'עזרת ישראל' בכותל המערבי
'עזרת ישראל' בכותל המערביצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עיריית ירושלים אישרה תוכנית להרחבתה של רחבת התפילה המעורבת הסמוכה לרחבת התפילה של הכותל המערבי, המכונה 'עזרת ישראל', כך פורסם ב'הארץ'.

סביב רחבת 'עזרת ישראל' ניטש בשנים האחרונות מאבק בין הגופים הרפורמיים וארגוני נשים לבין הסיעות החרדיות. כחלק מהמאבק אף ניסו גורמים ממשלתיים להחיות מחדש את 'מתווה הכותל'.

אולם כעת, על פי הפרסום, עיריית ירושלים מצאה את ה'מעקף' לחוקי התכנון והבנייה, כשהיא מסתמכת על תקנה המאפשרת התאמת מבנים לבעלי מוגבלויות הפטורה מדיוני וועדות התכנון.

במסגרת התוכנית המוצעת תורחב רחבת התפילה וכן יורחב שביל הגישה אליה וכאמור גם יונגש לנכים.

לאחרונה התקיים דיון בעיריית ירושלים בהשתתפות מהנדס העיר ונציגי משרד ראש הממשלה, במהלכו הביעו אנשי היועץ המשפטי של עיריית ירושלים התנגדות למהלך בטענה שמדובר בשיפוץ משמעותי שלא ניתן להגדיר כ"הנגשה" בלבד. למרות זאת, היועץ המשפטי של העירייה אישר השבוע את המהלך.

למרות שהעבודות צפויות להתחיל בקרוב, בתנועה הרפורמית לא שבעי רצון מהמהלך. גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, צוטט ב'הארץ' כאומר, "איש לא הביא לידיעת הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים את נושא ההרחבה, שכן אין מנהלים איתנו משא ומתן ענייני בגובה העיניים מזה זמן. אם אכן אלו הם פני הדברים – הרחבת הרחבה בחסות תקנות הנגשה לנכים אזי זו היא תוצאה ישירה של חוסר המנהיגות שהופגנה בעת הקפאת מתווה הכותל והכניעה לזגזוג המביך ולשקרים של המפלגות החרדיות והממסד הרבני".

בצלאל זיני, ראש המטה המשותף לשמירה על קדושת הכותל, מסר "ההחלטה להרחיב את הרחבה הדרומית תחת התקנות להנגשה לנכים היא ניסיון מגוחך לעבוד על כולנו. כדאי לזכור שרק לפני כמה חודשים ראש התנועה הרפורמית היה הראשון להתנגד לכוונת טראמפ להעביר את השגרירות לירושלים, בהמשך לתמיכת התנועה ב-BDS ודומיו.

את התנועות הזרות צריך להעמיד במקום ולא להתרגש מהאיומים שלהם על מדינת ישראל, המדינה היהודית של כולנו. את הרחבה הדרומית צריך להפוך להמשך של הרחבה המרכזית, ובטח שלא לתת בה חלק לתנועות שבאות לקרוע את הכותל ולפלג את העם".