תגידו שלום לרוגל'ך
תגידו שלום לרוגל'ךצילום: סופיה גורדון, פלאש 90

הנחיה חדשה שהוציאה נציבות שירות המדינה אוסרת על הגשה וצריכה של מזונות עתירי קלוריות, שומן ונתרן בישיבות, כנסים, ימי עיון ואירועים אחרים שמתקיימים במשרדי הממשלה. כך מדווח העיתון 'ידיעות אחרונות'.

העיתון מצטט את דבריו של אופיר בניהו מנהל אגף בכיר בשירות המדינה, שחתום על ההנחיה החדשה לפיה "בשירות המדינה נהוג כיום להגיש כיבוד ושתייה במהלך ישיבות עבודה, פגישות, אירועים, כינוסים, ימי עיון וכו', הכוללים שתייה מתוקה, עוגיות ומאפים מתוקים, בורקסים וכדומה. כך קורה שבישיבת עבודה אחת צורך העובד מזון מזיק המכיל קלוריות, סוכר, מלח ושומן מיותרים".

הנציבות הורתה למשרדי הממשלה וליחידות השונות לפעול לשמירה על עקרונות התזונה הבריאה, תוך קביעת כללים לתמהיל המזון והמשקאות שיוגשו בישיבות ובאירועים אחרים. העיתון מדגיש כי ההנחיה חלה על עשרות רשויות וגורמים, בהם כל משרדי הממשלה, בתי משפט, הכנסת, הרבנות הראשית, רשות המסים, בתי חולים ממשלתיים, כבאות, ועוד.

בהסבר להנחיה נאמר כי תזונה בריאה ופעילות גופנית מונעות ומפחיתות תמותה ותחלואה, משפרות את איכות השינה, מועילות לבריאות הנפש ומסייעות בשמירה על ערנות ותפקוד תקין במהלך יום עבודה.

עוד נאמר כי בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית במגמת ההשמנה והתחלואה הנובעת ממנה, ובכלל זה תחלואה בסרטן, סוכרת, מחלות לב וכלי דם, שברי צוואר ירך, ועוד. הסיבות לכך הן, בין היתר, מיעוט בפעילות גופנית בשילוב הרגלי תזונה מזיקים, הכוללים צריכה עודפת של קלוריות, מלח, סוכר ומזונות מעובדים וצריכה מעטה של פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות ומוצרי מזון טריים.

המלצת הנציבות היא לכלול בתקרובת המוגשת שתייה ללא סוכר: מים, סודה, תה, קפה וחלב, יוגורטים ללא תוספת סוכר, כריכים מלחם מחיטה מלאה, קרקרים וצנימים מדגנים מלאים, פריכיות, פירות וירקות טריים, וכדומה. מי שהתרגלו למוצרים עתירי־שומן כמו בורקסים, קרואסונים, עוגות שמרים ועוגיות ייאלצו להתרגל לחיים בלעדיהם. כמו כן אם מוגשת ארוחה חמה, היא תכלול מגוון סלטים של ירקות טריים, ירקות מבושלים/ מאודים/ מוקפצים, דגנים מלאים (חיטה, בורגול, כוסמת, קינואה, קוסקוס, אורז מלא), ומנת בשר או דג בלי עור ושומן וללא טיגון. מנה אחרונה תורכב מפירות העונה, פירות יבשים ללא תוספת סוכר, או עוגה ללא תוספת מרגרינה ועם מעט סוכר.

מנגד דורשים בנציבות בשלב זה להסיר מהתפריט לחלוטין משקאות מתוקים. בשלב זה ההנחיה היא לשלב בין כיבוד בריא לצד הכיבוד המוגש כיום. זאת בשל הקושי לבצע שינויי הרגלים מיידי. בשלבי ההמשך תיאסר הגשת מזון מזיק ויוגשו רק מזונות בריאים.