בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לא פחות מארבע פעמים הזכיר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את מדינת ישראל בנאומו מעל בימת האו"ם. ההקשרים מגוונים: האיום האיראני; ריבונותה של ישראל; החובה לשלום; ועובדת היותה של ישראל "דמוקרטיה משגשגת בארץ הקודש", כלשונו.

עם כל הכבוד והערכה לנשיא האמריקאי הנוכחי, אפשר להניח שעודף האמפתיה אלינו רואה אור בראש בראשונה במסגרת קמפיין הבחירות הבא. או בלשונו: אמריקה תחילה. אם יש משהו שטראמפ יודע היטב כפוליטיקאי זה היכן ממוקמים כאבי הבטן של בוחריו: הם אוהבים את ישראל ומתעבים את ההקצנה האסלאמית. זו הסיבה שהוא שם ובכל הכח.

אבל המניע לאמירות המלבבות הללו לא ממש משנה כל עוד הן באות בעיתוי צורמני שבו הבניה ביהודה ושומרון, בירושלים ובנימין, עדיין מצויה תחת חרב ההקפאה. באופן אבסורדי לחלוטין, דווקא תחת ממשלו של טראמפ הבניה באיזורים הללו כמעט ואינה קיימת. האיגוף מימין של הממשל האמריקאי לממשל הישראלי מעולם לא היה קולני יותר.

לבנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, לא היו ימים טובים כימים הללו. ממשלתו ממשלת ימין מובהקת, הבית הלבן מעולם לא היה כל כך פרו-ישראלי ואוהד מפעל ההתנחלויות. השגריר האמריקאי מצטייר כבשר מבשרם של אנשי הימין המקומיים. אולם את התוצאות בשטח מכתיבה מדיניות קפוצת-יד בלשכת ראש הממשלה ובאמצעות הזרועות הביצועיות ברשויות המקומיות ובמינהל האזרחי.

אם תשאלו את נתניהו הוא יאמר לכם בעיניים מצועפות שהסוכריות האמריקאיות עטופות בצלופנים אדומים של 'אל תפשירו גרגיר ביו"ש, מספיק הרגזנו את הפלסטינים'.

קודם כל יש לנו הרשות לפקפק בתזה האמורה. את המנגינות הללו הוא השמיע תחת ממשל אובמה. יש להניח שהפעם זה שונה מהותית.

אבל גם אם הדברים נכונים, הרי שאנו עומדים מול הסיפור המרכזי המגלם את חולשתו של הממשל הנוכחי: ההכפפה המוחלטת לצפירות פוליטיות מבית ומחוץ.

איש ההתיישבות בני קצובר סיפר לאחרונה כיצד בתקופת המערכה הגדולה של גרעין אלון מורה וגוש אמונים בתחנת הרכבת בסבסטיה הגיש השגריר האמריקני מברק לראש הממשלה דאז יצחק רבין מאת הנשיא האמריקאי ג'רלד פורד שתבע "לסלק את המתמקמים", כלשונו, מתחנת הרכבת בסבסטיה.

תגובתו של רבין הייתה מאלפת. "הוא החזיר את המברק לידי השגריר האמריקני, תוך שהוא מבקש ממנו שיחזיר את המברק לנשיא ארצות הברית ויאמר לו שיואיל נא שלא להתערב בעניינינו הפנימיים. בהמשך גם סירב רבין לדרישה האמריקנית לספק להם את המפות של היישובים ביש"ע", סיפר קצובר.

אז למה יצחק רבין כן ובנימין נתניהו לא? איך יכול שדווקא בימים בהם האקלים הפוליטי מבית ומחוץ מאפשר את לבלוב הבניה ביהודה ושומרון – היא מוקפאת? ללשכת ראש הממשלה פתרונים.

והנה עוד סיבה מדוע כל כך חשובות וחיוניות מפלגות לווין חזקות מימין לליכוד במתכונתו הנוכחית.