אל תתקרבו למפל השמאלי
אל תתקרבו למפל השמאליצילום: iStock

אם אי פעם חששתם שהעולם שלנו הפך למובן מדי ושהמסתורין נגמר- אתם יכולים להירגע. מפל תמים למראה ממינסוטה, נשאר גם בימינו תעלומה בלתי פתורה.

אחרי שהאנושות כבר הצליחה לחקור את החלל ואף מתכננת להקים בירח בסיס מאויש, יש הרגשה שכבר הספקנו לחקור את כל מסתרי כדור הארץ. אבל מפל קטן שזכה לשם "קומקום השטן" עדיין מצליח לתעתע מיליוני תיירים וחוקרים שלא מצליחים לפתור את התעלומה- לאן בדיוק המפל הזה זורם?

התעלומה מתחילה בפארק הלאומי של מניסוטה ונהר הברול הזורם בתוכה. כפי שניתן לראות בתמונה, הנהר זורם בעוצמה ואז מתפצל לשני חלקים היוצרים שני מפלים נפרדים. אבל, בעוד מפל אחד ממשיך את זרימת הנהר המקורית, המפל השני (השמאלי בתמונה) פשוט נופל לתוך בור גדול באדמה, ולא ברור לאיפה הוא ממשיך משם.

למרות שהדבר נראה פשוט, הדרך לפתרון החידה איננה קלה. הזרימה החזקה של המפל מונעת מצוללנים לגשת למקום, ומכשירי GPS שנזרקו למפל פשוט הפסיקו לעבוד אחרי כמה רגעים מתחת למים. גם חפצים שונים שנזרקו במהלך השנים למים על ידי תיירים, פשוט נעלמו עם המים ולא נמצאו לאחר מכן בשום מקום. ההיעלמות המסתורית של החפצים, יחד עם הקצף של התנפצות המפל באדמה העניקו לו את השם "קומקום השטן", שרק הוסיף להילת המסתורין סביב המקום.

לפני כשנה, מחקר שנעשה על זרימת הנהר מצא קצה חוט לפתרון התעלומה. החוקרים מדדו את זרם ועוצמת המים במעלה הנהר, לפני ההתפצלות, ומדדו אותו שוב במורד הנהר, כמאה מטר לאחר המפלים. מדידות החוקרים יצאו זהות, והראו שאותה כמות מים שנמצאת במעלה הנהר, לפני הפיצול למפלים, זורמת גם בהמשך הנהר לאחר "קומקום השטן".

מהממצאים עולה שלמעשה מפל השטן לא נעלם לשום מקום מסתורי, אלא מצליח לחזור בדרך כלשהי אל הזרם הראשי של הנהר. לטענת החוקרים, הסיבה שחפצים שנזרקים למפל אינם נמצאים שוב בשום מקום, היא פשוט משום שהם מתרסקים בדרכם למטה ויוצאים בתור חלקים קטנים בהמשך הנהר.

גם לאחר הסבר החוקרים, עדיין לא ברור איך בדיוק המפל מצליח לחזור לזרם הראשי למרות שיש ביניהם סלע ענקי, וככל הנראה נוכל להמשיך ליהנות עוד קצת מהקסם של המפל. אחרי הכל, התעלומה מעניינת הרבה יותר מאשר הפתרון.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!