אילוסטרציה
אילוסטרציהiStock

הגרלות מחיר למשתכן הפכו למעין ספורט לאומי, כאשר גם זוגות וגם יחידים בתנאים מסוימים יכולים לגשת אליהן כמה פעמים שירצו.

אמנם, יש דרישות זכאות מסוימות אבל נראה שיש הרבה יותר זכאים משחשבנו שרוצים ממש להיכנס להגרלות האלה. רק שלאחרונה, עם הדיירים הראשונים שהחלו להיכנס לבתים או לעשות היכרות אתם, מתחילים לשמוע גם על חסרונות מסוימים שלא חשבו עליהם קודם, וחלקם יובא להלן. האם ההנחה המשמעותית באמת משתלמת?

סביר להניח שכל יועץ משכנתאות יאמר לכם שהפחתת עלויות של מחיר הדירה עובד לטובתכם. הנחה משמעותית של 200,000 שקלים לפחות היא אכן הנחה, אבל השאלה היא אם היא משפיעה באמת על המשכנתא שלכם לטובה.

סביר להניח שמחיר זול יותר יפתה אתכם לפרוס את המשכנתא בכל זאת ליותר שנים ובכך להקל על עצמכם, אבל אז ריבית משכנתא עשויה להיות גבוהה יותר ובכך כמעט ייקרתם שוב את מחיר הדירה במבט קדימה. זה יעזור רק אם תישארו צמודים למסגרת ולא תתרווחו בה ואז ההנחה תהיה שווה את זה.

שווי הדירה באמת יישאר?

הנחת היסוד של מחיר למשתכן היא לתת לאנשים שאין להם נכס ליהנות מנכס כזה שישביח עם השנים. זוהי הנחה שאינה יכולה להישען על דבר משום שהדירות נבנות ברובן בפריפריה והערך שלהם תלוי במשתנים רבים, כמו: פיתוח סביבתי, משיכת אוכלוסייה חזקה, בנית רשת רכבות ותחבורה ציבורית שמקשרת למרכז הארץ ועוד. כלומר, יכול להיות בהחלט שלא יגשימו את הציפיות והדירה תישאר בערך שלה כיום ואף נמוך מזה.

מפרט הדירה ואיכותו

בכל הכבוד לדרישות מהקבלנים ומהיזמים לעמוד בתנאי המכרז שהם מחויבים לו, כבר כעת יש תלונות לא מעטות על כך שהדירות אינן מתאימות לכולם, שיש לא מעט ליקויים בנייה והתאמה ושאפילו צריך לקחת עוד כספים כדי להשקיע בשיפוצים. כך שמבחינות רבות מי שניגש להגרלה קונה חתול בשק שאינו יכול לבדוק אותו והוא מחויב לו לא משנה באיזה מצב קיבל אותו וכמה עלויות נוספות מצפות לו.

המתנה לדירה עלולה לייקר את המחיה

מי שזוכה בהגרלת מחיר למשתכן מגלה מהר מאוד שלוקח זמן לקבל את הדירה עצמה. מה שמחייב את הדיירים לעתיד לדאוג לעצמם כעת, ועוד לשלם על כך כפל עלויות מחיה – גם שכר דירה בדירה השכורה שלהם עד שהבניין יושלם, וגם את המשכנתא שעליהם לקחת. לא כל אחד יכול לעמוד בזה ולכן יש לבדוק בדיוק את תנאי המכרז לפני שניגשים להגרלה כזאת, כדי לוודא שאתם יודעים בדיוק לאן נכנסתם.

בכל מקרה, ייעוץ משכנתאות יכול לסייע לכם להתיר את הסבך אם תכוונו את תמהיל המשכנתא שלכם נכון כך שתהיה לכם תקופת גרייס. תוכלו גם פשוט להיעזר בכלי מחשבון משכנתא כדי לחשב את העלויות שצפויות לכם כדי להתכונן.