לפעמים, כדאי פשוט למכור
לפעמים, כדאי פשוט למכורצילום: iStock

חשבתם פעם איך יהיה לחיות במרכז כביש סואן? או באמצע קניון? עשרות אנשים ברחבי סין החליטו שלא להתפנות בעקבות מיזם בניה- ונתקעו במרכז הפרויקט.

לפעמים מדובר בחשיבה עסקית, ולפעמים סתם בהתרפקות על העבר המוכר, אבל "בתי המסמר" הפכו לתופעה בסין ובכלל בעולם. מדובר בבתים שהבעלים שלהם מסרבים באופן מוחלט למכור אותם ומאלצים את אדריכלי הבניה להתפשר על חלקים מהתכנית או למצוא פתרונות יצירתיים.

לרוב, מדובר בשכונות ישנות שעברו שדרוג כללי או בכבישים חדשים העוברים דרך השכונה. הממשלה מציעה פיצויים נרחבים למי שיסכים לפנות את ביתו, אבל יש מי שמסרב למכור ולעבור דירה.

בארצות הברית לדוגמא, קיימים כמה מגדלים ושטחי מסחר גדולים שבקצה שלהם ניתן למצוא בניין מגורים קטן שסירב למכור את הבית ליזמים המקוריים. לפעמים, הסירוב יכול אף לשחק לטובת הבעלים, כאשר לפתע הנכס קיבל מיקום אסטרטגי חדש ליד המרכז המסחרי.

אבל, בעוד במדינות רבות מגיעים לרוב להסדר עם הדיירים העקשנים, או לפחות בונים בצמוד לבניין בסין מעדיפים שלא להסתבך. הממשלה הסינית בונה בקצב מהיר ובכמויות גדולות ולא מוכנה להתעכב בגלל כל דייר עקשן.

בשיטה הסינית, האדריכלים מתכננים פרוייקטים ענקיים בלי להתחשב בתושבים הגרים באזור, ומפנים את התושבים לבתים חלופיים באיומים. גם במידה ויש תושבים המתנגדים למעבר, הקבלנים פשוט מתחילים בבנייה מאסיבית מסביב לבית בתקווה שהבעלים יתייאשו.

חוסר ההתחשבות באזרח הקטן יוצר "בתי מסמר" ייחודיים שנטועים במרכז כביש סואן או באמצע קניון ענקי. פעמים רבות הדיירים מתחרטים לאחר שהם נאלצים לחצות כביש סואן בכל יציאה מהבית, אך אז הפיצויים כבר נמוכים משמעותית.

המתנגדים לתופעה רואים בכך דריסת זכויות האזרח על ידי הממשלה, אך יש הטוענים שהדבר בלתי נמנע. לדבריהם, למרות שראוי לתת פיצויים הולמים יותר לפינוי, במדינה עצומה כמו סין אין אפשרות להימנע לחלוטין מפינוי. התחשבות בכל אזרח תעצור פרוייקטים רבים ותמנע את התפתחות המדינה.

כך או כך, בתי המסמר שנטועים ברחבי סין הפכו לתופעה ייחודית המושכת עניין ברחבי העולם.



רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!