opening of US embassy in Jerusalem, Israel
opening of US embassy in Jerusalem, IsraelArutz Sheva

ה-14 במאי, 70 שנה בדיוק לאחר הכרזת בן גוריון על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, חוגגת המדינה את המעבר של השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים.

היום, ה-15 במאי, יצוין בעולם הערבי "יום א-נכבה", יום האסון הפלסטיני – הקמת מדינת ישראל. כל זאת כחלק משבוע מתוח מאוד כשרק ביום ראשון צוין בישראל כ"יום ירושלים".

הפגנות "צעדת השיבה הגדולה" של ימי השישי, שהחלו ביום האדמה (ה-30 במרץ), הגיעו היום למעל 30 הרוגים, המספר הגבוה ביותר של הרוגים ביום אחד בעזה מאז מבצע "צוק איתן". האמתלה לצעדות היא העברת השגרירות ו-"יום א-נכבה".

נראה שהרצון המצרי "להוריד את חמאס מהעץ" ולמנוע אלימות והרוגים כשל. לעומתם חמאס הצליח לאחר ששלחו מעל ממאה אלף מסרונים שעודדו את העזתיים להגיע לצעדות. לפי שעה כ-40 אלף עזתיים יצאו להפגין ב-13 מוקדים, בהפגנות שכוללות השלכת בקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל, צמיגים, יידוי אבנים ושיגור עפיפוני עם חומר בערה, מתוך מטרה להבעיר שריפות בשטח ישראל.

עוד בדצמבר האחרון, כשהכריז טראמפ על כי יעביר את השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, הרשתות החברתיות התמלאו בקריקטורות המוחות על העברת השגרירות לירושלים.

אך לכבוד האירוע עצמו – כמה קריקטורות טריות.

בקריקטורה של אבו יוסף אנו רואים את דונלד טראמפ, הנשיא האמריקני, נישא על אפיריון - כמלך. הנושאים אותו הם העולם הערב שלוקחים אותו אל ירושלים. מדגיש איך העולם הערבי זנח את "הבעיה הפלסטינית לטובת הרצון להתקרב לטראמפ.

הקריקטוריסט העזתי עַלַאא' א-לַקְטַה מתאר את המצב בעיניו - טראמפ סוחב על הגב מבנה שכתוב עליו "השגרירות". טראמפ הולך על שטיח אדום אותו דוחף בנימין נתניהו. החץ מכוון לירושלים. אפשר להבחין ביחד הפלסטיני שדוחף בחוסר רצון את השטיח.

כך כותרת הקריקטורה של עמאד חג'אג' הירדני. בציוץ עצמו מוסיף חג'אג' כי העברת השגרירות האמריקאית לירושלים הכבושה היא יום אפל בהיסטוריה.

בקריקטורה עצמה אפשר להבחין בחומה עליה כתוב "אלקודס (ירושלים) הכבושה. על החומה עומד לא אחר מהנשיא האמריקני טראמפ שמעלה את הדגל האמריקני אל ראש התורן. התורן הוא כמובן סכין בלב החומה הירושלמית ובראש הסכין - מגן דוד. ברקע אנו רואים מבנים עם צלב, סמל הנצרות, וכן סהר, סמל האסלאם. כלומר המאבק פה אינו דתי אלא לאומי-פלסטיני.

העברת השגרירות האמריקנית ושתיקת הערבים

מחמוד עבאס (הקריקטוריסט, ולא אבו מאזן) מאייר לטובת ערוץ אלג'זירה הקטרי את הנשיא האמריקני הנוסע אל "אלקודס" (ירושלים). טראמפ שורק לעצמו בעודו ממתין בתחנת הדלק עם המשאית שלו, עליה כתוב "השגרירות האמריקנית". שימו לב כי המתדלק המעשן הוא בעל כאפיה ועניבה בצבעי דגל ארה"ב ועל משאבת הדלק כתוב "שתיקת הערבים".

"בועת השלום" כך אומרת כותרת הקריקטורה של אֻמַיַה גֻ'חַא העזתית. גֻ'חַא טוענת כי הנשיא האמריקני מוליך את העולם הערבי שולל. בקריקטורה עצמה אפשר לראות את טראמפ מביא את "השגרירות האמריקנית" ל"ירושלים הכבושה" בעודו מפריח בועות סבון, שהערבי מוקסם מהן ונפנה לרדוף אחריהן כשהוא נוטש את ירושלים. כך נראה שגֻ'חַא מתייחסת ל"עסקת המאה" עליה טראמפ עומד להכריז בקרוב.

להרצאות וכניסה לרשימת התפוצה - מוזמנים ליצור קשר. נעם בנעט - חלון למזרח התיכון המתחדש.