות הציבורי בכנסים של ארגוני שמאל.

במאי 2015 קיים ארגון "יש דין" כנס לציון עשור להיווסדו תחת הכותרת: "אכיפת חוק תחת כיבוש". לכנס הוזמנו ואף הבטיחו את השתתפותם תנ"צ שאול גורדון, שהיה באותה עת היועץ המשפטי של משטרת ישראל, ואל"ם דורון בן-ברק שהיה באותה עת עדיין יועמ"ש איו"ש. בעקבות הפרסומים בנושא, באתר ערוץ 7 ובאתרים נוספים, נאסר על השניים להשתתף באירוע.

ביום זכויות האדם הבינלאומי, 10 בדצמבר 2016 ,קיימה האגודה לזכויות האזרח כנס בנושא "לא נחמדים – התמודדות הרשויות עם מאבקי זכויות אדם". "כנציג הרשויות היה אמור להשתתף בכנס תנ"צ שאול גורדון, יועמ"ש המשטרה. יומיים לפני הכנס נמסר לנו, כי נבצר ממנו להשתתף בכנס מסיבות אישיות. כשביקשנו מלשכת המפכ"ל לשלוח נציג אחר נמסר לנו, כי המפכ"ל עצמו הורה על ביטול השתתפותו של תנ"צ גורדון בכנס. אתר מידה השתבח בכך שבזכות פנייתו ללשכת השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בוטלה השתתפותו", סיפר יקיר במכתב.

אולם, הקש ששבר את אנשי האגודה והיווה את הגורם לשליחת המכתב היה ביטול השתתפותו של גנז המדינה, ד"ר יעקב לזוביק, בכנס של " מכון עקבות לחקר הסכסוך הישראלי-פלסטיני".

דבר השתתפותו של גנז המדינה בכנס נחשף לראשונה בכתבה שפורסמה בערוץ 7, ובעקבות החשיפה הורה ראש הממשלה לגנז המדינה לבטל את השתתפותו באירוע, וכך אכן נעשה.

במכתבו טוען עו"ד יקיר, כי "תופעה זו חמורה בפני עצמה, אך היא מקבלת משנה חומרה בהיותה סימפטום לתופעה רחבה בהרבה של מסע דה לגיטימציה נגד ארגוני זכויות האדם והחברה האזרחית, לו אנו עדים בשנים האחרונות".

לדבריו, "מסע זה, אותו מובילים נבחרי ציבור, לרבות הבכירים ביותר שבהם בממשלה ובכנסת, מטרתו לערער את האמינות והלגיטימיות של ארגוני זכויות האדם בשל עמדתם הביקורתית נגד מדיניות הממשלה לגבי הפרות זכויות האדם, להבאיש את ריחם ולהוציאם מחוץ לגדר. בעיני גורמים אלה הקשר המקצועי בין ארגוני זכויות האדם לנושאי תפקידים בכירים במשרדי הממשלה הוא פסול ומגונה, ויש להפסיקו".

לאור זאת דורש עו"ד יקיר מהיועמ"ש להורות לשרים שאין בסמכותם להתערב ולבטל השתתפותם של בכירים באירועים מעין אלו. "נבקשך מצד אחד להנחות את השרים, המנכ"לים של משרדי הממשלה, המפכ"ל, הרמטכ"ל וכל נושא תפקיד רלבנטי, כי אל להם להתערב התערבות פסולה ולאסור על הכפופים להם להשתתף באירועים מטעם ארגוני החברה האזרחית; ומצד שני להנחות את עובדי הציבור כי אין בסמכותם של שרים לאסור עליהם להשתתף בכנסים הנוגעים לתחום עיסוקם המקצועי", חותם עו"ד יקיר את המכתב.