השופט צבי טל
השופט צבי טלפלאש 90

לרגל חג הפסח תשודר בכאן רשת ב בכל ימי חול המועד פסח בשעה 18:00 סדרת התוכניות "מדברים חירות" בהגשת הפרופ' יובל אלבשן (עורכת: שושנה פורמן, מפיק: אביגל בשור).

בתוכניות משוחח אלבשן עם אורחיו על המושג 'חירות' – חירות אישית, חירות לאומית, חירות לאדם וחירות לזולתו.

"כבר אבותינו לימדו אותנו שהחירות היא כמו האהבה, אנחנו צריכים לכבוש אותה בכל יום מחדש. ולמאבק האין-סופי והיום-יומי הזה נייחד את סדרת התוכניות החגיגית שלנו", אמר אלבשן.

שופט בית המשפט העליון בדימוס, השופט צבי טל, יספר בתכנית על הקושי לשלול את החופש מנאשמים, אבל מתאר בהתרגשות כיצד אסירים שהוא שלח לכלא לשנים רבות שמרו איתו על קשר בכל שנות מאסרם, ביקשו ממנו סיוע לא פעם (והוא למשל סידר עבודה לנשותיהם לא פעם) והזמינו אותו להיות אורח כבוד בשמחות שלהם לאחר שחרורם מהכלא (בריתות ילדיהם וחתונות). "זה הקל עליי מעט את משא המשלוח לכלא", סיפר לאלבשן.

הסנגורית הציבורית, ד"ר חגית לרנאו, תספר בסדרה על הרגעים שבהם הנאשמים שייצגה הורשעו, והיא שידעה כי הם חפים מפשע, התקשתה לקבל זאת.

העיתונאית כרמית גיא תספר על השחרור שחוותה מהעבדות הכרוכה בעבודה בתקשורת. "אחרי שנים בקול ישראל ובטלוויזיה, יכולתי סוף סוף לגמגם" סיפרה לאלבשן, "לא להיות חד-משמעית, לטעות בדבריי, לא להתאפר ולא להתגנדר. זו תחושה נפלאה. אני ממליצה לכל איש תקשורת ליהנות מהחירות הזאת"

חה"כ לשעבר רן כהן יספר על בריחתו מבגדד כשהיה בן 10, לבדו בלי ליווי מבוגר, ועל הגעתו בדרך לא דרך לישראל, כדי ליהנות מהחירות הלאומית. "לא פחדתי כי לא ראיתי ברירה אחרת. בעיראק לא היה לנו חופש".

הרב רפי פוירשטיין, נשיא "מכון פוירשטיין", סיפר על הרגע שנודע לו שנולד לו בן עם צרכים מיוחדים שלעולם לא יהיה "כמו כולם", על מה שהבטיח לעצמו באותם רגעים קשים ועל הקשר של ההבטחה ההיא למאבק הנוכחי שלו לעזור לבן הזה לשאת לאישה את אהובתו למרות התנגדות החברה.

גם כל אחד מהמרואיינים האחרים יחלוק עם המאזינים היבטים ייחודיים בתפיסת החירות האישית שלו: המנצח גיל שוחט על הסימפוניה התשיעית שנכתבה בעקבות המהפכה הצרפתית ודגל החירות, הצייר יונתן הירשפלד על החירות של האומן, נועה מנהיים על ספרות החירות הגדולה, חגי אוזן על המוסיקה המזרחית שיצאה מהגטו אבל הגטו נותר בה ועוד.