הרב מרדכי אליהו זצ"ל
הרב מרדכי אליהו זצ"לצילום: פלאש 90

מחלוקת כאשר היא נעשית בכבוד וביושר יכולה לתרום ולחדד לכל צד את האמת והיקר שיש בדעת החולקים.

ארגון "מורא מקדש" עושה פעולה חשובה בכך שמעורר על חומרת איסור עליה בטומאה להר הבית, ובכך שמביא בבהירות את דעת האוסרים. אי אפשר שלא להתפעל מהמסירות והחריצות של הפעילים בארגון, ומן הסתם יש להם זכויות בהגברת שמירת הטהרה והמודעות ל"מורא מקדש".

רק חבל מאוד שהמחלוקת לא נעשית בצורה ישרה והגונה תוך כבוד לדעה המחייבת עלייה להר הבית.

הסרטון המגמתי של תנועת מורא מקדש בנוגע לדעתו של הרב הראשי לישראל הרב מרדכי אליהו זצ"ל שובר שיא חדש במניפולציות ובחוסר יושר של התעמולה אותה הם מפיצים.

בדרך להשגת מטרתם הם דורסים יסודות ועקרונות חשובים ביותר של כללי דיון ומשא ומתן של תורה ביושר ובכנות, והפעם תוך רמיסת הכבוד לתורתו ולמשנתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל.

אם דעת הרב הייתה חשובה להם הם היו מביאים את כל המקורות מנסים לעמוד על דעתו ביושר ובכנות ומביאים אותה לציבור. לקחת תורה של אדם גדול לחתוך אותה ולהציג באופן מסולף את החלקים שמסתדרים להם היא פגיעה באופן הנכון ללימוד תורה.

אני יודע שיהיו שיגידו שבתקשורת צריך להעביר מסר חד וקליט, טענה זאת הייתה יכולה להתקבל כאשר מדובר בתעמולת בחירות, אבל כאשר מדובר בבירור משנתו של אחד הגדולים והצדיקים שקמו לנו, זו השפלה של עולם התורה לצורכי תעמולה.

כלפי מה הדברים אמורים?

דברי הרב מרדכי אליהו שצירפתי למטה בארבעה מכתבים מציירים תמונה שונה והפוכה מהתמונה העולה בסרטון. הרב מרדכי אליהו קרא להקים בית הכנסת בהר הבית עצמו שיכנסו אליו בקדושה וטהרה, הוא מנמק זאת שכך היה בתקופת הרמב"ם שהתפלל בבית הכנסת בהר הבית. (נושא שנידון הרבה בין המחייבים למתנגדים- וכאן הרב מרדכי אליהו מכריע ברורות).

הוא דרש שבית הכנסת שיבנה בהר יוכלו להיכנס אליו אך ורק מבחוץ על מנת שלא יהיה מצב שממנו יזלגו לשאר השטח האסור בכניסה.

בנוסף, הרב אליהו כתב במפורש בכרוז המובא למטה ביחד עם עוד רבנים שיש חשש שהסיבה לפיגועים היא חוסר דרישת הר הבית. הוא עורר פעמים רבות לסגירת ההר לנוכרים ולהקמת בית הכנסת שיכנסו אליו בקדושה וטהרה, ובזה הוא ראה את הדרך הנכונה לדרישת המקדש ולהסרת הקטרוג והחרפה ממקום הקודש.

כלומר הרב אליהו חלוק על תנועת מורא מקדש כמעט בכל יסודות הדיון, הוא סובר שמבחינה הלכתית ורוחנית יש עניין גדול וחשוב לעלות להר הבית בזמן הזה בקדושה ובטהרה, אך כיוון שכיום יש סכנה שיעברו מהמקומות המותרים לאסורים מצד העניין של "הגבל את ההר וקדשתו" יש איסור מוחלט לעלות להר (אם כי יש שהעידו שבאופן אישי הרב אליהו התיר להם לעלות)

יוצא מכאן שהתפיסה של תנועת "מורא מקדש" הפוכה מזו של הרב אליהו זצ"ל הם סוברים שיש איסור גורף להיכנס לכל שטח הר הבית , עוד הם סוברים שמעולם גדולי ישראל לא נכנסו וגם הרמב"ם לא נכנס, וטענתם שהאיסור תקף עד ביאת גואל צדק. ועוד הגדילו לעשות ולומר שההתרחקות מן ההר היא היא ההתקרבות, כאשר הרב אליהו סובר במפורש שכל האיסור הוא מחמת גזירה, אבל יש לפעול לכניסה מיידית באופן המותר והנכון.

אם אמת היתה חשובה למפיצי הסרטון דעתו של הרב אליהו, תנועת מורא מקדש הייתה לוחמת באותו כוח ופרסום הראוי להערכה, על מנת שהבית היהודי יכניס בהסכם הקואליציוני את הדרישה להקים בית כנסת בהר הבית על פי כל דרישותיו של הרב אליהו זצ"ל, במקום זאת הם נלחמים להמשיך את המצב שהרב ראה בו חילול השם נורא וקטרוג גדול של חוסר דרישת מקום המקדש. ועוד מעיזים לומר זאת בשמו תוך בירור הדברים שלא כדרכה של תורה.

מצורפים ארבעה מכתבים באדיבות אתר "חדשות הר הבית": מכתב ראשון תשובה לרב זלמן קורן, מכתב שני: לבנות בית הכנסת בהר הבית, מכתב שלישי: פניה לרבני ישראל להתיר תפילה יהודית בהר הבית ומכתב רביעי: פניה לרבנות הראשית לישראל: להתיר תפילה יהודית על הר הבית.