שבוע טוב
שבוע טובצילום: ISTOCK

תקשיבו לו

הגיע הזמן להקשיב לנשיא. וכה אמר נשיא המדינה בטקס פתיחת יום הזיכרון לשואה ולגבורה: "אנו עלולים למצוא עצמנו במצב שבו בנות ברית חשובות שלנו באירופה יונהגו על ידי ממשלות בהן ישבו גורמים אנטישמיים, או חלילה, אף יונהגו על ידי מנהיגים אנטישמיים. במציאות כזאת במיוחד המסר של מדינת ישראל חייב להיות ברור וחד משמעי. שום אינטרס או שיקולים של ריאל פוליטיק, לא יצדיקו ברית קלון עם קבוצות וגורמים גזעניים, שלא מכירים בעברם ובאחריותם לפשעי השואה".

אז גם אני לא תמים והבחנתי במילה 'אירופה' שאותה הקפיד הנשיא לכלול בדבריו. נכון, הוא מכוון את דבריו למנהיגים מזרח אירופיים שהתקרבו באחרונה לישראל, ומצטרף בכך לטענות שנשמעו ברמה לא פעם מצד מתנגדי נתניהו וגורמי שמאל טהורי כפיים וברי לבב. היה זה כאשר התארחו כאן מנהיגי ברזיל, הונגריה ומדינות אפריקאיות והרעיפו לא מעט דברי הערצה והערכה למדינת ישראל, לעם היהודי ובאופן אישי לראש הממשלה נתניהו.

ועם זאת אני רוצה לכבד את נשיא המדינה ולהאמין שאינו מפלה בין משטר למשטר ובין גזענות לגזענות, שהרי 'גזענות היא גזענות היא גזענות', ולכן לתומי ולתמימותי אני רוצה להאמין שגם נשיא המדינה חושב שאסור לה לממשלת ישראל לקיים שום ברית קלון עם גורמים גזעניים שרוצים להקים יודנריין ביהודה ושומרון, כאלה שמשווים את היהודים לקופים וחזירים, כאלה שמשלמים משכורת למי שרק יהיה מוכן לרצוח בנו ולרדוף אותנו. ברוח דבריך, אדוני הנשיא, נמשיך להיאבק בכל מתן לגיטימציה, ובוודאי בהעצמתם בנשק או חלילה בטריטוריה של הגורמים הגזעניים הללו הרואים בעצמם את ממשיכי המופתי, שותפו של היטלר ומקים הגייסות לחיסול יהודי ארץ ישראל. תחזקנה ידיך אדוני הנשיא על דבריך, אם כי היינו שמחים לשמוע אותך אומר את הדברים במפורש ולא ממתין לפרשנות שלי.

בני דוד מול בני עוולה – או בני דוד א'

רשעתם של רודפי בני דוד מתגלה שוב כשהן לוקחים 20 שניות מתוך שיעור של שעה ו-24 דקות, מוציאים מהקשר ויוצאים במחולות למלחמת חורמה ב'בני דוד'. במרוצת השנים התרגלנו לנטייתם של עיתונאים להוציא דברים מהקשרם ולהפציץ בכותרות, אבל כאן מדובר בעוולה של ממש. העיתונאים שמאחורי הכפשת 'בני דוד' הם סתם בבחינת 'עיתונאים קטנים' שעליהם שורר בשעתו אריק איינשטיין. הם הרי לא שמעו את השיעור ולא שיעורים אחרים, הם לא מכירים את הרב גיורא רדלר, כמו גם לא את הרב קשתיאל או כל רב אחר ממכינת 'בני דוד'. אבל לאותם שהעבירו את 20 "השניות המפלילות" לתקשורת קשה לי למצוא כינוי אחר מ'בני עוולה':

אתם הרי רודפים את המכינה באופן שיטתי מזה שנים, אתם שומעים וצופים במאות שיעורים, מכירים את הרבנים, את הר"מים, את הבוגרים ואת התלמידים היטב. הרי כדי לשלוף את 20 השניות הללו חרשתם תלמים ארוכים בשדות השיעורים המוקלטים של 'בני דוד' ואתם יודעים היטב את ההקשר שבו נאמרו הדברים ומכירים היטב את רוחו ותפיסת עולמו של הרב רדלר, את המבנה המתודולוגי של השיעורים הפילוסופיים שלו. זו הרי לא הפעם הראשונה שבה אתם נתקלים בדבריו ובשיעוריו. אתם הרי יודעים שהמילים, ששלפתם ושלחתם לכתבון שהפיץ את הדברים, נאמרו בחלקו הראשון של השיעור, החלק שבו מציגים את העמדה שאיתה מתנצחים ועליה חולקים, החלק שמהווה את השאלה שבהמשך תקבל תשובה. אתם הרי יודעים, כי שמעתם את השיעור כולו, שהרב רדלר הדגיש הוא לא מצדיק את הנאצים אלא מציג את נקודת תפיסתם לצורך ההתנצחות האידאולוגית, אבל מה פתאום שתכניעו את החתירה להרס 'בני דוד' מפני האמת (הידועה לכם)? משום כך קשה למצוא ולו בדל סנגוריה למעשה המתועב שעשיתם השבוע.

כי הנה הסתיו – או בני דוד ב'

וסתיו שפיר תוקפת את המכינה שמלמדת "את חוקי הגזע", לא פחות. ויאיר לפיד רוצה לעצור את תקציב המכינה. ותמר זנדברג רוצה לסגור את המכינה. למה? שמעתם את השיעור? בדקתם את הנתונים? ככה אתם מחליטים ומגיעים למסקנות? על סמך עשרים שניות? כי אם זו הדרך שלכם להגיע למסקנות בהחלט ניתן להבין את העם שחושש לתת בידיכם את הגה השלטון. אגב, אני משער שגם את האוניברסיטאות את מייחלת לסגור או לפחות לייבש בגלל התבטאויות מקוממות, אנטי ציוניות ואנטישמיות של מרצים ואנשי סגל (ושם, רצוי וחשוב לזכור, מדובר בהתבטאויות שמבטאות את עמדותיהם של הדוברים ולא את התזה שאיתה צריך להתמודד).

ערב מול גלעד – או בני דוד ג'

שוב היה זה אברי גלעד שעמד מול כולם, כולל בערוץ שבו הוא משדר. חצי שעה והפסקת פרסומות אחת הספיקו לו להרהר שוב בדיווח שהובא בערוץ שלו. הוא החזיר שוב בראשו את גלגלי ההקלטה אחורנית ומהר מאוד הגיע למסקנה שעושים סיבוב על הרב רדלר, כהגדרתו. "הוא (הרב רדלר) אמר את זה מנקודת המבט של הנאצים. הדברים שלו באמת הוצאו מהקשרם. עושים עליו סיבוב. הוא לא הצדיק (את הנאצים). הוא אמר שמבחינתם הם צודקים". כמה פשוט, כמה ברור.

הומור פלשתיני – או בני דוד ד'

אבל לאתנחתא הקומית של הפרשה הזו אחראי חבר הכנסת אחמד טיבי שהגדיר את המכינה כ״כור ההיתוך של הנאציזם היהודי". אל תגידו שלא משעשע לשמוע דברים שכאלה דווקא מיועצו של יאסר ערפאת ומשבח השהידים, מייצגם של הרואים כמודל ומופת את המופתי, שותפו של היטלר.

(גילוי נאות, ולא לראשונה: גם כותב שורות אלו זכה להתפלש בעפרה הרוחני, האידאולוגי והפיזי של מכינת 'בני דוד')

פתרון מיידי מעבר לפינה

"אם אנחנו לא נבנה סדר גודל שבין 80 ל-100 אלף דירות בשנה, בטח בממוצע בשנים הקרובות, מדינת ישראל תיכנס למשבר חברתי כלכלי שלא היה כמותו מאז היווסדה. אנחנו נראה ערי אוהלים ונראה קרוואנים בכל מקום, כי לאנשים אין איפה לגור.... הפתרון למשבר זה בנייה, בנייה, בנייה", כה אמר נשיא התאחדות בוני הארץ הנכנס ראול סרוגו באסיפה הכללית השנתית של הארגון.

