ישלמו?
ישלמו?צילום: אריה מינקוב

כששוכר ומשכיר דירה נפגשים כולם נראים יפים ומחוייכים. הבעיה מתחילה אחרי שהדייר נכנס פנימה ופתאום צצים עיכובי תשלום וכיוצא באלה. סטארטאפ חדש מבקש לתת מענה לבעיה ולאפשר לבעלי דירות לדעת מראש אם צפויות לצוץ בעיות שכאלה בהמשך.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אלעד שריקי מנכ"ל 'Diffe-rent', המספר על הפתרון שמציעה החברה שלו: "בעל דירה שרוצה להבטיח את תשלום שכר הדירה שלו ולהיות רגוע יכול להיכנס לאתר שלנו ובכמה תהליכים פשוטים להכניס את הפרטים שלו, של הדירה ושל השוכר ואומרים אם אנחנו מוכנים לתת הבטחת שכר דירה".

שריקי מבהיר כי החברה אינה פורסת בפני בעל הדירה את פרטיו של השוכר אלא מתייחסת לנכונותה לתת הבטחת שכר, "יש לנו מודל שבנוי על פי שישים פרמטרים שעל פיהם אנחנו מחליטים את ההחלטה, ועל פי זה אנחנו מבטיחים תשלום בזמן לאורך כל תקופת השכירות, גם במידה והשוכר לא ישלם או לא יסכים להתפנות, ואז אנחנו ניכנס לנעלי המשכיר, ניקח את כאב הראש ונתמודד בצורה רגועה, מגשרת ומקצועית".

על השלב הזה של הוצאת שוכר מדירה מציין שריקי כי "זה תהליך לא פשוט בעיקר לנוכח חוק הגנת הדייר. זה מצריך גישה מקצועית ורגישה. אלו יכולות להיות בעיות קטנות של אגו ובעיות גדולות של פיננסים וצריך לדעת איך לטפל בזה עם המון רגישות".

האם הפרטים הכלולים בפרמטרים המדוברים, שבהם גם רקע כלכלי של השוכר, אינם חדירה לתחום הפרט שלו? "אנחנו לא מספרים לבעל הנכס מה בסדר או לא בסדר אצל השוכר, אלא רק אם אנחנו מוכנים להבטיח את ההכנסה, להיות ערובה לעסקה".

ובכל זאת, לחברה עצמה נחשפים נתונים כלכליים פרטיים. האם בכך אין פגיעה בצנעת הפרט של השוכר? שריקי מסביר כי המנגנון המדובר מתבסס על התחברות למערכות חיווי אשראי, "מדובר במערכת שמאפשרת להבין לפי מודל מסוים אם אתה מוכן לערוב לעסקה מסוימת. מדובר במנגנון חוקי שעומד בכל כללי צנעת הפרט".

ואולי אם הפרטים חשופים כל כך יכול בעל הדירה לקבל אותם מהבנק? "זה לא מתבסס רק על הבנק אלא על פרמטרים שונים כמו הוצאה לפועל, הגבלת חשבונות, חזרה של צ'קים ועוד. המודל מאפשר להכיר התנהגות של בן אדם ופחות אם הייתה לשוכר בעיה קטנה. אנשים טובים יכולים להיות שוכרים טובים למרות בעיה קטנה כזו או אחרת".

לפי שעה קיבצה החברה כבר כמה מאות לקוחות ושריקי מבהיר כי בטרם כל בדיקה מיידעים את השוכר על כך שהיא נערכת. "מבחינה חוקית בעל הדירה צריך ליידע וגם אנחנו מבקשים את מספר הטלפון של השוכר לטובת חיווי אשראי", הוא מציין.

ויש לכל העניין גם עלויות של 2.5 אחוז מגובה שכר הדירה. שריקי מצידו מסביר: "תמורת 2.5 אחוז בעל הדירה נותן 97.5 אחוזים משכר הדירה שלו במאה אחוז והוא יכול להיות רגוע ושקט שיקבל את שכר שהוא מצפה לקבל".