אוים שיגורש. אלקנה פיקאר עם בני משפחתו
אוים שיגורש. אלקנה פיקאר עם בני משפחתוצילום: אברהם שפירא

השבוע קיבל אלקנה פיקאר, תושב יצהר, נשוי ואב ל-7, שיחה מאיש שב"כ שכינה את עצמו בשם "אביחי", בה איים עליו כי אם לא "יקח עצמו בידיים" יורחק מביתו.

"אני מציע לקחת את עצמך בידיים ולא להחזיר את כולנו לתקופה של לפני חצי שנה – זה לא היה טוב בעיקר לך. אני מקווה שהמסר הובן". אמר "אביחי" לפיקאר.

אלקנה משמש כרכז הנוער של היישוב יצהר ועובד בין השאר עם נוער נושר. ה"תקופה של לפני חצי שנה" אליה רמז הדובר, היא התקופה בה היה אלקנה מורחק בצו מנהלי מביתו בשל אירוח של בני נוער נושרים בביתו. הכוונה להרחיקו גררה גל של מחאה ברחבי הרשת ובהפגנות נגד ההרחקה. בשל כך מחו רבים כנגד הכוונה להרחיקו.

שמואל מידד (זנגי), מנכ"ל ארגון 'חוננו' מוחה על הקלות בה לדבריו ניתן להרחיק אב משפחה מביתו, ומשווה את ההתנהלות ל"רוסיה הקומוניסטית": "זה מטריף. לכל בחור שעובד שבשב"כ יש היום יותר מידי חופשיות להוצאת צוי גירוש ומעצר מינהליים. והם פוסקים גירוש על בעלי משפחות לפי רגשות אישיים. לא עפ"י ראיות ולא במשפט. זו הפקרות, ושחיתות בהתגלמותה".

לדבריו, "שופטים רבים דנים לאחר מכן בהפרות של צווים מינהליים ולרוב הם מביעים הזדהות גדולה עם הנפגעים, בינתיים רק מחוץ לפרוטוקולים, 'אני מצטער' אומרים שופטים רבים. 'אני מוסמך לדון רק בשאלה אם הייתה הפרה או לא'. פלא שעד עכשיו לא נמצא אפילו שופט אחד בסדום שיתבטא בפומבי או בפרוטוקול נגד הנורמה המושחתת והמפחידה הזו. הרי כך בדיוק עוקפים את החוק ואת בית המשפט. ממש כמו ברוסיה הקומוניסטית".

אירוע זה מצטרף לשיחה נוספת שקיבל תושב יישוב הדעת לפני מספר ימים מאיש שב"כ בשם "חיים", בה איים איש השב"כ ש"יעיף אותו מהאזור": "אל תנסה אותי, אתה תסבול מזה, אני יעיף אותך מהאזור, אתה תפסיד מזה.. אתה תחטוף".

עדי קידר, עו"ד מארגון 'חוננו', מסר בעקבות האירוע: "מדובר בהתנהגות עבריינית ואלימה, חסרת תקדים, מפי איש ציבור כלפי אזרח שלא ביצע כל עבירה. תוגש תלונה חמורה בהמשך ונדרוש למצות עמו את הדין בחומרה".

תגובת שירות הביטחון כללי:

''אלקנה פיקאר, עימו התקיימה השיחה, הינו תושב יצהר בן 33, בעל עבר עשיר של פעילות אלימה כנגד כוחות הביטחון ואוכלוסיה פלסטינית, ומצוי בקשר עם פעילים אלימים.

''במהלך השנה האחרונה הורחק בצו מנהלי מאיזור יהודה ושומרון, בשל מעורבות ישירה בפעילות אלימה כנגד כוחות ביטחון ופלסטינים בגזרת יצהר, לרבות הכוונה של הצעירים האלימים עימם מצוי בקשר- לפגיעה בכוחות הביטחון.

''כנגד צו זה הוגש ערעור מטעמו של פיקאר ובית המשפט הצבאי דחה בעקרו ערעור זה וקבע כי קיים סיכון בשהותו של הנדון בשטחי איו״ש.

''למן חזרתו לאיו״ש בחודש יולי 2017, התקבל מידע לפיו פיקאר לא שינה מדרכיו ולאחרונה אף נחקר במשטרה בגין ביצוע פעילות על רקע לאומני. תיק החקירה בעניינו הועבר לפרקליטות.

''השיחה עם פיקאר התקיימה בעקבות מידע מודיעני שהיה בשב״כ והעלה הצורך להזהירו לאלתר מפני ביצוע פעילות אלימה שעלולה לדרדר את המצב הבטחוני באיזור.

''באשר לטענה המופיעה בכתבה, יצוין כי הצווים המנהליים מוצאים בהמלצת דרג בכיר בשב״כ ובאישור בעל הסמכות על פי חוק, לאחר שהתקבל אישורם של גורמים משפטיים המעניים בכלל החומר שנאסף אודות האדם, והם נתונים לביקורת שיפוטית שוטפת.

''שב״כ מקיים הערכת מצב שוטפת במטרה למנוע פגיעה בחיי אדם ולשם כך יפעיל את הכלים העומדים לרשותו על פי חוק''.