רשמי את היעדים שקבעת
רשמי את היעדים שקבעתצילום: שאטרסטוק

מקור הבעיה הוא בגישה של החברה שלנו להצלחה. אנחנו רגילים למדוד אנשים לפי סקלה של שני ציונים בלבד – אפס או מאה: דתי או לא דתי, מוצלח או לא מוצלח, כישרוני או לא כישרוני, עני או עשיר, בעל השפעה או אלמוני וכו'. ציונים אלו מיותרים וגם לא נכונים. השגת יעדים בכל תחומי החיים היא תהליך מדורג עם עליות וירידות. אם שמת לעצמך למטרה לפתח כישרון שיווקי לדוגמה, לא תהפכי לאשפית מכירות בן לילה. תצטרכי ללמוד את התחום במשך חודשים ושנים עד שתבני ידע באופן הדרגתי. כל למידה תאפשר לך ביצועים חדשים והצלחות קטנות.

העצה הנפוצה היא להתנהג כאילו את כבר שם, אבל זה קשה כי בפנים את מרגישה כמי שמעמידה פנים. אם את לא משוכנעת ביכולתך למלא תפקיד, איך תוכלי לשכנע את הסביבה?

ישנה דרך אחרת להשתחרר מרגשות הנחיתות ולסגל לעצמך אמונה ביכולתך.

הגדירי יעדים הדרגתיים באחת מקבוצות האימהות שאני עובדת איתן, אני מרבה לשמוע סיפורים של "סינדרום המתחזה". למשל, כותבת שמילותיה מרגשות עד דמעות מרגישה נחותה מול הכתיבה השופעת של עמיתותיה, מרצה באוניברסיטה מופתעת מהצעה ללמד במוסד חדש, בעלת עסקים מוצלחת שלא מאמינה ביכולת לקדם פרויקט, ואלו הן רק חלק מהדוגמאות. אבל הסיפורים הכואבים ביותר הם של נשים שלא מאמינות ביכולתן ובזכותן לגדל את הילדים שהקב"ה הפקיד בידיהן.

דווקא הנשים ברוכות הכישרונות מרבות להטיל ספק ביכולתן זו. מגיל צעיר מדרבנים אותן להצליח, אבל כל הצלחה מביאה איתה יעד חדש. כמו חמור שקשרו לו גזר מול העיניים, לא משנה כמה נתקדם, ההצלחה תחמוק מידינו. ככל שנגדל, הדמויות לחיקוי, חוג העמיתים ודרישות: הדרך להצלחה משולה לסולם, והיעדים שלך צריכים לשקף זאת. במקום יעד אחד רחוק שמבחינתך מסמל הצלחה, הגדירי שניים-שלושה יעדי ביניים. לדוגמה, כאשר בעלת עסק מבקשת לקבוע לעצמה יעד להכנסה חודשית, אני מציעה לחלק את זה לשלבים (נגיד 10,000 שקלים לחודש – מצוין, 15,000 - יעד משופר, 20,000 - פנטסטי).

רשמי את היעדים שקבעת: יש לנו יכולת בלתי רגילה להסתגל למצבים חדשים ולשכוח מאין באנו. רשמי את היעדים שקבעת ובדקי את עצמך מדי פעם. אם לדוגמה את רוצה להגיע להכנסה של 10,000 שקלים בעוד חצי שנה, סביר להניח שכשתגיעי לשם כבר לא תהיי מרוצה. אבל אם תראי את הפתק שבו קבעת את היעד, תוכלי לזכור לחגוג את הניצחון.

התרכזי בדרך ולא רק ביעד: אם ברצונך להגיע להישג, הגדירי לעצמך מה עלייך לעשות כדי לממש אותו. כל עוד את דבקה במטרה ונמצאת בתוך התהליך, שמחי בנחישות וביכולת הביצוע שלך, גם אם טרם הגעת לאן שרצית.

ככל שתרבי להרגיש בעלת כישרון, ככל שתרבי לבטא אמונה ביכולותייך, כך תגיעי רחוק יותר. בהצלחה!

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי