האם מי שנראה חכם- באמת חכם?
האם מי שנראה חכם- באמת חכם?צילום: iStock

הרבה פעמים אנחנו יכולים אנחנו מרגישים שמישהו חכם עוד לפני שהוא בכלל פתח את הפה, אבל האם ההרגשה הזו באמת נכונה?

אחרי שכבר דיברנו על כך שאנחנו נראים כמו השם שלנו, הגיע הזמן לשאול האם ייתכן שאנחנו גם נראים כמו האינטליגנציה שלנו?

מסתבר שלא רק אותנו השאלה הזו הטרידה, והחוקרים במחקר כאן גם רצו לבחון האם קיים מראה ייחודי לאנשים חכמים, והאם אנחנו יכולים לזהות את האינטליגנציה של האנשים שמולנו לפי המראה שלהם.

החוקרים צילמו 80 סטודנטים (40 נשים ו40 גברים) ומדדו את מנת המשכל שלהם על ידי שימוש במבחני IQ. לאחר שהסטודנטים דורגו לפי מנת המשכל, 160 נסיינים בחנו את תמונות הסטודנטים והתבקשו לדרג את מידת החכמה של כל אחד מהסטודנטים בסקאלה של 1- הכי חכם עד 7- הכי טיפש.

למרבה ההפתעה, תוצאות המחקר הראו שככל הנראה יש דבר כזה "פרצוף של חכמים". התוצאות הראו שהנסיינים אכן הצליחו לזהות את הסטודנטים החכמים יותר על פי המראה שלהם בלבד. מכיוון שבניסוי לא ניתן אף מידע על המצולמים מלבד התמונה שלהם, ככל הנראה אנו יודעים לזהות את המראה האופייני לחכמים ולהתאים אותו לאדם שמולנו. בשלב הבא, החוקרים יצרו מתמונות האנשים שנמדדו כחכמים קלסתרון קלאסי לדמות האדם שאנו תופסים כאינטליגנטי. במידה ואתם רוצים לבחון את האנשים שסביבכם- הקלסתרון של החוקרים כולל פנים ארוכות וצרות יותר מהממוצע ובעל אף מוארך יותר מהרגיל.

אולם, מסתבר שלמרות ההצלחה בזיהוי גברים חכמים, גם הגברים וגם הנשים שהשתתפו בניסוי לא הצליחו לזהות את הסטודנטיות בעלות מנת המשכל הגבוהה. החוקרים מעריכים, שהקלסתרון האופייני שאיתו אנו מצליחים לזהות גברים משכילים איננו מתאים בצורה שווה לנשים ולכן אין אפשרות לזיהוי דומה אצלן.

לחכמים יש אף גדול יותר?
לחכמים יש אף גדול יותר?צילום: iStock

בנוסף, המחקר גילה שדווקא אנשים משכילים מאוד (בעלי IQ של 140 ומעלה) לא הוערכו מספיק ודורגו כחכמים פחות. החוקרים טוענים שאנשים בעלי מנת משכל גבוהה מהרגיל, נוטים לפעמים להיות פחות רגישים ואמפתיים לאחרים ולכן אנו נוטים לסווג אותם כפחות חכמים.

אז, בפעם הבאה שאתם חושבים שמישהו נראה חכם- ככל הנראה הוא באמת חכם. מצד שני, אם הוא לא נראה כל כך חכם- ייתכן שהוא חכם בהרבה מהרגיל או שהוא באמת לא יזכה בפרס נובל בקרוב.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!