"אנחנו לא הופתענו מהמנהרות אך החיזבאללה הופתע מאוד שהתחלנו לפעול וששמנו יד על הסוד הכי כמוס שלו. זו הייתה התוכנית האסטרטגית הכי מהותית שלו", אמר שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, בראיון לאילה חסון ב-103FM.

"אמנם היקף הטילים שלו גדול אך המנהרות היו פרויקט הדגל. הן היו הכלי באמצעותו נסראללה רצה להפתיע את ישראל, לחדור לגליל ולהיכנס להיסטוריה של המנהיגים שכבשו שטח בארץ ישראל. זה כבר לא יקרה, המבצע ההנדסי הוא רק קצה הקרחון והוא ביטוי לעבודה עצומה שהושקעה כאן הקשורה למודיעין, לטכנולוגיה וליכולת מבצעית של גורמים שונים. עצם העובדה שנראה שזה לא נוטה להתלקח זהו גם כן הישג. ברור זה עוד יכול להתלקח אבל אם אפשר להסיר את הסכנה על תושבי הגליל אז זה מה שצריך לעשות".

השר סיפר על החשש שנוצר בצפון עקב היערכות החיזבאללה: "יחידת העילית של חיזבאללה נערכה לזה עם מאות ואלפים שאומנו במיוחד לחצות במפתיע ולהגיע לישראל על מנת לכבוש ולהרוג. זה היה דבר שתוכנן על ידי נסראללה ורק מעט ידעו על כך. הוא רצה להכין את הארגון לשעת כושר והיינו חייבים שלא לאפשר את הדבר הזה. כל צמרת צה"ל, כולל הרמטכ"ל, דחפו לטיפול בנושא מתוך מודעות לכך שהפעולות הבשילו ושהאיום כבר עומד על סף יכולת ביצוע. לשמחתי הקבינט החליט בניגוד לעמדת שר הביטחון לשעבר לצאת למבצע הזה".

כ"ץ לא חסך בביקורת כלפי שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן והאשים אותו בערבוב של שיקולים פוליטיים אל תוך דיוני הקבינט: "להערכתי, אחרי מכלול ההתבטאויות שלו, הכל היה פוליטי. לגיטימי ששר ביטחון חושב אחרת מכל מערכת הביטחון אך זה לא היה המקרה. צד אחד הגיע מנומק ורציני ואחר זרק הערות בשלוף, יום אחד הוא דיבר על נמל בקפריסין והסדרה בעזה ויום אחר דיבר על טיפול בדרום במקום בצפון. זה לא מקרה חד פעמי אלא דבר שיטתי. זה לא שליברמן הביא תוכנית למוטט את חמאס בעזה מאז שמונה לתפקידו. היו כל מיני אמירות ואך לא באופן מבוסס. מבחינתי לא הייתה דילמה ואני חושב שהתוצאה עד כה מוכיחה את עצמה".

"אתה מצייר תיאור מאוד מעניין על איך התנהלו ישיבות הקבינט", אילה תהתה, "צה"ל ומערכות הביטחון הגיעו עם כל האינפורמציה כצד המנומק ובצד השני עמד שר שהציב את הגחמות שלו?". כ"ץ השיב: "חד משמעית. ההתבטאות שלו שדלפה מהקבינט על כך שהנהלת המטכ"ל זהה ל'שלום עכשיו' היא שיא השפל. זה היה ניסיון לדוג קולות. זה לא יצליח לו כי הציבור, כולל הבייס שלו, הם אנשים רציניים שמסתכלים על עובדות בשטח ולבסוף מסיקים את המסקנות. במקרים כאלה אי אפשר שלא לשים את הדברים על השולחן. זו ליבת הביטחון של מדינת ישראל".

לדבריו, ליברמן אינו התאים להיות שר הביטחון של מדינת ישראל: "ליברמן טען שלא נתנו לא להתעסק בכל מיני נושאים. בכך הוא העיד על עצמו שהיה שר ביטחון במשך שנתיים וחצי ללא שום השפעה. מי אני שאוסיף? הוא כשר הביטחון היה אחראי על עזה יותר מכל אחד אחר, חסם את היוזמה שלי שניתנה לו מיד לאחר צוק איתן ולא הביא שום פתרון אחר. כששאלו אותו אתמול בראיון על דברים שאני אמרתי הוא טען שעליי להתעסק בנושא התחבורה. כעת אני מגיב ואומר שהייתי שמח אם הוא היה עוסק בביטחון. הוא נכשל כשר הביטחון, אם היה עושה מה שעשיתי בתחבורה לא היינו ניצבים בפני שוקת שבורה בעזה. ליברמן אמר שהוא מכיר אותי משנת 1979 באוניברסיטה ושלא השתניתי. אז הייתי צנחן וקצין במילואים והוא היה אפסנאי שסיים שירות כלשהו בצה"ל. ההבנה בביטחון לא הייתה לרעתי אז וגם לא היום".

השר אף התייחס למימד ההסברתי שאפשר את המבצע ואת הסיבה לפגישתו הדחופה של רה"מ עם המזכיר האמריקאי באירופה: "המימד הנוסף מעבר לצעד המבצעי הוא המדיני וההסברתי. ראש הממשלה הוביל מהלך לסיכום מוקדם עם האמריקאים כדי להעניש את החיזבאללה ולא רק לחסום את המנהרות. הוא נסע לאירופה על מנת לסכם עם ארצות הברית שכתוצאה מהחשיפה של המנהרות היא תוביל מהלך של עיצומםי משתקים שיפגעו בחיזבאללה".

לסיום כ"ץ הגיב להערכות שהוא יהיה שר החוץ מטעם הליכוד וגיבה רה"מ על החלטתו לשמור לעצמו את תיק הביטחון: "כשרה"מ לקח את תיק הביטחון לעצמו אמרתי גם לבנט שזה מהלך נכון כי הידע בידיו ויש פעילות שצריך לעשות. אין מה לעסוק כעת בנושא תיק החוץ כי אינני. יודע מה השיקולים של ראש הממשלה ואיך הוא מעריך שתתפתח המערכת הפוליטית. לאחרונה היינו יחד בבנימין כשחנכנו מחלף וחסכנו חצי שעה של נסיעה לירושלים. נמשיך את מהפיכת התחבורה שאני מוביל ולא נשאיר את האנשיםנ מהפריפריה מנותקים כפי שהיו פעם".