הבנתם את זה רבותיי? יש לנו בעיה אמתית של דיור כשאנחנו צופים קדימה אל העשור הבא ואל זה שאחריו. העניין הוא שיש פתרון קל ופשוט והוא אפילו נמצא במרכז הארץ, לכל חובבי הקרבה לתל אביב ובנותיה. אז עוד לפני שאתם חושבים על הקמת קומה שנייה לעיר תל אביב או עיר תחתית מתחתיה, או גם וגם, יש פתרון זמין ומיידי ואפילו הגיוני, אבל כדי שהוא יתקיים צריכה לקום כאן סוף סוף ממשלת ימין.

ובכן, אם יום אחד תיבחר כאן ממשלת ימין, כזו שגם מתפקדת כממשלת ימין, היא תפשיר קרקעות ענק לבניה במערב השומרון, מרחק 20 דקות נסיעה מלב תל אביב, ועוד לא דיברנו על מזרח השומרון, ודרום הר חברון ועוטף ירושלים ובקעת הירדן ושאר קרקעות הפנויות לבניה ותואמות צורות התיישבות שונות ומגוונות. רק צריך להחליט, אה, כן, וגם לבחור בממשלת ימין שתעשה זאת.

בשדות בית לחם

ישו היה גבר פלשתיני בעל עור כהה, כך פורסם בניו יורק טיימס במסגרת ניסיון של כותב מאמר לתהות מדוע בציורים ישו מופיע כבהיר עור בעל עיניים תכולות, שאלה שבהחלט יש מקום לשאול את גזעני הנצרות לדורותיהם.

בעקבות הקביעה הזו הומלץ להזכיר לכותב ולקוראי העיתון המכובד שבעוד סיפור חייו של ישו מסתובב כאן כאלפיים שנה, הפלשתינים לא בדיוק מצליחים למצוא לעצמם היסטוריה בת מאתיים שנה, אז כדאי להירגע עם ההגדרות הללו.

באותה הזדמנות כדאי להיזכר ולהזכיר שאם ישו היה נקלע למגינת ליבו לבית לחם סביר להניח שהוא היה מחולץ משם רק כגופה עוד לפני שמישהו היה מספיק לצלוב אותו. הרי האיש היה יהודי כידוע, וככזה סביר להניח שקבלת פנים מאירת פנים לא הייתה מצפה לו באף אחת מערי הרש"פ, גם לא בבית לחם.

חשבון נפש

מאז הבחירות מאגרפים סרוגי-כיפות את ידיהם ומכים על חזם הקולקטיבי, מתחבטים בינם לבין עצמם בפאנלים, כנסים, מאמרים, דיונים וישיבות סגורות ופתוחות בשאלות הרות גורל, הכיצד קרה לנו כך, הכיצד אבדו מאיתנו מנדטים יקרים ושאר שאלות עצומות משקל הזוכות לכותרת 'חשבון נפש בציונות הדתית'.

חשבונות זה נחמד וגם נפשות זה חביב, אבל חשבון נפש בציונות הדתית? על שום מה? הרי דווקא המפלגה הציונית דתית היא זו ששרדה את מערכת הבחירות האחרונה והיא זו שנכנסה לכנסת החדשה. דווקא אותן מפלגות שבחרו בדרך אחרת – משלבת, מאחדת, מכילה, כללית, או כל שם נעים ומבשר טוב שלא יתנו לה, לדרך הזו – הן המפלגות שנותרו בחוץ. אז למה שהציונות הדתית, זו שהוכיחה נאמנות לנבחריה ונבחריה לה, זו שידעה לדלג על מחלוקות פנימיות ודעות שונות בתוך המחנה ולהתלכד חזרה, למה שהיא זו שתקיים חשבון נפש? היא נכשלה במשהו? או שאולי סתם מדובר בטבע שני של סרוגי כיפה מיוסרים ומחפשי חיבוטי נפש?

(להערות ולהארות שלכם: [email protected])

לעוד כמה הערות קודמות:

שעתו היפה של הישראלי המכוער

כת סודית ותגלית מפתיעה

סיכומים וקריאות געוואלד

זנדברג בוגי וצבא הבוטים

שיאים חדשים של טרלולי בחירות