זה רק נראה יציב
זה רק נראה יציבצילום: iStock

זוג אוסטרלי יצא להפלגה שקטה באוקיינוס השקט עד שלפתע הסירה התחילה להאט וקולות מוזרים עלו מהים. רק כעבור מספר דקות הבינו בני הזוג שהם נתקעו בתוך אי חדש ובלתי מזוהה.

בימים האחרונים, סירות ששטות באוקיינוס השקט מקבלות אזהרה שלא לעבור באחד מהמסלולים המקובלים. הסיבה לשינוי המסלולים היא אי חדש בגודל של כ150 קילומטרים מרובעים, שנמצא בשבועיים האחרונים ממש במקרה.

למרות גודלו, האי לא יציב במיוחד, ולמעשה ניתן אף לשוט דרכו אם כי באיטיות מרובה.

האי החדש מורכב מטריליוני אבנים קטנות המכונות "אבני ספוג" או פומיס, שמן הסתם מוכרים לכם בתור אבני נוי או בתור כלי לאמבטיה. לפי ההשערות, האי צץ כתוצאה מהתפרצות געשית על קרקעית הים שהתרחשה בימים האחרונים. הלבה שהתפרצה מתחת לים הייתה עשירה בגזים, ולאחר ההתקררות במים, היא התפרקה לכמות אדירה של סלעים קטנים שיצרו את אי האבנים החדש.

הזוג שגילה את האי סיפר כי היה בדרכו לשוט לפיג'י כאשר לפתע הם נתקעו בתוך אי אבני הספוג. לדבריהם, חלק מהאבנים היו בגודל של כדורסל אבל בגלל משקלם הקל הם צפו על פני המים ומנעו מהספינה לזוז. רק לאחר מספר שעות הצליחו זוג השייטים לברוח ממלכודת האבנים ואף להזהיר ספינות אחרות שהיו בדרכם לאזור. כמו שניתן לראות מהסרטונים שהועלו לרשת, מדובר ברשת אבנים צפופה שיוצרת תחושה של שיט איטי במיוחד, בתוך ים של אבנים.

למרות שבינתיים האי בעיקר מפריע לתנועה הימית, מדענים מקווים שהוא יוכל לסייע לשיקום שונית האלמוגים הגדולה. בשנים האחרונות החלה להתפשט מחלה בשם "הלבנת אלמוגים" הגורמת לאובדן צבע האלמוגים ולמותם, כאשר חלקים נרחבים מהשונית הגדולה כבר נהרסו בעקבות המחלה. מחקרים שנעשו על אבני הספוג, הראו שסוגים שונים של צמחים מסוגלים לצמוח עליהם, והתקווה היא שהכמות הגדולה של אבני הספוג יצליחו להצמיח דור חדש של אלמוגים.

אבל עד שזה יקרה, בפעם הבאה שתרצו לשוט לאוסטרליה, מומלץ להסתכל טוב טוב במים ולוודא שלא נכנסתם בטעות לאיזה אי חדש.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!